تبیان، دستیار زندگی
پس از گذشت 6ماه از انتشار اوبونتو 12.04 با انتشار اوبونتو 12.10 که تیم کانونیکال نام Quantal Quetzal را برایش انتخاب کرده است، تغییرات کوچک و بزرگی روی داده است که در این مقاله به صورت خلاصه به آن‌ها می‌پردازیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

8 ویژگی جدید در اوبونتو 12.10


پس از گذشت 6ماه از انتشار اوبونتو 12.04 با انتشار اوبونتو 12.10 که تیم کانونیکال نام  Quantal Quetzal را برایش انتخاب کرده است، تغییرات کوچک و بزرگی روی داده است که در این مقاله به صورت خلاصه به آن‌ها می‌پردازیم.

8 ویژگی جدید در اوبونتو 12.10

دسترسی به سایت‌های محبوب با  Web App

وب‌سایت‌های معروف و محبوبی که روزانه با آن‌ها سر و کار داریم از طریق مرورگر اینترنتی یا گاهی اوقات برنامه‌های رومیزی که سازندگان برای کاربران خود در نظر گرفته‌اند، قابل دسترس هستند. با استفاده از Web App می‌توان از داخل میزکار خود به طیف گسترده‌ای از این وب‌سایت‌ها دسترسی داشت و با آن‌ها کار کرد. برای نمونه، Gmail یکی از سایت‌هایی است که برای این سرویس فعال است و اگر پیام جدیدی دریافت کند درست در کنار میزکار به کاربر نمایش می‌دهد و کاربر از این موضوع آگاه می‌شود. برای فعال سازی این سرویس جهت استفاده از سایت‌های دیگر می‌توان با استفاده از مرورگرهای فایرفاکس یا کرومیوم به سایت مورد نظر مراجعه کرد و اگر آن سایت قابلیت اضافه شدن به Web App را داشته باشد پیامی را به کاربر نمایش می‌دهد و کاربر با نصب آن می‌تواند از میزکار خود برنامه را مدیریت کند.

8 ویژگی جدید در اوبونتو 12.10

مدیریت بیشتر بر حساب‌های کاربری با  Online Accounts

این ویژگی که در نسخه‌ی پیشین نیز وجود داشت بهبود یافته است و با پشتیبانی از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی بیشتر طیف گسترده‌ای از کاربران را قادر می‌سازد تا به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خود به راحتی و از طریق میزکار دسترسی داشته باشند. نرم‌افزارهای Gwibber و Empathy بیشترین میزان انطباق با این ویژگی را دارند.

8 ویژگی جدید در اوبونتو 12.10

پیش‌نمایش‌های  Dash

با کلیک راست روی گزینه‌های موجود در dash، پیش‌نمایشی از آن‌ها به صورت بزرگتر نمایش داده می‌شود. برای نمونه اگر روی فایرفاکس کلیک راست کرده صفحه‌ای مطابق با تصویر زیر نمایش داده می‌شود که می‌توان از آن‌جا به توضیحات مختصری درباره‌ی نرم‌افزار یا حذف نرم‌افزار اقدام کرد.

8 ویژگی جدید در اوبونتو 12.10

رمزنگاری سیستم فایل در زمان نصب

در نسخه‌های پیشین اوبونتو، هنگام نصب سیستم عامل این امکان وجود داشت که کاربر پوشه‌ی home را رمزنگاری کند. در اوبونتو 12.10 این امکان وجود دارد که تمام سیستم فایل (یعنی / و هر پوشه‌ای که زیرمجموعه‌اش باشد) را در هنگام نصب سیستم عامل رمزنگاری کرد، منتها در صورت فعال سازی این ویژگی هر بار که کاربر قصد راه اندازی سیستم را داشته باشد باید گذرواژه‌ی مورد نظر را وارد کند. استفاده از این ویژگی برای سیستم‌هایی که اطلاعات حساس را نگهداری می‌کنند مفید است. این نکته را باید مدنظر داشت که این ویژگی سربار اضافی به کل سیستم اضافه می‌کند.

8 ویژگی جدید در اوبونتو 12.10

یک Unity متحد

در 2 نسخه‌ی پیشین از میزکار Unity، کاربر این امکان را داشت تا از بین گزینه‌‌های Unity 2D و Unity 3D و Unity میزکار خود را انتخاب کند، اما در این نسخه با کنار گذاشته شدن Unity 2D تصمیم گرفته شد که اوبونتو 12.10 با یک میزکار متحد عرضه شود. سیستم‌هایی که قابلیت پشتیبانی از سخت‌افزار گرافیک 3 بعدی را ندارند از Gallium3D LLVMpipe جهت پیاده‌سازی فضای 3 بعدی در Unity استفاده می‌کنند.

8 ویژگی جدید در اوبونتو 12.10

پشتیبانی از بوت امن

برای نصب اوبونتو در سخت‌افزارهایی که از ویژگی بوت امن UEFI استفاده می‌کنند (بیشتر سخت‌افزارهایی که از ویندوز 8 پشتیبانی می‌کنند) دیگر مشکلی وجود ندارد و با انتشار 12.10 می‌توان اوبونتو را در کنار سایر سیستم عامل‌های جدید دیگر نصب و اجرا کرد.

Gmail یکی از سایت‌هایی است که برای این سرویس فعال است و اگر پیام جدیدی دریافت کند درست در کنار میزکار به کاربر نمایش می‌دهد و کاربر از این موضوع آگاه می‌شود

اضافه شدن درایورهای انحصاری به منابع نرم‌افزاری

کاربر تا پیش از این اگر قصد نصب درایوری انحصاری را داشت باید از System Settings به قسمت Additional Drivers مراجعه می‌کرد و از آن‌جا درایور مورد نظر خود را نصب و اجرا می‌کرد. با انتشار اوبونتو 12.10 دیگر نیاز به انجام چنین کاری نیست و می‌توان از منوی Software Sources به این ویژگی دسترسی داشت.

8 ویژگی جدید در اوبونتو 12.10

نرم‌افزارهای به روزرسانی شده

طیف گسترده‌ای از نرم‌افزارها به همراه آخرین نسخه‌ی به روزرسانی شده در اوبونتو 12.10 وجود دارند. از جمله‌ی این نرم‌افزارها می‌توان به هسته‌ی لینوکس 3.5.4، گنوم 3.6، فایرفاکس و تاندربرد 16، لیبره آفیس 3.6.2 اشاره کرد. تنها نرم‌افزار مطرحی که در این دسته قرار ندارد مدیر فایل ناتیلوس است که به دلیل تغییراتی که پروژه‌ی گنوم روی آن انجام داده است همان نسخه‌ی 3.4 در اوبونتو 12.10 وجود دارد.

8 ویژگی جدید در اوبونتو 12.10

نتایج جستجو در وب‌سایت آمازون

اگر در dash اقدام به جستجوی برنامه‌ی Terminal کنید علاوه بر جستجو در سیستم، نتایج جستجو در وب‌سایت آمازون نیز به صورت پیش‌فرش نمایش داده می‌شود و ممکن است به جای برنامه‌ی مورد نظر خود با فیلم The Terminal مواجه شوید! این ویژگی ممکن است زیاد جالب نباشد و اگر از آن خوشتان نیامد این امکان وجود دارد که آن را از dash حذف کنید.

بخش دانش و زندگی تبیان

برگرفته از iClub