تبیان، دستیار زندگی
در کتب معتبر شیعه آمده است که هرگاه امام هادی (علیه السلام) به دربار متوکل وارد می شدند، حاضرین در آن مکان، به احترام این بزرگوار از جا بلند می شدند. این صحنه برای دشمنان حضرت قابل تحمل نبود و روزی با هم قرار گذاشتند تا به هنگام ورود امام، از جا بلند نشون
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اهانت های فیس بوکی به امام هادی(علیه السلام)


در کتب معتبر شیعه آمده است که هرگاه امام هادی (علیه السلام) به دربار متوکل وارد می شدند، حاضرین در آن مکان، به احترام این بزرگوار از جا بلند می شدند. این صحنه برای دشمنان حضرت قابل تحمل نبود و روزی با هم قرار گذاشتند تا به هنگام ورود امام، از جا بلند نشوند. به این بهانه که حضرت خیلی جوان هستند و مگر چه مزیتی بر دیگران دارند که به خاطر ایشان از جا بلند شویم؟

فیس بوک و امام هادی

مدتی بعد امام هادی(علیه السلام) وارد شدند و چشم های حاضرین به چهره نورانی ایشان افتاد و نتوانستند در برابر این شکوه و عظمت، از جا برنخیزند.

بهتر است اعتراف کنیم که از شما کم گفته ایم و کم شنیده ایم. تقصیر این چشم و گوش و زبان ناتوان و زمین گیرمان است و الا نور وجود آسمانی تان، بی پرده عیان است. وجود کریمانه شما، آنچنان تابنده است که ما زمین گیران را هم از جا بلند کرده است...وقتی می بینیم که برخی از هتاکین چگونه حرمت شما را می شکنند و فراموش می کنند که درباره چه وجود نازنینی سخن می گویند و حرمت می شکنند...

آری!مقصود ما موضوع توهین به ساحت مقدس این امام بزرگوار است که چندی قبل از طریق شبکه اجتماعی فیس بوک انتشار یافت.

این مسائل وقتی شدت پیدا کردند که شاهین نجفی به عنوان یک خواننده، ترانه ای را منتشر کرد که در محتوای این ترانه به ساحت مقدس امام جسارت کرد و در همین حین بود که سایت "خودنویس" وابسته به خبرگزاری نیک آهنگ کوثر ، این مطلب توهین آمیز را با تصویری بسیار ناپسند و موهن منتشر کرد و به این ترتیب موجبات آزرده خاطر شدن شیعیان و مسلمانان جهان فراهم شد.

بعد از این واقعه، کلیپ ترانه شاهین نجفی و تصاویر موهن، به سرعت در شبکه اجتماعی فیس بوک نشر و توسعه یافت و همین امر سبب شد تا عده ای از شیعیان و دوستداران اهل بیت، اقدام به مبارزه با این توهین ها و بی حرمتی ها کنند.

در واقع می توان اینطور بیان کرد که شبکه ای اجتماعی همچون فیس بوک، به دلیل برخورداری از عده عظیمی از کاربران از سرتاسر دنیا، به عرصه ای مهم برای ابراز عقاید و تبادل نظر میان افراد، تبدیل شده اند. می توان فیس بوک و امکانات مربوط به این سایت را در ماجرای توهین به امام هادی (علیه السلام) اینگونه توصیف کرد:

یک شبکه اجتماعی گسترده که تمامی افراد در سرتاسر دنیا، امکان دسترسی به انرا دارند و حتی در جامعه ما که این سایت فیلتر است، افراد با استفاده از فیلتر شکن به آن دسترسی پیدا می کنند. به این ترتیب این شبکه به عرصه ای برای بیان عقاید تبدیل می شود که در این میان متاسفانه و طبق معمول همیشه، به عقاید مسلمانان و خصوصا شیعیان اهانت می شود و این اقدامات را آزادی بیان می نامند و به آن افتخار می کنند. در چنین شرایطی می توان از شبکه ای همچون فیس بوک مثل تیغه ای دولبه یاد کرد که لبه ای از آن می تواند برای آن دسته از افراد که شیفته آن هستند، برنده باشد و لبه دیگر این قدرت را دارد که در برابر هجمه دیگران قرار گیرد و برای آنان برنده و تیز و کارساز باشد. بنابراین اگر لحظه ای از ماهیت فیس بوک و اینکه در پس ظاهری که از این شبکه می بینیم، چه باطنی قرار دارد، بگذریم، می توانیم به این موضوع اشاره کنیم که در برخی مواقع ابزار ارتباطی و رسانه ای همچون فیس بوک می توانند به عنوان بلندگویی برای بیان حقانیت به جهانیان باشند.

