تبیان، دستیار زندگی
آئورورا» چیست؟ تمام چیزهایی كه در مورد آن گفته می‌شود و حتی اسمی كه برای آن انتخاب شده است، همگی بر پایه حدسیات و مشاهدات غیر علمی افراد مختلفی است كه اطلاعات ناقصی از این پرنده ناشناس...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

aurora بازگشت یك افسانه (1)


«آئورورا» چیست؟ تمام چیزهایی كه در مورد آن گفته می‌شود و حتی اسمی كه برای آن انتخاب شده است، همگی بر پایه حدسیات و مشاهدات غیر علمی افراد مختلفی است كه اطلاعات ناقصی از این پرنده ناشناس یا به قول متجددان X دارند كه به صورت قطعی نمی‌توان این گفته‌ها را تایید یا رد كرد.

aurora بازگشت یك افسانه (1)

اولین بار در سال 1986 در لایحه درخواست بودجه وزارت دفاع ایالات متحده یك درخواست یك خطی دیده می‌شد كه زیر این برگه نوشته شده بود «آئورورا» و برای آن معادل 2 /272 میلیارد دلار بودجه درخواست شده بود كه نشان از اهمیت و عظمت این طرح می‌داد.

بعدها در سال 1994 بن ریچارد یكی از صاحبنظران صنعت هوایی آمریكا اعلام داشت كه این نام، اسم رمزی بود برای طرح ATB.

ATB مخفف Advanced Technology Bomber به معنای بمب افكن با فناوری پیشرفته است كه شركت نورثروپ (Northrop) و به پیشنهاد لاكهید (Lockheed) در اواخر سال 1981 میلادی آن را در مناقصه ای در وزارت دفاع آمریكا برنده شدند كه B-2 ملقب به اسپریت به معنای «شبح» نتیجه این طرح بود. از آن جا كه هنوز همB-2 جانشین خاصی پیدا نكرده است نمی‌توان آئورورا را یك ATB و در نتیجه جانشین B-2دانست.

اما یكی دیگر از احتمالاتی كه توسط متخصصان صنایع هوایی آمریكا در مورد این پرنده ناشناس می‌دهند این است كه این هواپیما در واقع جایگزینی برای هواپیمای SR-71 باشد و به همین دلیل آن را SR-91 هم نامیده‌اند.

از دیگر نام‌های مستعاری كه برای این پرنده ناشناس استفاده شده است می‌توان بهXR-7 اشاره كرد كه گمان برده می‌شد فاز دوم طرحی باشد كه فاز یكم آن SR-75 بود.

آئورورا چیست؟ آئورورا در تاریخ اساطیری یونان باستان جایگاه ویژه‌ای دارد. او الهه «سپیده سحری» است كه ستارگان را خلق كرد و آنها را در شب چید

سنیورسیتیزن نام دیگری است كه «پرنده اكس» را با آن هم می‌شناسند. سنیور كلمه‌ای است كه در بیشتر هواپیماهای طبقه بندی شده ارتش آمریكا استفاده شده است. برای نمونه نام طبقه‌بندی شدهU-2 ملقب به( Dragan Lady)اژدها خانوم Senior Book بود و یا نام طبقه‌بندی شده F-117، Seniar Trend بود.متخصصان بر این باورند كه آئورورا بعدها به سنیورسیتیزن تغییر نام داد. از آن جا كه «پرنده اكس» را جایگزینی برای SR-71 می‌دانند و می‌توان احتمال داد این نام بهترین گزینه برای پرنده اكس است. چون هر دوی این نام‌ها یك حركت آرام بدون بالا و پایین را به ذهن متبادر می‌كنند و جایگزین SR-71 نمی‌تواند حركتی جز این نوع داشته باشد.

aurora بازگشت یك افسانه (1)

پرنده ناشناس را با نام «پدربزرگ» هم می‌شناسند كه ریشه این یكی نامشخص است. اما نامی كه از دیگر نام‌ها متداول‌تر است همان آئورورا است. ولی آئورورا چیست؟ آئورورا در تاریخ اساطیری یونان باستان جایگاه ویژه‌ای دارد. او الهه «سپیده سحری» است كه ستارگان را خلق كرده و آنها را در شب چید.

