تبیان، دستیار زندگی
افزایش اطلاعات و نگه داری آن برای هر جامعه ای بسیار با اهمیت تلقی می شود. این اطلاعات می بایست هر روزه گسترش یافته و به روز شوند و در عین حال در جایی ذخیره شوند تا بتوان آن ها را به همه افراد منتقل كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گسترش فناوری برای افزایش آگاهی


افزایش اطلاعات و نگه داری آن برای هر جامعه ای بسیار با اهمیت تلقی می شود. این اطلاعات می بایست هر روزه گسترش یافته و به روز شوند و در عین حال در جایی ذخیره شوند تا بتوان آن ها را به همه افراد منتقل كرد.

گسترش فناوری برای افزایش آگاهی

منظور از اطلاع رسانی جمع آوری اطلاعات و تنظیم آنها به عنوان اخبار و اطلاعات علمی و گسترش آنها در سطح جامعه است. اما راهی برای ذخیره و تنظیم این اطلاعات می بایست وجود داشته باشد كه در این میان فناوری اطلاعات و تكنولوژی همچون رایانه ایفای نقش می كند.

در چند دهه اخیر تحولات بسیاری رخ داده است كه بیشتر آنها تحت تاثیر فناوری اطلاعات بوده است.

امروزه با استفاده از فناوری های جدید همچون رایانه و اینترنت در هر زمینه ای باید پژوهش های لازم را انجام داد و اطلاع رسانی هایی را به صورت كافی گسترش داد علاوه بر اینها استفاده از این فناوری ها موجب می شود تا تمامی جنبه های زندگی انسان ها در نظر گرفته شده تا بتوانند كمبودهای آن را تا حدودی برطرف كنند.

اطلاع رسانی را می توان علمی نامید كه با استفاده از آن فناوری های خاص برای آماده سازی اطلاعات، ذخیره و انتشار آن ها را بررسی می كند.

در فناوری اطلاعات، داده ها و اطلاعات به عنوان مهم ترین عوامل پیشرفت و توسعه به حساب می آیند. در جامعه ای كه فناوری اطلاعات و اطلاع رسانی بسیار وابسته و با اهمیت تلقی می شوند ارزش داده ها جایگاه آن جامعه را در بین تمامی جوامع مشخص می كند.

در زمینه های ذكر شده همواره دو نكته باید در نظر گرفته شود كه در ابتدا زیرساخت های فناوری اطلاعات به كار رفته همچون اینترنت، مخابرات و ... و دوم اطلاعات موجود و در دسترس می باشد.

در ارگان ها و سازمانهای دولتی با استفاده از فناوری اطلاعات، می توان امورداخلی و اداری سازمان ها و ادارات دولتی را مكانیزه كرد وهم پاسخگویی و انجام امور ارباب رجوع را سرعت بخشید

فناوری اطلاعات موجب می شود تا محدودیت های زمانی از بین برود و افراد به اطلاعات زیادی دسترسی پیدا كنند.

می توان گفت دانش اطلاع رسانی همگام با فناوری اطلاعات است و به آن بخشی كه به تولید، گردآوری، سازمان دهی، ذخیره و انتشار اطلاعات می پردازد مربوط می شود. دانش اطلاع رسانی همچنین به شیوه های آماده سازی اطلاعات و ابزارها و فن های به كاربرده شده در آن  و روش های برنامه ریزی آن توسط فناوری اطلاعات به پژوهش می پردازد چرا كه توسط فناوری هایی همچون رایانه می توان به پردازش اطلاعات و توزیع آن ها در سطح گسترده پرداخت.

گسترش فناوری برای افزایش آگاهی

تمامی كشورها به دنبال این موضوع هستند تا به جامعه اطلاعاتی وارد شوند چرا كه در این جامعه كارها بر مبنای فناوری و اطلاع رسانی انجام می شود.

با استفاده مناسب از دستاوردهای فناوری اطلاعات و اطلاع رسانی می توان به سرعت اقدام به آموختن دانش كرد و در نهایت به تولید علم دست زد.

شاید بتوان مهمترین اهداف فناوری اطلاعات را ایجاد بستری مناسب برای یادگیری و تولید علم در نظر گرفت.

نقش اطلاعات در جهان امروز در زمینه های مختلف اقتصادی و اجتماعی و ... بر كسی پوشیده نیست.

در ابتدا به دلیل میزان اندك اطلاعات، تبادل اطلاعات به خودی خود و بدون برنامه صورت می‌گرفت، اما با گذشت زمان، با پیشرفت تمدن وتكنولوژی در سطح گوناگون و افزایش اطلاعات افراد مجبور به تدوین برنامه‌هایی برای سازماندهی اطلاعات شدند.

اطلاع رسانی كه بر پایه فناوری اطلاعات برنامه ریزی شود می تواند دستاوردهایی داشته باشد كه از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره كرد:

**صرفه جویی در هزینه ها در زمینه فناوری اطلاعات و هدفمند نمودن آن .

** فراهم نمودن بستر مناسب برای پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی یكپارچه.

**متحول شدن و نوسازی زیرساخت های موجود فن آوری اطلاعات سازمان در راستای هماهنگی با آخرین فن آوری های روز.

گسترش فناوری برای افزایش آگاهی

همچنین استفاده مناسب از فناوری اطلاعات باعث گسترش دولت الكترونیك و اطلاع رسانی به افراد از این طریق می شود.

دولت الكترونیك با  استفاده مناسب از فناوری اطلاعات می تواند ساختار سازمان ها و مۆسسات دولتی را دگرگون كند به گونه ای كه مدیران این سازمان ها با استفاده ازفناوری اطلاعات بتوانند علاوه برسرعت بخشیدن به انجام امور، برنامه ریزی دقیق تری انجام داده و هزینه های دولت نیز كاهش یابد.

در ارگان ها و سازمانهای دولتی با استفاده از فناوری اطلاعات، می توان امورداخلی و اداری سازمان ها و ادارات دولتی را مكانیزه كرد وهم پاسخگویی و انجام امور ارباب رجوع را سرعت بخشید. امروزه دانشگاهها نیز برای حركت به سوی دانشگاه های الكترونیك پیشرفته، سیستم های خود را مجهز می نمایند.

فرآوری: فائزه خاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

economist

Wiring the Labor Market

Ways to Increase Public Awareness About Environmental Problems"By Brin Quick"