تبیان، دستیار زندگی
ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به مارک زوکربرگ بنیانگذار فیس بوک، پیشنهاداتی برای خرید کامل پایگاه فیس بوک داده است. در واقع، عبدالله پس از نگرانی عمیقش از تظاهرات ‌ها و فراخوانی به برپایی انقلاب ‌هایی که در منطقه رخ داده است، از طریق فیس بوک،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

6 خبر خاص از فیس بوک


"ملک عبدالله بن عبدالعزیز" پادشاه عربستان به "مارک زوکربرگ" بنیانگذار فیس بوک، پیشنهاداتی برای خرید کامل پایگاه فیس بوک داده است. در واقع، عبدالله پس از نگرانی عمیقش از تظاهرات ‌ها و فراخوانی به برپایی انقلاب ‌هایی که در منطقه رخ داده است، از طریق فیس بوک، به این اقدام دست زده است


امروزه شبکه ی اجتماعی "فیس بوک" به دلایل مختلفی از پُرطرفدارترین شبکه های اجتماعی محسوب می شود که آمار کاربران آن به طور چشم گیری رو به افزایش می باشد .البته شبکه های بزرگی مثل "یاهو" یا "ام اس ان" و موتورهای جستجوی گوگل، نیز جزو پراستفاده ترین خدمت اینترنتی هستند. به هر حال، با علم به این که روابط کاربران فضای مجازی رابطه ای با واسطه است و نه رو در رو، بسیاری از مطالعه کنندگان اینترنت تمایل دارند از اصطلاح "اجتماع" برای اشاره به جمع کاربران استفاده کنند. شبکه های اجتماعی بر پایه اینترنت از قبیل facebook در بین جوانان در سطح جهان محبوبیت بسزایی کسب کرده است که خاسته یا ناخاسته رویدادهایی خاص بر مشهوریت این شبکه افزوده است. اینک به برخی از این رویدادهای مهم می پردازیم:

فیس بوک

گزینه همجنس گرایان در صفحه فیس بوک

پس از یک ازدواج پر سر و صدا بین "مارک زوکربرگ" و "پریسچیلا چان"، درست روز بعد از عرضه سهام فیس بوک حالا نوبت به یک ازدواج پر سر و صدای دیگر رسیده است ."کریس هاگز"، همکلاسی سابق "زوکربرگ" که الان یکی از بنیانگذاران فیس بوک است، چندی پیش و پس از رابطه ای طولانی مدت با "شن الدریج" ازدواج کرد و مانند زوج قبلی عکس هایش را روی صفحه فیس بوکش قرار داد. این ازدواج همجنس ‌گرایانه باعث شده که فیس بوک برای نخستین بار آیکن ازدواج دو همجنس را به امکاناتش اضافه کند.

هاگز 28 ساله که بیشتر به خاطر فعالیت ها و عقاید سیاسی اش شهرت دارد، سردبیر نشریه "نیویورک ریپابلیک" است . او در سال 2004 به همراه زوکربرگ و "داستیک موسکوویتز" (به همراه کمک های مالی "اداوردو ساورین") فیس بوک را بنا گذاشتند. هاگز از همان روزهای اولیه به عنوان سخنگوی فیس بوک شناخته شد. هاگز قبل از پیوستن تمام و کمال به تیم محصول فیس بوک از دانشگاه در رشته تاریخ و ادبیات فارغ التحصیل شد و به رغم اینکه در "سیلیکون ولی" فعالیت داشت، اما به سیاست روی آورد و در سال 2008 مدیر سازمان آن‌ لاین کمپین تبلیغاتی باراک اوباما شد و این ازدواج حالا زمانی معنی پیدا می کند که اوباما در آستانه انتخابات جدید ریاست جمهوری حمایت قاطع خود را از ازدواج همجنس ‌گرایان اعلام کرده است.

آیا پادشاه عربستان فیس ‌بوک را می‌ خرد؟

پایگاه اطلاع ‌رسانی "داون وایرز" آمریکا با انتشار گزارش رسمی خود آورده است: "ملک عبدالله بن عبدالعزیز" پادشاه عربستان به "مارک زوکربرگ" بنیانگذار فیس بوک، پیشنهاداتی برای خرید کامل پایگاه فیس بوک داده است. در واقع، عبدالله پس از نگرانی عمیقش از تظاهرات ‌ها و فراخوانی به برپایی انقلاب ‌هایی که در منطقه رخ داده است، از طریق فیس بوک، به این اقدام دست زده است . "ملک عبدالله بن عبدالعزیز" قصد دارد پایگاه "فیس بوک" را از ترس اعتراض های مردمی و جلوگیری از وقوع انقلاب در این کشور به مبلغ 150 میلیارد دلار خریداری کند.

هاگز از همان روزهای اولیه به عنوان سخنگوی فیس بوک شناخته شد. هاگز قبل از پیوستن تمام و کمال به تیم محصول فیس بوک از دانشگاه در رشته تاریخ و ادبیات فارغ التحصیل شد و به رغم اینکه در "سیلیکون ولی" فعالیت داشت

گفتنی است، اعتراض‌های عربی از تونس آغاز شد و به مصر سپس لیبی و بحرین و سایر کشورهای عربی رسیده است و معترضان با استفاده از پایگاه معروف فیس بوک به برپایی انقلاب اقدام کرده‌اند.

