تبیان، دستیار زندگی
مواد، اشیا، ابزار، دستگاهها و نمونه هایی که در روی میز نمایش گذاشته می شود یکی از قسمتهای جالب هر پروژه علمی است. این مواد باید نمایانگر اقلامی باشد که در سراسر پژوهش دانش آموز به کار رفته است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مواد نمایشی یک پروژه علمی و قاعده های آن

آشنایی با پژوهش میان‌ رشته‌ای در علوم اسلامی

مواد، اشیا، ابزار، دستگاه ها و نمونه هایی که در روی میز نمایش گذاشته می شود یکی از قسمت های جالب هر پروژه علمی است. این مواد باید نمایانگر اقلامی باشد که در سراسر پژوهش دانش آموز به کار رفته است؛

این مواد باید در نگاه اول دور نمای پروژه را تصویر کند. در پروژه های جمع آوری، از اقلام انتخاب شده مقاطعی نشان داده می شود. در پروژه دستگاه ها، نمونه هایی از آن ها در روی میز نمایش به تماشا گذاشته می شود. اگر دانش آموز آزمایش را انتخاب کرد، آن گاه موادی که در سراسر آزمایش به کار می رود در روی میز نشان داده می شود.

به عنوان یک قاعده، اقلام نمایشی باید بیانگر داستان پروژه باشند، یا مفهومی را به اندازه کافی واضح نشان دهند که نیازی نباشد دانش آموز در پای تابلوی نمایش خود حاضر باشد و پروژه خود را برای تماشاگر شرح دهد. در اینجا چند قاعده مهم را برای نشان دادن این قسمت از پروژه بیان می کنیم.

·  نخست ایمنی!

اقلام نمایشی باید برای تماشاگر تابلوی نمایش، خطری نداشته باشند. بنابراین نباید وسایلی که احتمال شکستن دارند، یا موادی که لبه های تیز دارند و یا خطرناک هستند به نمایش گذاشته شود. اگر از برق استفاده شده است، باید مراقب بود تا از جرقه الکتریکی یا نوسان برق جلوگیری کرد. (توصیه می شود که از باتری استفاده شود.)

· اقلام را با طراحی جالبی نشان دهید.

دانش آموزان طرح های مختلفی را برای نمایش اقلام خود آزمایش کنند تا بهترین طرح را برای نمایش این اقلام در روی میز نمایش به دست آورند.

مواد نمایشی یک پروژه علمی و قاعده های آن

· از شلوغی دوری کنید.

این مهم است که اقلام به اندازه کافی باشند تا مفاهیم اساسی پروژه را نشان دهند. اما به همین اندازه نیز مهم است که از شلوغ کردن میز نمایش پرهیز کنیم. اقلام بسیار زیاد به اندازه اقلام بسیار کم نقص میز نمایش است.

· از به کار بردن مایعات و مواد شیمیایی دوری کنید.

از آب، مواد شیمیایی، یا دیگر مایعات استفاده نکنید. به ویژه برای میز نمایشی که باید چندین روز برپا باشد. هر چیز ریختنی برای میز نمایش ممکن است خطرناک باشد. بهتر است که از ظروف یا مایعات مورد نیاز عکس هایی انتخاب کنید و آن ها را روی تابلوی نمایش بچسبانید. (برای این کار وقت بگذارید.)

· اقلام بو دار را محکم بسته بندی کنید.

اگر ناچار هستید مواد خراب شدنی و یا کپک زدنی را به نمایش بگذارید باید آن ها را درون بطری یا کیسه پلاستیکی قرار دهید و درب آن ها را محکم ببندید تا بو ندهند. باید احتیاط کنید که بوی این مواد پخش نشوند.

· هیچ حیوانی را روی میز نمایش قرار ندهید.

به خصوص هنگامی که شب میز نمایش را ترک می کنید. مراقبت و نگه داری از حیوانات را کسی تضمین نمی کند. بنابراین هر پروژه ای را که در آن به گونه ای از حیوان استفاده می شود با دقت بررسی کنید و برای نمایش دادن حیوانات از عکس های آن ها استفاده کنید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه: الناز فطیر خورانی

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

اجرای آزمایش

تابلوهای نمایش و اجزای آن

مهارت های جستجو گری