تبیان، دستیار زندگی
کسانی هستند که مرا یاری کنند، الآن ملائکه ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اقدام مأمون به تجهیز حضرت رضا علیه السلام


کسانی هستند که مرا یاری کنند. الآن ملائکه مقرّبین با من همکاری میکنند و به کمک تو احتیاجی ندارم.


به هنگام صبح مأمون تعزیه آن حضرت را به پا داشت و بعد از ساعتی به خانه حضرت داخل شد و دستور داد وسائل غسل و تکفین را آماده کنند که میخواهم حضرت را غسل دهم.

هرثمه میگوید: وقتی من این سخن را شنیدم، طبق دستور علی بن موسی الرّضا علیه السلام نزدیک او رفتیم و گفتیم: حضرت رضا علیه السلام به من فرمودند:

اقدام مامون به تجهیز حضرت

اگر مأمون بدن مرا تجهیز و دفن نماید، خداوند او را مهلت نخواهد داد و عذابی را که برای آخرت او مقدّر کرده است در دنیا برای او نازل خواهد کرد.

مأمون وقتی این پیام تهدیدآمیز را شنید، ترسید و از این عمل منصرف شد و غسل حضرت را به من واگذار کرد.

بعد مأمون از محل خارج شد، پس از لحظاتی همان خیمه ای که حضرت خبر داده بودند، برپا شد، من با عدّه ای دیگر خارج از خیمه ایستاده بودیم و صدای تسبیح و تکبیر و تهلیل و همچنین صدای ریختن آب و حرکت ظرفها شنیده میشد، بوی بسیار فوق العاده ای از خیمه متصاعد بود که چنین بوی خوشی تا به حال به شامّه ما نرسیده بود.

ظاهراً همین لحظات بوده که اباصلت درمورد آن میگوید:

امام محمّد تقی علیه السلام به من دستور داد که از اندرون آب و تخته بیاورم.

به حضرت عرض کردم: در اندرون آب و تخته موجود نیست.

حضرت فرمودند:

آنچه را که به تو میگویم عمل کن، اطاعت کردم و به اندرون وارد شدم، دیدم آب و تخته موجود است.

برای حضرت بردم، خواستم ایشان را در تجهیز بدن پدر بزرگوارشان کمک کنم

 به من فرمودند:

کسانی هستند که مرا یاری کنند. الآن ملائکه مقرّبین با من همکاری میکنند و به کمک تو احتیاجی ندارم.

وقتی مراسم غسل تمام شد به من دستور دادند که:

از داخل سرا، کفن و حنوط بیاورم وقتی داخل شدم، سبدی بود که کفن و حنوطی در آن قرار داشت ولی من هرگز آن را تا آن وقت ندیده بودم، آن را برداشتم و به خدمت حضرت آوردم؛

سپس پدر بزرگوار را کفن پوشاندند و بر مواضع سجده شریف حضرت حنوط پاشیدند و همراه با ملائکه الهی و ارواح مقدّسه انبیا و رسولان بر بدن ن امام همام نماز گزاردند.

حضرت به من فرمودند: تابوت را حاضر کن عرض کردم بروم و تابوت تهیّه کنم؟

فرمود: از داخل سرا بیاور.

وقتی به سرا وارد شدم دیدم تابوتی در آنجا مهیّا است که به قدرت حق تعالی از چوب سدرة المنتهی آماده شده بود و حضرت بدن پدر بزرگوارش را در آن قرار داد.

هرثمه میگوید: مأمون از بالای بام مرا صدا زد و همان گونه که حضرت قبلاً تذکر داده بود، سۆال کرد: شما شیعیان معتقد هستید که امام را غسل نمیدهد مگر امامی مانند خودش، پس اکنون که پسر حضرت رضا علیه السلام در مدینه است، بدن حضرت را چه کسی غسل میدهد؟

من هم طبق دستور حضرت، در جواب او گفتم:این در صورتی است که ظالمی تجاوز نکند و موجب جدایی امام از فرزندش نشود و در غیر این صورت ضرری به امامت امام نمیرسد. و اگر تو حضرت را در مدینه کنار خانواده اش باقی میگذاردی، همانا بدن ایشان را فرزند برومندش آشکارا غسل میداد و اکنون نیز فرزندش حضرت را غسل میدهد، البته به صورت مخفیانه برای این که کسی متوجّه نشود.


منیع: دانستنیهای رضوی

بخش حریم رضوی