تبیان، دستیار زندگی
زمانی آمریکا کعبه آمال همه کشورهای جهان بود. اما حالا وضع به جایی رسیده که در مناظره های انتخاباتی این حل مشکلات اقتصادی است که پایه اصلی مناظرات را تشکیل می دهد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اقتصاد آمریکا در آستانه انتخابات


زمانی آمریکا کعبه آمال همه کشورهای جهان بود. اما حالا وضع به جایی رسیده که در مناظره های انتخاباتی این حل مشکلات اقتصادی است که پایه اصلی مناظرات را تشکیل می دهد.....

رامنی و اوباما

در حالی که تعدادی از نظرسنجی‌ها از رقابت نزدیک باراک اوباما و میت رامنی حکایت دارد، اما نکته مهم در اکثر این نظرسنجی ها الویت مسائل اقتصادی برای رای‌دهندگان آمریکایی است.

بحران اقتصادی ایالات متحده آمریکا نقش مهمی در معادلات انتخاباتی سال 2012 خواهد داشت.این در حالی ا‌ست که هیچ یک از دو حزب دموکرات و جمهوریخواه بحران اقتصادی ایالات متحده را درک نکرده و در نتیجه راهکاری نیز برای غلبه بر آن ارائه نکرده است .اوباما و رامنی در این خصوص دست به نوعی فرافکنی آشکار زده و سعی دارند بحران اقتصادی آمریکا را بر گردن یکدیگر بیندازند.

گزارش ها حاکی است نزدیک به یک هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، صادرات و سرمایه گذاری شرکتها کاهش و رشد اقتصادی افزایش یافته است.

بعد از انتشار ارقام و آمار روز جمعه پیرامون رشد اقتصادیِ سه ماهه سوم سال جاری، میت رامنی، نامزد جمهوریخواه آمریکا همچنان سعی دارد بیلان اقتصادی اوباما را زیر سوال ببرد.

به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه اقتصادی لزاکو، طبق گزارش منتشر شده، اقتصاد آمریکا در ریتم سالیانه خود 2% یعنی با سرعتی بیشتر از سه دوم(1.3%) افزایش یافته است. با این حال این رقم به میزانی نبوده که بتواند آمار بیکاری را تا اندازه ای کاهش دهد. از این رو به اعتقاد میت رامنی: "باراک اوباما راهکاری برای مقابله با چالش های موجود ندارد".

میت رامنی در پاسخ به این مسئله که دموکراتها اقتصاد ویران دوران بوش را به ارث برده اند، می گوید: دموکراتها تنها اقتصاد پرچالش را به ارث نبرده اند، بلکه بزرگترین ملت تاریخ جهان را نیز به ارث برده اند، اما کاری که آنها با میراث مورد نظر کردند، بحرانی تر کردن مشکل موجود بود. با این حال از نظر دموکراتها، آمار منتشر شده در روز جمعه حاکی از آن بود که اقتصاد آمریکا بعد از بحران بزرگ، در حال احیاست.

گفتنی است رشد اقتصادی آمریکا در سومین سه ماهه سال جاری با مصرف خانوارها 2% افزایش یافته است. آمریکایی ها با توجه به بهبود وضعیت بازارهای معامله و افزایش قیمت مسکن تا اندازه ای نسبت به بهبود اوضاع امیدوار شده اند. به گونه ای که آمار فروش اتومبیل از مارس 2008 از افزایش برخوردار بوده است. اما صادرات در آمریکا به دلیل بحران یورو، بدهی اروپا و همچنین کاهش رشد اقتصادی چین از کاهش برخوردار بوده است(1.6-%)

47 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی که از هر دو گروه مصرف کننده و سرمایه گذار بوده اند، معتقدند که شرایط اقتصاد آمریکا رو به وخامت است و فقط 36 درصد از مصرف کنندگان و سرمایه گذاران اعتقاد دارند اوضاع اقتصادی آمریکا رو به بهبود است

رقم بیکاری در آمریکا نیز بخش قابل توجهی از گزارش منتشر شده در روز جمعه را تشکیل می دهد. این در حالی است که نرخ بیکاری در ماه سپتامبر زیر رقم سمبولیک 8% جمعیت فعال قرار داشت؛ یعنی کمتر از رقمی که باراک اوباما قدرت را در آمریکا در دست گرفت.

به  نقل از دیلی تلگراف و پایگاه اینترنتی یونایندپرس، در نظرسنجی جدید مشترک خبرگزاری یونایتدپرس و مرکز سی وترز مشخص شد که پس از سومین مناظره دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، اوباما دو درصد بیشتر از رامنی حمایتهای رای دهندگان را در اختیار دارد. در این نظرسنجی مشخص شد که 49 درصد به اوباما و 47 درصد به رامنی رای می دهند.

اما در عین حال، براساس یک نظرسنجی‌ جدید مرکز گالوپ از رای‌دهندگانی که هنوز در مورد رای دادن در این انتخابات تصمیم نگرفته اند، مشخص شد که میت رامنی از حمایتهای بیشتری در مقایسه با اوباما برخوردار است. در این نظرسنجی رامنی 51 و اوباما 47 درصد آراء را بدست آوردند.

رامنی قول داده است که در صورت پیروزی در انتخابات اوضاع اقتصاد آمریکا را در مسیر موفقیت قرار دهد. اوباما نیز در رقابتهای انتخاباتی اش بارها تلاش کرد به مردم آمریکا بگوید که در صورت حضور رامنی در سمت ریاست جمهوری اوضاع اقتصادی آمریکا آشفته تر می شود.

