تبیان، دستیار زندگی
اینترنت و فضای مجازی غیر قابل اجتناب است و فواید زیادی هم دارد اما باید اصول استفاده از آنرا دانست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : ندا داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اصول ورود به دنیای مجازی (مصاحبه اختصاصی)


اینترنت و فضای مجازی غیر قابل اجتناب است و فواید زیادی هم دارد اما باید اصول استفاده از آنرا دانست.

اصول استفاده از اینترنت

گسترش دسترسی کاربران به اینترنت پدیده ای جهانی است که تأثیرات رفتاری و اجتماعی متعددی را با خود به همراه داشته است کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده و امروزه اینترنت و فضای مجازی بخش قابل ملاحظه ای از فعالیت روزانه جوانان و نوجوانان ایرانی را به خود اختصاص داده است.

در این بین دکتر مجید ابهری متخصص امور رفتاری در گفت و گو با تبیان تحلیل متفاوت و قابل تاملی در این خصوص ارائه داده و کم کاری نهادهای اجتماعی را عامل اصلی آسیب های رفتاری پیش آمده می داند.

تبیان: تحلیل شما از تأثیرات رفتاری اینترنت در جامعه ایرانی چیست؟ آیا این تأثیرات می تواند برای خانواده ها نگران کننده باشد؟

**متأسفانه در جامعه ما نشاط اجتماعی سطح پایینی دارد. علیرغم اعیاد و بهانه های مختلفی که برای ایجاد نشاط اجتماعی وجود دارد و در دین اسلام فنون و ابزار بسیار زیادی برای نشاط اجتماعی پیش بینی شده است، ما در این زمینه موفق نبوده ایم. مدیران اجتماعی ما به جای توجه براین مباحث انرژی و سرانه مملکت را صرف حاشیه پردازی های خود حمایت از این و حمله به آن می کنند این بی توجهی ها کار را به جایی رسانده که 25% جوانان ما در فضای مجازی اعتیاد به شبکه های اجتماعی پیدا کرده اند یعنی اگر شبکه های اجتماعی را از اینها بگیری احساس سندرم و ناراحتی پیدا می کنند این یک مسأله.

مسأله دوم اینکه جوانان ما رفع نیازهای شخصی و اجتماعی شان را در فضای مجازی می بینند. یک کاربر در شبکه اجتماعی خودش هم تولید کننده است هم می تواند کمپین راه بیندازد یا در کمپین های جمعی مشارکت نماید. می تواند تولیدات تصویری یا نوشتاری خودش را به اشتراک و به نظر خواهی همه جوان های دنیا بگذارد. اینها باعث می شود که جوان احساس غرور کند. از این غرور کاذب قوه جاذبه های مناسب ایجاد کنیم.

در زمینه بازی های رایانه ای بررسی های ما نشان می دهد که 5 الی 7 درصد از بازی های رایانه ای تولید داخلی و مابقی بازی های در دسترس جوانان و نوجوانان ما تولید خارج است. وقتی آنها برای فرزندان ما بازی درست می کنند معیارهای خودشان را در آن بازی قرار می دهند. در حالی که ما می توانیم ارزش های دینی خودمان را مثل واقعه کربلا و مهدویت از طریق بازی های جذاب به بهترین شکل منتقل کنیم.

وقتی آنها برای فرزندان ما بازی درست می کنند معیارهای خودشان را در آن بازی قرار می دهند. در حالی که ما می توانیم ارزش های دینی خودمان را مثل واقعه کربلا و مهدویت از طریق بازی های جذاب به بهترین شکل منتقل کنیم

به مسائل فوق بحران هویت را که در اثر گسترش فضای مجازی ایجاد شده است اضافه کنید الان فرزندان ما دارند جهان وطنی بار می آیند یعنی فکر می کنند وقتی وارد شبکه های اجتماعی جهانی فضاهای بین المللی مجازی می شوند دیگر نیازی به هویت ملی و هویت دینی خود ندارند. این ها همه آسیب های رفتاری است که ایجاد شده است.