نام پرنده اكس هرچه كه باشد، شناخته شده‌ترین طرح طبقه‌بندی شده ارتش آمریكاست. حالا با این توصیفاتی كه در مورد نام پرنده اكس دانستید، بد نیست كمی هم از پیشینه مجهول آئورورا بدانید. همان طور كه در بالا هم گفته شد اولین بار آئورورا در لایحه درخواست بودجه وزارت دفاع آمریكا دیده شد.

ردیفی كه آن در آن قرار داشت بعد از طرح‌های SR-71 و U-2 بود. در سال 1986 میلادی دولت آمریكا بسیاری از زمین‌های فوق سری اطراف دریاچه گروم در صحرای نوادا (Nevada) را با استحكامات غیر قابل نفوذ محصور كرد. از آن سال به بعد بسیاری از تأسیسات مدرن و غیر قابل نفوذ درون این حصار ساخته شده و هنوز هم این پایگاه در حال تكمیل شدن است.

حتی برای غیر قابل نفوذ كردن آن زمین‌های اطراف پایگاه هم توسط دولت، مناطق ممنوعه اعلام شده است. این در حالی است كه دولت آمریكا وجود چنین پایگاهی در صحرای نوادا را به شدت تكذیب می‌كند.

نام پرنده اكس هرچه كه باشد، شناخته شده‌ترین طرح طبقه‌بندی شده ارتش آمریكاست

احتمال داده می‌شود این پایگاه به اندازه غیر معمول باند پروازی آن (كه نمی‌توان این گفته را هم تایید كرد چون حدس زده می‌شود با توجه به اندازه‌های پایگاه باند پروازی آن تقریباً چهار برابر باندهای پرواز معمول باشد) محلی باشد برای پرواز و فرود آئورورا.

در سال 1988 روزنامه نیویورك تایمز گزارش داد كه نیروی هوایی ارتش ایالات متحده روی یك هواپیمای مقدماتی كه می‌تواند به سرعت شش ماخ دست یابد كار می‌كند. در فاصله ژوئن سال 1991 تا ژوئن سال بعد، در كالیفرنیای جنوبی غرش‌هایی شنیده می‌شد كه مربوط به هیچ هواپیمای شناخته شده‌ای نبود. این غرش‌ها به قدری بلند بودند كه حتی زلزله نگارهای مركز ژئوفیزیك آمریكا هم آنها را ثبت كردند.

این غرش‌ها را حتی از غرش هنگام فرود شاتل‌ها هم وحشتناك‌تر توصیف می‌كردند. این غرش‌ها به سمت شمال شرق روی لس‌آنجلس و صحرای(Mojave) امتداد می‌یافت؛ به مناطقی كه پایگاه هوایی نلیس و پایگاه گروم لیك در آنها وجود داشت.

اما یكی از مواردی كه سری بودن و ناشناخته بودن این پرنده را به شدت تایید می‌كند مربوط می‌شود به فوریه 1992. در این تاریخ یكی از مسئولان كنترل ترافیك هوایی نیروی هوایی سلطنتی انگلستان(RAF) در اسكاتلند، علامتی راداری را در پایگاه هوایی مك‌ریهانش (Machrihans) مشاهده كرده بود كه در فاصله بسیار كوتاهی به سرعت سه ماخ دست یافته بود و هنگامی كه با پایگاه مذكور تماس گرفته بود و علت این علامت را پرسیده بود، به وی گفته بودند كه موضوع را فراموش كند.

اینها، تنها مواردی نبودند كه مربوط به پرنده اكس می‌شدند بلكه دهها مورد دیگر وجود دارد كه در آمریكا و انگلستان گزارش و همگی به گونه‌ای با پرسش بی پاسخی مواجه شده‌اند، پرسشی كه مربوط به پرنده‌ای سریع و غران می‌شده است. تنها هنگامی می‌توان به راز این پرسش پی برد كه نیروی هوایی آمریكا خود پرده از آن بردارد.

بخش دانش و زندگی تبیان

منبع:هوانورد