اقتصاد امریکا

در حالی که دو نامزد حزب دموکرات و جمهوریخواه سعی دارند بحران اقتصادی را بر گردن یکدیگر بیندازند،این بحران همچنان در ایالات متحده در حال تشدید است .بحران کنونی از بخش مسکن شروع شده است و در حال کشیده شدن به سایر بخش ها است. بحران کنونی اقتصاد آمریکا زمانی ایجاد شد که بدهی انباشته شده از قبل به حد غیر قابل کنترلی رسید و هزینه باز پرداخت آن نیز افزایش یافت اما در مقابل، سطح درآمد واقعی در آمریکا رشدی پیدا نکرد و حتی در بسیاری موارد، سطح واقعی درآمدها کاهش هم یافت. در نتیجه، وام گیرندگان با توجه به کاهش سطح واقعی درآمدشان دیگر قادر به بازپرداخت وام های خود یا پرداخت جرایم دیرکرد نبودند. متعاقبا، موسسات مالی که به آسانی به این عده وام داده اند، اکنون قادر به وصول مطالبات خود نیستند.عمده شاخص های اقتصادی در آمریکا نشان می دهد که وضعیت این کشور رو به وخامت است

در بیشتر نظرسنجی ها دو نامزد در رقابت شانه به شانه قرار دارند. در یکی از نظرسنجی های جدید شبکه سی بی اس مشخص شد که اوباما با دو درصد بیشتر از رامنی پیشی گرفته است اما این فاصله کم نشان می دهد که رقابت میان این دو کاندیدا بسیار نزدیک است.

در یک نظرسنجی مشترک شبکه اس بی سی و روزنامه واشنگتن پست نیز رامنی با اختلاف بسیار اندکی از اوباما پیش بوده است. در نظرسنجی دیگری نیز که مشترکا توسط شبکه ان بی سی و روزنامه وال استریت ژورنال انجام شد، اوباما و رامنی هر دو از حمایت 47 درصدی برخوردار بوده اند. البته برخی از کارشناسان معتقدند که در این نظرسنجی ها خطاهایی نیز صورت می گیرد.

در یک نظرسنجی مرکز راسموسن این موضوع فاش شده است که 47 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی که از هر دو گروه مصرف کننده و سرمایه گذار بوده اند، معتقدند که شرایط اقتصاد آمریکا رو به وخامت است و فقط 36 درصد از مصرف کنندگان و سرمایه گذاران اعتقاد دارند اوضاع اقتصادی آمریکا رو به بهبود است. این نظرسنجی می تواند کمپین انتخاباتی اوباما را نگران کند.

رامنی قول داده است که در صورت پیروزی در انتخابات اوضاع اقتصاد آمریکا را در مسیر موفقیت قرار دهد. اوباما نیز در رقابتهای انتخاباتی اش بارها تلاش کرد به مردم آمریکا بگوید که در صورت حضور رامنی در سمت ریاست جمهوری اوضاع اقتصادی آمریکا آشفته تر می شود

براساس شرح نتایج این نظرسنجی ممکن است که سیاست خارجی برای آمریکا مهم به شمار بیاید اما تعیین کننده اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیست. قطعا بهبود شرایط معیشتی و اوضاع اقتصادی برای مردم آمریکا در اولویت اصلی قرار دارد و آنها به کسی رای خواهند داد که مطمئن باشند برنامه های سازنده ای برای احیای اقتصاد آمریکا دارد.

فقط 15 درصد از حامیان جمهوری خواهان فکر می کنند اوضاع اقتصادی رو به بهبود است و این آمار در میان حامیان دموکرات ها 63 درصد است. 72 درصد از حامیان جمهوری خواهان معتقدند اقتصاد آمریکا در رکود قرار دارد.

براساس شرح نتایج این نظرسنجی ممکن است که سیاست خارجی برای آمریکا مهم به شمار بیاید اما تعیین کننده اصلی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیست. قطعا بهبود شرایط معیشتی و اوضاع اقتصادی برای مردم آمریکا در اولویت اصلی قرار دارد و آنها به کسی رای خواهند داد که مطمئن باشند برنامه های سازنده ای برای احیای اقتصاد آمریکا دارد.

در نهایت اینکه در آستانه رقابتهای انتخاباتی سال 2012 میلادی شهروندان آمریکایی هنوز نتوانسته اند متوجه پاسخ واقعی سئوالی مهم شوند،اینکه بحران اقتصادی آمریکا تقصیر دموکراتهاست یا جمهوریخواهان!در این میان جمهوریخواهان اوباما را مسئول تشدید بحران اقتصادی می دانند و در عین حال اوباما نیز انگشت اتهام خود را به سوی جمهوریخواهان و سیاستهای آنها در دوران ریاست جمهوری بوش پسر نشانه می گیرد.دموکراتهای ایالات متحده آمریکا در پاسخدهی به جو سیاسی و اقتصادی نامناسب این کشور از همان فرمول رقیب استفاده کرده و کل اتهامات را متوجه حزب جمهوریخواه دانسته اند.به نظر می رسد اوباما در راستای پاسخدهی به جمهوریخواهان راهی جز این پیدا نکرده است .

فرآوری: ریحانه حمیدی فر

بخش اقتصاد تبیان


منابع:الف/ تابناک/بررسی استراتژیک