پاداش 400 هزار دلاری فیس‌ بوک به هکرها

امسال در جریان کنفرانس Defcon که در لاس وگاس برگزار شد، "فیس ‌بوک" علاوه بر این که به طور گسترده ای، دنبال شناسایی و استخدام کارشناسان امنیتی بود، می ‌کوشد با پرداخت پاداش مالی، باگ ‌های سایت خود را حتی‌ المقدور برطرف نمود. به نظر می ‌رسد فیس ‌بوک همواره اینترنت را به چشم یک دشمن نگاه می ‌کند و استراتژی امنیتی خود را با این تصور که همگان به دنبال هک کردن این سایت و نفوذ به آن هستند، طرح ‌ریزی کرده است. بنابراین نشست امنیتی Defcon و موضوعاتی که در آن مطرح گردید، برای مالکان فیس ‌بوک بسیار سودمند بود.

فیس ‌بوک پیش از این نیز پاداش ‌هایی برای یابنده‌ های باگ ‌های سایتش در نظر گرفته بود ولی تا این حد دست و دل بازی نکرده بود. این شبکه اجتماعی به ازای هر حفره ‌ای که در سایتش پیدا شود، 500 الی 10 هزار دلار پرداخت می ‌کند. (در کنفرانس Defcon بیش از 150 کارشناس امنیتی از 30 کشور جهان در لاس وگاس گرد هم جمع می ‌شوند تا در خصوص مباحث امنیت آی.تی "IT" بحث و گفت ‌وگو کنند.)

فیس بوک

حمله جاسوسان به فرمانده ناتو در فیس ‌بوک

به گفته روزنامه ی "آبزرور" (The Observer)، هكرهای سایبری، "ادمیرال جیمز استاوریدیس"، فرمانده ی عالی ناتو (Nato) در اروپا را با باز كردن حساب‌ های جعلی "فیس ‌بوک" به نام وی مورد هدف قرار دادند؛ هدف از این كار این بوده كه با فریب دادن، همكاران و دوستان و خانواده وی را به انتشار اسرار شخصی او در این شبكه اجتماعی بكِشانند .مهندسی اجتماعی از طریق پلت ‌فرم‌هایی چون فیس ‌بوک می ‌تواند یكی از مراحل اولیه تهدیدهای پیشرفته و مستمر باشد كه به گفته كارشناسان عموما وابسته به جاسوسی ‌های سایبری راه‌ اندازی شده از چین هستند. این جریان که با شایعات فراوانی درباره ی فیس بوک همراه بود، باعث اعتراضاتی از سوی مقامات عالی رتبه ی ناتو نیز گشت که یقینا اعتبار این شبکه را خدشه دار خواهد کرد.

شکایت یک شرکت چینی از فیس ‌بوک

یک شرکت چینی به نام "کوبیک نتورکز" گفته است: فیس ‌بوک ایده ی "تایم لاین" را از این شرکت دزدیده است. بر همین اساس شرکت مزبور قصد داشته در سال گذشته به اقدام قانونی علیه فیس بوک دست بزند ولی قبل از آن، مدت زمانی را به بررسی گزینه‌ های قانونی در این خصوص صرف کرده است. فیس ‌بوک ویژگی تایم لاین را سال گذشته در اختیار کاربران قرار داد. کاربران با استفاده از این ویژگی می ‌توانند تمام فعالیت‌ های مهم فیس ‌بوکی خود را یک جا در اختیار داشته باشند. شرکت "کوبیک نتورکز" که مدیریت سایت 99 دات کام را برعهده دارد، گفته در سال 2008 "تایم لاین" را در یک شبکه ی اجتماعی مشابه فیس ‌بوک راه‌ اندازی کرده است.

یس ‌بوک پیش از این نیز پاداش ‌هایی برای یابنده‌ های باگ ‌های سایتش در نظر گرفته بود ولی تا این حد دست و دل بازی نکرده بود. این شبکه اجتماعی به ازای هر حفره ‌ای که در سایتش پیدا شود، 500 الی 10 هزار دلار پرداخت می ‌کند

افت شدید قیمت سهام فیس بوک

قیمت هر سهم فیس بوک به صورت اولیه 38 دلار توسط این شرکت تعیین شد. و بدین ترتیب ارزش مجموعه کامل این شرکت به مرز 104 میلیارد دلار رسید. در چند ساعت ابتدای عرضه بسته سهام، ارزش هر سهم به مرز 41 دلار نیز رسیده بود اما اکنون پس از چندین روز و بنا به دلایل نامشخصی، ارزش هر سهم فیس بوک به 31 دلار تنزل پیدا کرده و سپس به مرز 34 رسید و در نهایت هنگام بسته شدن بازار در همین قیمت باقی ماند. همچنین تقاضا برای خرید سهام فیس بوک نیز کاهش قابل توجهی پیدا کرد. برخی از کارشناسان اشتباهات محاسباتی فیس بوک در تعیین قیمت اولیه هر سهم به میزان 38 دلار را دلیل اصلی این افت میدانند و معتقدند شرکتی اینترنتی که محصولی خاص را عرضه نمیکند، نباید چنین ارزشی داشته باشد

فراوری : آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: گرداب / آفتاب / ایتنا