باید گفت که شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک، وسیله ای مهم برای توسعه و انتشار اخبار و وقایعی هستند که می توانند موجب ایجاد جریان هایی شوند که به فرهنگ سازی در جوامع منجر می شود. بنابراین برای کاربران این شبکه ها لازم است که آگاهانه و زیرکانه در این شبکه ها عمل کنند

آنچه مشخص است اینکه هیچگاه از جانب مسلمانان به دین و آئین دیگری اهانت نشده است و مسلمانان طبق آئین و دستورات پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله) برای تمامی ادیان آسمانی احترام قائلند. اما متاسفانه سایرین اینگونه نیستند و هر از چند گاهی به چنین اقداماتی دست می زنند.

مهم این است که عملکرد و اتحاد مسلمانان و شیعیان در این موارد چگونه باشد. خوشبختانه بعد از این ماجرا، اقدامات نسبتا خوبی از جانب عده ای از محبان و شیعیان صورت گرفت اما مسلما این کافی نیست و تلاش ما در راستای معرفی و نشر معارف امامان معصوم باید بیش از این باشد.

فیس بوک و امام هادی

بعد از ماجرای توهین به امام هادی (علیه السلام)، گروهی از شیعیان و ارادتمندان به مقام عظیم الشان حضرت هادی (ع) و تمامی اهل بیت، دست به شناسایی و جمع اوری اطلاعات کامل این افراد گمراه زدند و در قالب پایگاهی با عنوان "هتاکین " این مشخصات جمع آوری شده را در معرض دید عموم قرار دادند. عده ای دیگر هم به تشکیل اتاق های گفتگو در فیس بوک و سایر سایت ها پرداختند و صفحاتی تشکیل دادند تا افراد مخالف با این اقدامات توهین آمیز را به عضویت درآورند تا صدای اعتراض خود را به گوش جهان برسانند.

نکته دیگری که در این زمینه به نظر می رسد این است که برخی از افراد هتاک که دست به چنین اقداماتی می زنند، علاقه دارند تا از طریقی خود را مطرح کنند و به شهرتی دست پیدا کنند. شبکه ای اجتماعی همچون فیس بوک، فرصت مناسبی برای این عده از افراد می باشد تا به نمایش خود بپردازند.

در این رابطه، آقای رجبی دوانی عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) با اشاره به اینكه حداقل قضیه این است که این اراذل فرومایه چیزی ندارند که مورد توجه قرار گیرند و می خواهند با توهین به مقدسات که مورد حمایت اربابان کافر آنها قرار می گیرد، می خواهند خودی نشان بدهند كه نمونه آن ترانه شاهین نجفی است.

بعد از ماجرای توهین به امام هادی (علیه السلام)، گروهی از شیعیان و ارادتمندان به مقام عظیم الشان حضرت هادی (ع) و تمامی اهل بیت، دست به شناسایی و جمع اوری اطلاعات کامل این افراد گمراه زدند و در قالب پایگاهی با عنوان "هتاکین " این مشخصات جمع آوری شده را در معرض دید عموم قرار دادند

وی با بیان اینکه خواننده این ترانه سخیف یك شبه انسان است كه در ایران اصلا کسی او را نمی شناخت، گفت: كارهای این خواننده نه از نظر هنری ارزش داشته، نه خود خواننده شخصیتی داشته بلكه آدم بی سواد هرزه‌ اخراجی از دانشگاه بوده که در ایران اصلا به جایی نرسیده است. آقای دوانی معتقدند که در پس این داستان، جریانات سلفی، وهابی، استعمار و استکبار قرار دارند و این غیرقابل باور نیست.

باید گفت که شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک، وسیله ای مهم برای توسعه و انتشار اخبار و وقایعی هستند که می توانند موجب ایجاد جریان هایی شوند که به فرهنگ سازی در جوامع منجر می شود. بنابراین برای کاربران این شبکه ها لازم است که آگاهانه و زیرکانه در این شبکه ها عمل کنند.

فاطمه ناظم زاده

بخش ارتباطات تبیان