تبیان، دستیار زندگی
فیس ‌بوک به نیابت از سیا، وظیفه جمع ‌آوری اطلاعات آشکار از شهروندان سراسر جهان را به عهده گرفته است. جمع آوری اطلاعات آشکار بیش از ۹۰ درصد فعالیت ‌های سازمان‌های اطلاعاتی را تشکیل می ‌دهد که پس از جمع ‌آوری اطلاعات آشکار و پایش و تحلیل داده‌ ها، اهداف مو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

5 نگاه در مورد فیس بوک


"فیس ‌بوک" به نیابت از سیا، وظیفه جمع ‌آوری اطلاعات آشکار از شهروندان سراسر جهان را به عهده گرفته است. جمع آوری اطلاعات آشکار بیش از 90 درصد فعالیت ‌های سازمان‌های اطلاعاتی را تشکیل می ‌دهد که پس از جمع ‌آوری اطلاعات آشکار و پایش و تحلیل داده‌ ها، اهداف مورد نظر برای کسب اطلاعات تکمیلی و مخفی شناسایی می‌ شوند.

فیس بوک

امروزه و با گسترش چشم گیر "جنگ نرم" و موارد سرقت اطلاعات و اشاعه ی فحشا، شبکه ی "فیس بوک" (Facebook) مورد انتقادات و تحسین هایی از سوی صاحب نظران علوم مختلف قرار گرفته است. به عقیده تحلیل ‌گران آمریکایی، ابزار و امکانات موجود در "فیس ‌بوک" و فعالیت ‌های این شبکه اجتماعی در سطح جهانی سبب می ‌شود تا "سیا" در هزینه‌ های خود بتواند صرفه ‌جویی کند. حتی تقویم و گاه‌ نامه موجود در فیس ‌بوک که کاربران با استفاده از آن به ثبت کارهای آتی خود می ‌پردازند به "سیا" کمک می ‌کند تا بداند که افراد قصد دارند در چه مکانی و در چه زمانی دست به انجام چه کارهایی بزنند. جمع آوری اطلاعات آشکار بیشترین حجم از کارهای اطلاعاتی را تشکیل می دهد. همچنین از آنجا که میلیاردها عکس شخصی در این شبکه اجتماعی وجود دارد، در آوریل سال 2011 فیس ‌بوک بدون اطلاع‌ رسانی به کاربران خود، ویژگی جدیدی را راه ‌اندازی کرده است، یعنی فناوری و نرم‌ افزار شناسایی و تشخیص چهره افراد و مواردی که در آن رسما مدیران این شبکه به همکاری با سازمان های اطلاعاتی اعتراف کرده اند.

بر این اساس، بخش جمع آوری اطلاعات آشکار یا (open source intelligence) این سازمان که بیشترین حجم کارهای اطلاعاتی و عملیات گردآوری اطلاعات را در بر می ‌گیرد، با راه اندازی فیس ‌بوک عملا تعطیل شده و "فیس ‌بوک" به نیابت از سیا، وظیفه جمع ‌آوری اطلاعات آشکار از شهروندان سراسر جهان را به عهده گرفته است. جمع آوری اطلاعات آشکار بیش از 90 درصد فعالیت ‌های سازمان‌های اطلاعاتی را تشکیل می ‌دهد که پس از جمع ‌آوری اطلاعات آشکار و پایش و تحلیل داده‌ ها، اهداف مورد نظر برای کسب اطلاعات تکمیلی و مخفی شناسایی می‌ شوند. این روند در حالی است که برخی از صاحب نظران درباره این شبکه و استفاده از آن واکنش ها و نظرات  جالبی را اظهار داشته اند که به چند نمونه از آن ها اشاره می کنیم:

- دانشگاه الازهر" کشور مصر، اعلام کرد که استفاده از فیس بوک را برای مسلمانان حرام است. آن‌ ها دلیل صدور این فتوا را فروپاشی خانواده‌ ها اعلام کردند. آن‌ ها معتقدند که فیس بوک یکی از دلایل فروپاشی خانواده ‌ها است. جالب آن که، نتایج یک مطالعه در انگلستان نشان داده که در حدود یک ‌پنجم تا یک ‌سوم طلاق ‌های این کشور، به فیس بوک در دادخواست طلاق اشاره شده و موجب نارضایتی یکی از طرفین را فراهم آورده.

