تبیان، دستیار زندگی
استفاده از اینترنت در زندگی امروزه افراد به عنوان یك امر ضروری و منبعی برای كسب اطلاعات روز دنیا به شمار می آید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حضور اینترنت در زندگی بشر


استفاده از اینترنت در زندگی امروزه افراد به عنوان یك امر ضروری و منبعی برای كسب اطلاعات روز دنیا به شمار می آید.

حضور اینترنت در زندگی بشر

اینترنت بیشتر اوقات فراغت جوانان را پر كرده است، استفاده از هر تكنولوژی یك جنبه مثبت دارد و یك جنبه منفی. در صورتی كه استفاده نادرستی از آن شود منجر به ایجاد پیامدهای منفی می گردد.

برخی از محققان بر این عقیده اند كه اساس كار اینترنت براساس كار حشرات است.

آنها الگوریتم اینترنت را براساس الگوریتم كاری مورچه ها می دانند به این صورت كه وقتی تعدادی از مورچه ها برای یافتن غذا به بیرون از لانه می روند، اگر تعداد زیادی از آن ها باز گردند بقیه نیز به دنبال غذا می روند و اگر تعداد كمی برگردند دیگر كسی به دنبال غذا نمی رود.

پروتكل TCP در اینترنت نیز بر همین اساس فعالیت می كند.

یک کامپیوتر داده ها را به چند دسته تقسیم می کند. داده ها برای کامپیوتر دیگری ارسال می شوند که برای هر بسته ی دریافت شده یک پیام تایید ارسال می کند.

اگر این پیام های تایید به آهستگی بازگردند، ‌سرعت کامپیوتر انتقال دهنده کاهش می یابد و اگر به سرعت بازگردند انتقال اطلاعات با سرعت بیشتری صورت می گیرد.

استفاده از هر فناوری در ابتدا نیاز به آموختن فرهنگ استفاده از آن را دارد.

اگر آموزش استفاده از كامپیوتر، اینترنت و نحوه برقراری ارتباط با دیگران از همان ابتدا در آموزش های دانش آموزان گذاشته شود تا فرهنگ صحیح استفاده از رایانه رواج یابد دیگر افراد گرفتار اثرات نامطلوب آن نمی شوند.

افرادی كه از اینترنت استفاده می كنند را می توان به دو دسته تقسیم كرد:

برخی از افراد قبل از وارد شدن به اینترنت، هدف خود را مشخص می كنند و به محض برطرف شدن آن از اینترنت خارج می شوند.

گروه دیگری كه وارد اینترنت می شوند، بدون آن كه هدف خاصی داشته باشند به اینترنت روی می آوردند تا شاید بتوانند از مشكلات خود رهایی پیدا كنند. این نوع استفاده منجر می شود كه رابطه فرد با اطرافیان خود به تدریج كم شود.

از مزایای اینترنت

این امكان را برای افراد فراهم می كند كه دسترسی به اطلاعاتی پیدا كنند كه به راحتی در منابع چاپی نمی توان آن ها را یافت.

اینترنت مانند كتابخانه شبانه روزی است. در هر ساعت از شبانه روز، در همه روزهای هفته و حتی در روزهای تعطیل، در اینترنت به روی همه باز است.

چگونگی استفاده صحیح از اینترنت به فرزندان ما این امكان را می دهد كه بتوانند با كارهای نظیر ساختن یك وبلاگ داشتن استقلال را تجربه كنند

اینترنت بد نیست

اگر والدین با اینترنت و دنیای فناوری به خوبی آشنا شوند به خوبی می توانند فرزندان خود را از مزایا و مضرات آن آگاه كنند.

در صورتی كه ارتباط خوبی بین والدین و فرزندانشان برقرار نشود موجب مخفی كاری فرزندان می شود و درنهایت قطع یك ارتباط سالم بین اعضای خانواده را به همراه دارد.

چگونگی استفاده صحیح از اینترنت به فرزندان ما این امكان را می دهد كه بتوانند با كارهای نظیر ساختن یك وبلاگ داشتن استقلال را تجربه كنند.

اینترنت به افراد این امكان را می دهد كه دسترسی آزاد به اطلاعات داشته باشند. اینترنت به عنوان یك ابزار نوین ارتباطی دربردارنده مقالات علمی، اطلاعات علمی- آموزشی، لینك‌های سرگرمی، تفریحی و ... است كه البته مثبت و یا منفی بودنشان تا حدی زیاد در اختیار خودمان است.

یك دانشمند آلمانی اینترنت را به عنوان تهدیدی برای كودكان و بزرگسالان می داند و آن را موجب كم هوش شدن افراد می داند.

این محقق بیان می دارد كه  به هر میزان که کودکان زمان خود را پای اینترنت می‌گذرانند، اثرات و ضربه های جبران ناپذیری به مغزشان وارد می‌شود و هر چقدر مانند گذشته به بازی‌های سنتی بپردازند برای افزایش هوش و استعدادشان مفید‌تر است.

حضور اینترنت در زندگی بشر

بسیاری از ما به جای آن كه حول موضوعی كه می خواهیم در مورد آن اطلاعاتی به دست آوریم به تامل بپردازیم به راحتی به اینترنت متصل می شویم و از آن به عنوان یک یار کمکی بسیار باهوش استفاده می كنیم.

به دلیل تاثیر اینترنت در روند رشدی مغز انسان، لقب زوال عقل دیجیتال را به اینترنت داده‌اند.

اینترنت نه تنها برای ما بلکه برای کودکان نیز یک تهدید به حساب می‌آید، چرا که در مدارس به جای آموزش درست فکر کردن به کودکان آموزش نحوه درست جستجو کردن را می‌آموزند.

اگر توانایی دریافت، پردازش و استفاده صحیح از اطلاعات را داشته باشیم به راحتی می توانیم افزایش كاربرد‌های این اطلاعات را در زندگی و كار‌های روزمره  خود مشاهده كنیم.

افراد در مدت زمان كوتاهی می توانند صاحب یك كامپیوتر و اینترنت شوند، ولی سالها زمان لازم است تا فرهنگ صحیح استفاده از كامپیوتر و اینترنت را یاد بگیرند.

فائزه خاموشی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع:

Advantages and Disadvantages of the Internet

blurtit

Disadvantages Of Internet On Students Essays and Term Papers

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.