تبیان، دستیار زندگی
در این طرح درس، دانش آموزان با یک سری مباحث از سلسله آموزش های نمازخانه ای مقطع راهنمایی مرتبط با زیارت عاشورا آشنا می شوند. ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیارت عاشورا

زیارت عاشورا

در این طرح درس، دانش آموزان با یک سری مباحث از سلسله آموزش های نمازخانه ای مقطع راهنمایی مرتبط با زیارت عاشورا آشنا می شوند.

وسایل لازم:

1. امکانات پخش صوت

2. ماکت یا نمایشِ تصویریِ ضریح مبارک امام حسین علیه السلام

3. برگه های فعالیت شماره 1 و شماره 2

4. مفاتیح به تعداد دانش آموزان ـ چنان چه چنین امکانی در مدرسه شما نیست می توانید روز قبل از همه بخواهید که با خود بیاورند یا از برگه ذیل به تعداد دانش آموزان تهیه نمایید.

5. جهت دانلود متن دعای زیارت عاشورا کلیک کنید.

6- جهت دانلود فایل صوتی دعای زیارت عاشورا کلیک کنید.

طرح درس:

در این جلسه ما چند هدف را باید توأمان دنبال نمائیم.

اول اینکه تمرین قرائت فرازهایِ مختلف آن ،که به تسلط دانش آموزان خواهد انجامید را نباید فراموش نمود.

آن ها را با موارد و کاربردهایِ زیارت عاشورا آشنا کنیم.

لطفا لابلای تمرین هر فراز از این زیارت شریف؛ همانند ما به گفتار یکی از معصومین علیهم السلام و بزرگان اشاره فرمائید:

* سفارش حضرت ولی عصر علیه السلام:

در حکایت تشرف جناب حاج سید احمد رشتی به خدمت حضرت ولی عصر ـ ارواحنا فداه ـ در سفر حج آمده که آن حضرت فرمودند: چرا شما زیارت عاشورا نمی خوانید؟ ؛  عاشورا؛ عاشورا؛ عاشورا![1]

زیارت عاشورا

* زیارت عاشورا، چاره بلا

مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی ـ مۆسس حوزه علمیه قم ـ می فرمود:

اوقاتی که در سامرا مشغول تحصیل علوم دینی بودم، اهالی سامرا به بیماری وبا و طاعون مبتلا شدند و همه روزه عده ای بر اثر این بیماری از دنیا می رفتند.

روزی عده ای از اهل علم در منزل استادم مرحوم سید محمد فشارکی جمع بودند ناگاه مرحوم آقا میرزا محمد تقی شیرازی تشریف آوردند و صحبت از بیماری وبا شد که همه در معرض خطر مرگ هستند.

مرحوم میرزای شیرازی فرمود: اگر من حکمی کنم آیا لازم است انجام شود یا نه؟ همه اهل مجلس پاسخ دادند: بلی.

فرمود: من حکم می کنم که شیعیان ساکن سامرا از امروز تا ده روز مشغول خواندن زیارت عاشورا شوند و ثواب آن را به روح حضرت نرجس خاتون والده ماجده حضرت حجت بن الحسن علیه السلام هدیه نمایند تا این بلا از آنان دور شود.

اهل مجلس این حکم را به تمام شیعیان رساندند و همه مشغول خواندن زیارت عاشورا شدند. از فردای آن روز تلف شدن شیعیان به وسیله طاعون متوقف شد و همه روزه تنها عده ای از اهل تسنن می مردند به طوری که مسئله بر همه آشکار گردید. برخی از اهل تسنن از آشنایان شیعه خود می پرسیدند: سبب این که دیگر کسی از شما تلف نمی شود چیست؟ به آن ها گفته بودند: زیارت عاشورا. آن ها هم مشغول زیارت عاشورا شدند و بلا از ایشان هم برطرف گردید.[2]

* رسیدن به خواسته ها و حوائج

صفوان گوید: حضرت صادق علیه السلام به من فرمودند: ای صفوان! هر گاه تو را نزد خدای متعال حاجتی بود، پس زیارت کن ابا عبدالله حسین علیه السلام را به این زیارت، در هر مکانی که هستی و بخوان دعای بعد از آن را و از پروردگار خویش حاجتت را بخواه، زیرا برآورده و مستجاب خواهد شد.