فیس بوک که برای مردم هزینه ندارد تبدیل به چندین دستگاه تلویزیون و رادیو می‌شود که میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و یک ویدیو تصویر که با موبایل‌ها گرفته می‌شود به دنیا منتقل می‌شود که به نظر من این امری مبارک برای دنیا است

- جولیان آسانژ" موسس وب سایت "ویکی لیکس" (Wiki Leaks) معتقد است: "فیسبوک تنفر آمیز ترین ابزار جاسوسی است که تاکنون ایجاد شده ‌است. هر کس که نام و مشخصات دوستان خود را به شبکه اجتماعی فیس بوک اضافه می ‌کند باید بداند که به شکل رایگان در خدمت دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا می باشد و این گنجینه اطلاعاتی را برای آنها تکمیل می ‌کند." به گفته ی وی فیس بوک یک گنجینه ی اطلاعاتی بسیار بزرگ از نام و پیشینه ی افراد می باشد که کاربران آن را به شکل داوطلبانه در اختیار این شبکه اجتماعی قرار می‌ دهند ولی این ابزار توسط دستگاه ‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا مورد بهره برداری قرار می ‌گیرد. دسترسی این دستگاه‌ های اطلاعاتی به اطلاعات ذخیره شده در فیس بوک آن را به یک ابزار خطرناک بدل کرده ‌است.

فیس بوک

- سخنگوی پایگاه انگلیسی ""Divorce-online، درباره ی فیس بوک می گوید: "چنان ‌چه فردی بخواهد رابطه ی نامشروعی با کسی برقرار کند، "فیس ‌بوک" در دسترس‌ ترین مکان برای این کار است… در فیس ‌بوک روابط نامشروع به سرعتِ برق و باد صورت می ‌گیرد، در حالی که در نبود فیس‌ بوک شکل‌ گیری همین روابط ماه‌ ها و گاهی سال‌ ها زمان می ‌برد."

- "کریستوفر استارتینسکی" معاون رئیس سازمان "سیا" (CIA) در مورد این شبکه گفته است: "برای سیا فیس ‌بوک کاملاً رویایی بود که به حقیقت پیوست"؛ چرا که در آن کاربران نگرش ‌های مذهبی، سیاسی، شماره تماس، آدرس، اطلاعات شخصی، صدها تصویر از خود، نام دوستان، و حتی جزئیات لحظه به لحظه فعالیت‌ های خود را قرار می ‌دهند. در این راستا، "مارک زاکربرگ" در مورد فیس ‌بوک این چنین گفته است: "فیس ‌بوک تنها و قدرتمندترین ابزار کنترل مردم است که تا کنون اختراع شده است".

- رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، "هاشمی رفسنجانی" در این باره گفت: "امروز در سایه‌ی اینترنت و ماهواره‌ها دیگر نمی‌توان جلوی اطلاعات را گرفت، البته عوارض بدی هم دارد، اما اگر بخواهیم جلوی یک چیزی گرفته شود ده تای دیگر سبز می شود. فیس بوک که برای مردم هزینه ندارد تبدیل به چندین دستگاه تلویزیون و رادیو می‌شود که میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و یک ویدیو تصویر که با موبایل‌ها گرفته می‌شود به دنیا منتقل می‌شود که به نظر من این امری مبارک برای دنیا است که گرچه برخی خوششان نمی‌آ‌ید اما اگر اساسی به سعادت بشریت فکر کنیم و علیه ظلم و ستم و بیداد و ستمگری حرکت کنیم شاهد خواهیم بود که اگر این رسانه‌ها وجود نداشته باشند خطرناک خواهد بود."

فرآوری: آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: پایگاه جنگ نرم / عصر ایران / ویکیپدیا