تبیان، دستیار زندگی
بازار مسکن این روزها سکوت معناداری را تجربه می‌کند. سکوتی که قطعا نشانه رضایت نیست و باید فکری برایش کرد....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سکوت معنادار بازار مسکن


بازار مسکن این روزها سکوت معناداری را تجربه می‌کند. سکوتی که قطعا نشانه رضایت نیست و باید فکری برایش کرد....

مسکن

بازار مسکن که از چند سال گذشته تا امروز فراز و نشیب‌های فراوانی را تجربه کرده است، این روزها گویا با رکودش کنایه‌ای به  وضعیت اقتصاد کشور می‌زند.

کارشناسان معتقدند اگر برای رکود فعلی بازار مسکن فکری نشود در آینده شاهد موج انفجار قیمتها در این بازار خواهیم بود. مدیریت دوران رکود در آینده این بازار بسیار موثر است و باید این مدیریت موثر و راهگشا باشد.

کاهش قابل توجه میزان خرید و فروش‌ها در بازار، بی‌خبری از سرنوشت طرح ویژه مسکن، بلاتکلیفی مسکن مهر و ... نشانگر وضعیت نامشخص بازار ملک دارد. بازاری که بارها و بارها بر استراتژیک بودنش تاکید شده است. این بخش از اقتصاد اهمیتش تا جایی بوده است که در اصل 31 قانون اساسی مسکن به عنوان یکی از حقوق اساسی مردم بر شمرده شده است و نباید از آن غافل شد.

افزایش یکباره قیمت‌ها و در پی آن سودجویی عده‌ای از این وضعیت منجر به بازار آشفته این بخش شد اما در نهایت نتیجه به ضرر مردم و خریداران شد. مسوولان باید در حال حاضیر فکری به حال رکود این بازار و آینده نامعلوم این بخش کنند.

بازار مسکن نیازمند برنامه بلندمدت و کارشناسی است و با طرح‌های کوتاه مدت و شعاری نمی توان این بازار را ساماندهی کرد. باید برای این بازار فکری اساسی‌تر و فراتر از طرحهای ویژه و مهر داشت

*مسکن ویژه

روزی که مسوولان خبر از آمدن مسکن‌هایی که نام ویژه را یدک می‌کشیدند بر زبان آوردند، مردم با امید به آینده منتظر جهش شگرف در این بخش بودند. جهشی که بتواند آنها را بک قدم به خانه‌دار شدن نزدیک کند. اما این طرح نیز این روزها به کما رفته است و خبری از چند و چون آن در دست نیست. هرچند اقساط 20 میلیون تومانی این مسکن که در چند مرحله باید پرداخت می‌شد به مذاق بسیاری که مدت‌ها منتظر اعلام شرایط بودند خوش نیامد اما به هر حال بودند افرادی که منتظر ناجی بودن این مسکن و خانه دار شدن با کمک این طرح بودند.

مسکن ویژه در تهران که از سوی مدیرکل مسکن و شهرسازی استان تهران به عنوان مکمل طرح مسکن مهر و نیز از سوی وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به نیاز تهرانی‌هایی که نمی‌خواهند از شهر خارج شوند، کلید خورد، در 4400 واحد و به صورت بلوک بندی در بلوار یاس تهرانسر ساخته خواهد شد.

مسکن

*مسکن مهر

مسکن مهر از جمله شعارها و برنامه‌های دولت از ابتدای روی کار آمدنش بود. پروژه‌ای که به ملی‌ترین پروژه عمرانی و مسکنی دولت تبدیل شد و امیدهای بسیاری از مردم، مخصوصا اقشار کم‌درآمد برای خانه دار شدن را زنده کرد اما همین امیدها هم هم اکنون که بازار مسکن روزهای سردی را می‌گذراند، ناامید شده‌اند و مسوولان اطلاع دقیقی از سرنوشت مسکن مهر نمی‌دهند.

*تاثیر قیمت ارز بر مسکن و نظر کارشناسان

کارشناسان مسکن بر این اعتقادند که افزایش افسارگسیخته قیمت ارز یکی از دلایل رکود در بازار مسکن است و برای بازگشت رونق به این بازار باید سریعا فکری به حال بازار ارز کرد تا سرمایه‌ها سریعا به بازار مسکن بازگردند. همین که سود در بازار ارز و طلا به صورت روزانه و فوری است اما سود‌دهی مسکن چندین ماه زمان نیاز دارد سبب می شود مردم به مسکن تمایلی نداشته به سرمایه خود را سمت بازارهای دیگر روانه می‌کنند.

آنها بر این باورند که در چند سال اخیر قیمت زمین به دلایل مختلف افزایش یافته است. مصالح نیز با بالا‌رفتن قیمت ارز گران شده و با حذف یارانه‌ها نیز نرخ دستمزد‌ها و خدمات افزایش یافته است که این سه عامل روی قیمت تمام‌شده‌ی خانه تاثیرات زیادی داشته و قدرت خرید مردم را کاهش داده است. البته دست اندرکاران بخش مسکن بر این عقیده‌اند که ورود دولت به طرح اجرایی مسکن باعث به‌هم خوردن نظام بازار شده است.

کارشناسان معتقدند اگر برای رکود فعلی بازار مسکن فکری نشود در آینده شاهد موج انفجار قیمتها در این بازار خواهیم بود. مدیریت دوران رکود در آینده این بازار بسیار موثر است و باید این مدیریت موثر و راهگشا باشد

بر این اساس آنها می‌گویند بازار مسکن نیازمند برنامه بلندمدت و کارشناسی است و با طرح‌های کوتاه مدت و شعاری نمی توان این بازار را ساماندهی کرد. باید برای این بازار فکری اساسی‌تر و فراتر از طرحهای ویژه و مهر داشت. طرحهایی که مردم را در عالم واقع به خانه‌دار شدن نزدیک کند.

این روزها هوای بازار مسکن سردتر از هوای پاییزی است و متقاضیان این بازار چشم امیدشان به مسوولان برای مدیریت بازار ملک است تا این بخش نجات یافته و نفس‌های به شماره افتاده‌اش به حال عادی بازگردد. نفسهایی که نفس مستاجر و خریدار را نیز به شماره انداخته است. بازار مسکن نیازمند جراحی و درمان قطعی است نه مسکن‌‌های مقطعی.

معصومه نصیری

بخش اقتصاد تبیان