خداوند متعال در وعده ای که به رسول خود داده، خلاف نفرموده است.[3]

زیارت عاشورا

* علامه امینی و زیارت عاشورا

دکتر محمد هادی امینی - فرزند علامه امینی- می نویسد: پس از گذشت چهار سال از فوت پدرم، در شب جمعه ای قبل از اذان صبح پدرم را در خواب دیدم و او را بسیار شاداب و خرسند یافتم. جلو رفته و پس از سلام و دست بوسی گفتم: پدر جان در آن جا چه عملی باعث سعادت و نجات شما گردید؟

فرمود: فقط زیارت ابا عبدالله الحسین علیه السلام. سپس فرمود: پسر جان! در گذشته بارها تو را یادآور شدم و اکنون نیز توصیه می کنم که زیارت عاشورا را به هیچ عنوان ترک مکن.[4]

در اینجا جا دارد که به دانش آموزان متذکر شویم که یاد و نام مولا محل و زمان خاصی نمی شناسد و در هر زمان که بخوانند اثرات مادی و معنوی خود را برایشان به همراه خواهد داشت. اما در مکان ها و زمان هایی هم توصیه شده که بهتر است به آن ها هم توجه داشته باشند.

اول شب های جمعه که شب زیارتی مخصوص حضرت اباعبدالله علیه السلام است و شاید بهتر باشد که زیارت عاشورارا بخوانیم و شب های زیارتی دیگر آن حضرت نظیر شب قدر، شب عید فطر، شب نیمه شعبان و رجب و ...
دوم در ایام محرم علی الخصوص روز عاشورا که روایت شده بهتر است کامل و در یک مجلس خوانده شود ـ یعنی بدون توقف.
سوم از روز عاشورا تا اربعین به صورتی که پس از نمازصبح اقدام به خواندن نمایند و صد لعن و صد سلام را در طول روز بگویند و هنگام غروب دعا را تمام نمایند. و کلاً با توجه به گفته های بالا ذکر کنیم که بسیاری از بزرگان هر روزشان را با زیارت عاشورا معطر می ساخته اند.

حالا برای جا انداختن مطالب و مندرجات شریف زیارت عاشورا و شبهات احتمالی که بعدا ممکن است پیش روی دانش آموزان قرار بگیرد برگه فعالیت شماره دو را به آنان داده تا در منزل تکمیل و روی آن بیندیشند.

جهت دانلود متن دعای زیارت عاشورا کلیک کنید.

جهت دانلود فایل صوتی دعای زیارت عاشورا کلیک کنید.

پی نوشت:‌

[1] مفاتیح الجنان به تصحیح و بازنویسی شیخ حسین انصاریان

[2] داستان های شگفت، شهید دستغیب، ص 316.

[3] مفاتیح الجنان به تصحیح و بازنویسی شیخ حسین انصاریان

[4] البته برای رفع این شبهه که سایر اعمال و آثار و تألیفات علامه امینی چه می شود؟ باید گفت: برخی از کارها از جمله تألیفات علمی چون جزء مجردات عقلی است در برزخ و عالم قبر قابل پاداش نیست و پاداش آن ها به روز قیامت موکول می گردد. لذا شاید بیشترین عملی که در برزخ برای علامه امینی مۆثر بوده، زیارت امام حسین علیه السلام بوده است، هر چند ثواب سایر اعمال که در برزخ قابل ارائه است نیز به ایشان رسیده است. منتها مۆثرترین آن ها همان زیارت عاشورا بوده است.


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: محمد حسین بنکدار

تنظیم: مریم فروزان کیا