تبیان: یکی از راهکارهای مهم در زمینه جلوگیری از این آسیب های رفتاری تقویت احساس مسئولیت و فرهنگ خود کنترلی در بین جوانان و نوجوانان است. اینکه فرزندان ما بیاموزند همانگونه که در محیط واقعی نسبت به رفتارهایشان مسئولند در محیط مجازی نیز باید خویش دار باشند. به نظر شما چطور می شود در این زمینه توفیقات بیشتری به دست آورد؟

**ببینید متأسفانه ما در یک مقطع زمانی قرار داریم که خانواده ها در قبال فرزندانشان احساس مسئولیت کمتری دارند. به لحاظ مشکلات مالی ،فکری و گرفتاری های اجتماعی والدین کمتر در خصوص تربیت فرزندانشان احساس مسئولیت می کنند. ما از نگاه رفتار شناسی می گوییم سنین 2 تا 4 سالگی سن مناسب ایجاد وجدان در بچه هاست بچه ها باید با مفاهیم بد و خوب مجاز و غیر مجاز حلال و حرام آشنا شوند. الان می بینیم که در سنین خیلی بالاتر جوانان با این معیارها و پارامترها آشنا نیستند. آموزش و پرورش هم به جای تربیت دینی آموزش دینی را در دستور کار خود قرار داده است و به همین خاطر بچه های ما از آینده های دینی فاصله گرفته اند بعضی از خانواده هایی که در گفتار به ارزش ها و حلال و حرام پایبندی نشان می دهند، در رفتار خود خلاف آن را عملی می کنند و نسل امروز با ضریب هوشی که دارند این تناقض ها را درک می کنند من معتقدم کم کاری خانواده ها آموزش و پرورش و نهادهای فرهنگی نتایج زیانباری در مسئولیت پذیری جوانان ایجاد کرده است.

اصول استفاده از اینترنت

در نسل ما نوجوان ها در جبهه محاسن در می آوردند با جوان ها در جبهه مشارکت می کردند آن جور آن شرایط جوان را مسئولیت پذیر بار می آورد اما در شرایط فعلی ما چه طور توقع داریم که اینها در فضای سایبری خود کنترلی داشته باشند.

وقتی مسئولین ما خودشان عامل به گفتاری که می گویند نیستند ،وعده می دهند، انجام نمی دهند ،دروغ می گویند ودیگران را تخریب می کنند ، جوان های ما چه می خواهند یاد بگیرند؟ از نظر رفتاری الگوهای رفتاری جوانان ، والدین، مدیر و مربیان و آموزگاران دوستان و هم سالان و همچنین هنجار فرستان هستند این هنجار فرستان مسئولین و دولت مردان هستند، ورزشکاران و هنرپیشگان هستند وقتی ورزشکار ما جلوی دوربین حرکت ناشایستی انجام می دهد فحاشی می کند خالکوبی می کند یا هنرپیشه تلویزیون و سینمای ما با ظاهر نامناسب حضور پیدا می کند دختران و پسران اینها را الگو قرار می دهند اینها الگوهای رفتاری جوانان است.

این از دولتمردان و هنجارفرستان ما آن از مربیان ما که درد نان دارند. این هم والدین ما که ارتباط گفتاری در خانواده های ایرانی 18 دقیقه در شبانه روز است.

این همه موجب آسیب های زیادی شده که فکر می کنیم باید مدت زیادی حرکت کنیم تا بتوانیم آسیب های اخیر را رفع کنیم.

من معتقدم که شبکه های مانند تبیان باید گسترش پیدا کنند با تنوع زیاد بتوانند خانواده ها را جذب کنند و آموزش دهند تا در این جنگ نرم که بسیار خطرناک تر از جنگ تحمیلی است بتوانیم موفق و سربلند باشیم .

مصاحبه: سید حیدر مرتضوی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

استفاده از نت، بایدها و نبایدها

امنیت خانواده در دنیای اینترنت!!!

شما به اینترنت معتاد هستید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.