تبیان، دستیار زندگی
مباحثی همچون نهضت نرم افزاری، تحول در علوم انسانی، افول مدرنیته و بحران در عالم غیر دینی و بیداری اسلامی، شالوده شکنی در ساختارهای مدرن و در نهایت خروج از عالم غربی و طرح مسئله عالم دینی از جمله مباحث مهمی هستند که بر اهمیت موضع اصلی کتاب می افزایند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تمدن برتر


کتاب تمدن برتر، مجموعه مصاحبه ها و سخنرانی های دکتر موسی نجفی در زمینه تمدن اسلامی و رویارویی با تمدن غرب است.


تمدن برتر

این اولین کتاب از مجموعه کتاب ها «و انتم الاعون» است که به همت بنیاد فرهنگی تاریخی خانه مشروطیت اصفهان منتشر می شود. «و انتم الاعلون» عنوان مجموعه کتاب هایی است که به موضوع تاریخ، تفکر و تمدن می پردازد.

در قسمتی از تمدن برتر آمده است:

اگر ما به سمت تمدن اسلامی حرکت نکنیم، بیم آن می رود که در مرحله "نظام سازی" متوقف شویم. امروزه در گستره "جهانی شدن" و فراگیری مدرنیته، نظام ایده آل، "لیبرال دموکراسی" و در کل مدرنیسم،تمدن غربی است. حال اگر بخواهیم نظام سیاسی اسلامی مطلوب داشته باشیم نمی تواند بدون پشتوانه تمدن اسلامی باشد. به بیان بهتر، ما بین دو حلقه تمدنی گذشته و آینده قرار گرفته ایم. یکی از کارکردهای انقلاب اسلامی وصل کردن این دو حلقه تمدنی به یکدیگر بوده است. به این معنا که انقلاب اسلامی خواسته "گسستگی مدرن" را به "پیوستگی اسلامی " تبدیل کند.

دکتر موسی نجفی در طول بیست سال تلاش علمی خود، نویسندگی را با رجال شناسی و تحلیل نهضت های اسلامی آغاز کرد و با تالیف آثاری در اندیشه سیاسی و فلسفه سیاسی در حوزه تاریخ و علوم سیاسی شناخته شد. «تجدد» و «هویت ملی» از زمینه های نظریه پردازی در آثار اوست. موسی نجفی در این اثر و کتاب انقلاب فرامدرن و تمدن اسلامی) با استفاده از مصاحبه و زبات گفتگو سعی در بیان اندیشه های خود دارد. نویسنده علت اصلی پرداختن به مقوله تمدن اسلامی را این می داند که بحث تمدنی و افق تمدنی داشتن برای انقلاب اسلامی در دهه چهارم جزء مهم ترین دغدغه ها و سیاست های فکری و افق های اصلی خواهد بود.

مباحثی همچون نهضت نرم افزاری، تحول در علوم انسانی، افول مدرنیته و بحران در عالم غیر دینی و بیداری اسلامی، شالوده شکنی در ساختارهای مدرن و در نهایت خروج از عالم غربی و طرح مسئله عالم دینی از جمله مباحث مهمی هستند که بر اهمیت موضع اصلی کتاب می افزایند و نویسنده با اشاره علمی خود به این موارد، کتابی را گردآوری کرده است که مطابق با مسائل روز انقلاب اسلامی است.

دکتر نجفی معتقد است که در دهه چهارم انقلاب اسلامی ، بحث پیرامون تمدن اسلامی و مسیر حرکت به سمت آن ، مهمترین بحث در محافل فکری خواهد بود و اندیشمندان و نخبگان متعهد باید همت خود را در این مسیر معطوف نمایند.

دکتر نجفی معتقد است که در دهه چهارم انقلاب اسلامی ، بحث پیرامون تمدن اسلامی و مسیر حرکت به سمت آن ، مهمترین بحث در محافل فکری خواهد بود و اندیشمندان و نخبگان متعهد باید همت خود را در این مسیر معطوف نمایند.

دکتر نجفی ، سه مرحله را برای تحقق آرمان شهر اسلامی قائل است. مرحله اول اینکه باید مردم یک جامعه دین اسلام را پذیرفته باشند و مناسبات فردی خود را بر اساس موازین اسلام برقرار کنند. ایشان مرحله دوم را نظام سیاسی اسلامی می داند به این معنی که روابط اجتماعی و قوانین حکومتی بر اساس اسلام تنظیم شود و حاکمان خود را ملزم به رعایت دین در سطح احکام بدانند. مرحله سوم که همان تمدن اسلامی است در سایه جهان بینی توحیدی و تفکر ناب و عمیق اسلامی بناگذاری می شود. ایشان جوهره اصلی تمدن اسلامی را توحید محوری می داند و معتقد است که در این راه در بین ملت های مسلمان، ایران از سایر ملل جلوتر است  چرا که تا حدود زیادی مراحل اول و دوم محقق شده است و ما در دهه چهارم انقلاب، باید دغدغه ی تمدن سازی داشته باشیم.

دکتر نجفی معتقد است که در تاریخ کشورمان در دوره ی صفویه ، به طور ناقصی نظام سیاسی به سمت اسلامی شدن رفته بود و طلیعه های تمدن اسلامی دیده می شده ولی با روی کار آمدن قاجار که در حقیقت آغاز ورود غرب و تمدن غربی به داخل ایران است، یک عقب افتادگی از آن چه باید بشویم برای ما حاصل شده و در دوره ی پهلوی ، این خودباختگی در برابر غرب ادامه داشته است. لذا ایشان، نقد تمدن غرب و به چالش کشیدن اساسی فلسفه و مبانی تمدن غرب را یکی از اصلی ترین ارکان حرکت به سمت تمدن اسلامی می داند چراکه این تمدن غربی در لایه های مختلف جامعه و نظام ما رسوخ جدی دارد و نیاز به تحلیل و نقد اساسی دارد.

در اثنای کتاب ، ایشان نقدهای زیادی به روشنفکران غرب زده وارد می کنند و معتقدند که این افراد ، عمق حرکتی انقلاب اسلامی را درک نکرده اند و عقب ماندگی ما را به خاطر  عقب ماندگی از غرب می دانند نه عقب ماندگی از تمدن با شکوه اسلامی.

در پایان کتاب، سخنرانی ایشان در جلسه رونمایی کتاب "تمدن زایی شیعه" اثر استاد طاهرزاده پیاده شده است که حاوی نکات جالب و جدیدی برای افرادی که تا حدودی ذهنشان با تفکرات استاد طاهرزاده آشناست می باشد.

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب وکتابخوانی تبیان


منابع: منا نشر، آی آر پیشرفت