تبیان، دستیار زندگی
اقدامات برنامه ریزی شده و هدفمند با اغراض سیاسی و غیر شخصی كه علیه رایانه ها و امكانات و برنامه های ذخیره شده در درون آن ها از طریق شبكه ی جهانی صورت می گیرد و هدف از چنین اقدامی نابودی یا وارد آوردن آسیب های جدی به آن هاست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استارت تروریسم سایبری


اقدامات برنامه ریزی شده و هدفمند با اغراض سیاسی و غیر شخصی كه علیه رایانه ها و امكانات و برنامه های ذخیره شده در درون آن ها از طریق شبكه ی جهانی صورت می گیرد و هدف از چنین اقدامی نابودی یا وارد آوردن آسیب های جدی به آن هاست.

سایبری

امروزه با قرار گرفتن در "عصر ارتباطات" (Communication Age) و ضرورت  و ارزش خاص شبکه های اینترنتی، امنیت این شبكه ها و كلیه سیستم های رایانه ای در هر كشوری از اهمیت زیادی برخوردار است. در این راستا، برنامه ریزی منظم و اتخاذ تدابیر امنیتی در زمینه ی فناوری های رایانه ای مهم ترین اقدام برای پیشگیری از آسیب های احتمالی در برابر هر گونه اقدامات تروریسم سایبری می باشد. در واقع تروریسم به كارگیری خشونت علیه اشخاص، دولت ها یا گروه ها برای پیشبرد زورمندانه اهداف سیاسی یا عمومی می باشد. "تروریسم سایبری" (Cyber terrorism) نیز همان تعریف را دارد، با این تفاوت كه این بار هدف متمركز روی منابع موجود در فضای مجازی است.

تروریسم سایبری می تواند ابعاد داخلی داشته باشد یا شامل موارد بین المللی شود. تروریسم سایبری امروزه خطرناک تر از تروریسم سنتی محسوب می شود به این دلیل كه ساختار اقتصادی و خدمات رسانی بسیاری از كشورها مبتنی بر فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی شده است. با این توضیحات می توان تروریسم سایبری را چنین تعریف كرد: "اقدامات برنامه ریزی شده و هدفمند با اغراض سیاسی و غیر شخصی كه علیه رایانه ها و امكانات و برنامه های ذخیره شده در درون آن ها از طریق شبكه ی جهانی صورت می گیرد و هدف از چنین اقدامی نابودی یا وارد آوردن آسیب های جدی به آن هاست." حائز اهمیت است که اکثر کارشناسان، رژیم صهیونیستی و آمریکا را از عوامل پشت پرده ی حملات تروریستی سایبری در جهان از جمله "استاکس ‌نت" و فلیم خوانده بودند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از پاره‌ ای از کارشناسان اعلام کرد حمله‌ های سایبری قبلی آمریکا علیه برنامه هسته‌ ای ایران اقداماتی آغازین بوده‌ اند و باید منتظر حمله‌ های بیشتری از این دست علیه ایران بود

در این راستا، جندی پیش خبرگزاری فرانسه به نقل از پاره‌ ای از کارشناسان اعلام کرد حمله‌ های سایبری قبلی آمریکا علیه برنامه هسته‌ ای ایران اقداماتی آغازین بوده‌ اند و باید منتظر حمله‌ های بیشتری از این دست علیه ایران بود. "دیوید آلبرایت"، مدیر موسسه علوم و امنیت بین‌الملل، با اشاره به بدافزار "استاکس ‌نت" گفت: "حملات بعدی می ‌توانند خشن ‌تر باشند و در تأسیسات هسته‌ ای حساس ایران انفجارهایی ایجاد کنند." از طرفی این احتمال هم وجود دارد که تیمی به تأسیسات هسته‌ای ایران فرستاده شود تا یک سیستم را به نحوی دست‌ کاری کند که آسیب‌ پذیر شود و سپس از یک سلاح سایبری برای حمله استفاده شود. در حقیقت موج جدید حملات سایبری علیه ایران می ‌تواند شامل جاسازی سخت ‌افزارهایی با تراشه‌ های آلوده در فرایند صنعتی تأسیسات هسته ‌ای ایران باشد. جالب آن است که چندی پیش وزیر جنگ رژیم صهیونیستی برای اولین بار به دست داشتن این رژیم در حملات سایبری علیه کشورهای دیگر اعتراف کرد.

سایبری

در این راستا سردار سرتیپ پاسدار "احمد وحیدی" با بیان این که رژیم صهیونیستی یکی دیگر از مصادیق بارز تروریسم سایبری است، اظهار داشت: "این رژیم با همکاری دولت آمریکا با برنامه‌ ریزی و هدایت حملات سایبری تلاش می ‌کند از این طریق کشورهای مستقل و مخالف سیاست‌های سلطه ‌طلبانه را تحت فشار قرار دهد. آمریکا و رژیم صهیونیستی تاکنون حملات سایبری متعددی را علیه جمهوری اسلامی ایران برنامه ‌ریزی و هدایت کرده اند. آنان همان گونه که در سایر برنامه های شوم و ضد بشری علیه ملت ایران ناکام بودند در این بخش نیز حریف نبوغ و تیزهوشی فرزندان رشید ملت ایران در حوزه سایبری نخواهند شد."وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، اقدامات پیشگیرانه و ایجاد آمادگی برای دفاع سایبری را از اصول بسیار مهم در حوزه پدافند غیرعامل ذکر کرد و یادآور شد: راه‌ اندازی جنگ سایبری نشان داد نظام سلطه برای تداوم غارت و چپاول ملت‌ ها و تأمین منافع نامشروع خود از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌ کند، غافل از این که این اقدام همچون تیغ دولبه است که دست خودشان را نیز می برد.

راه‌ اندازی جنگ سایبری نشان داد نظام سلطه برای تداوم غارت و چپاول ملت‌ ها و تأمین منافع نامشروع خود از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌ کند، غافل از این که این اقدام همچون تیغ دولبه است که دست خودشان را نیز می برد

با توجه به اینکه بدافزار های سرسختی از جمله "شعله" به وسیله 34 آنتی ویروس دنیا قابل شناسایی نبوده و پس از تهیه ابزار پاک سازی در مرکز ماهر ایران، خنثی سازی آن محیا گردید، بالغ بر 30 کشور از جمله استرالیا، هلند و مالزی و حتی کشورهایی که تاکنون با آنها ارتباط نداشتیم، با مرکز ماهر ارتباط برقرار کردند و تقاضای کمک و ارائه ابزار پاکسازی و بدافزار داشتند. این موضوع بیانگر پیشرفت های چشم گیر ایران در جهت مقابله با جنگ روانی می باشد که امید است روز به روز بر این قبیل پیشرفت ها افزوده شود.

فرآوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: ایرنا / گرداب / پایگاه رهاورد نور