تبیان، دستیار زندگی
آن حضرت در پاسخ سوال شخصی مبنی بر این‌كه برای زیاد شدن روزی چه كارهایی انجام دهیم؟ فرمود: پیوسته دردر حال طهارت و پاكیزگى باش، روزیت افزایش می‌یابد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونگی دام شیطان برای ثروتمندان !


"شیطان گفت: آدم توانگر از چنگ من خلاصى ندارد و او را به یكى از این سه چیز گرفتار می‌كنم: یا مال و ثروت را در نظر او می‌آرایم كه در نتیجه، از پرداخت حقوق مالى خویش، خوددارى می‌ورزد یا راه‌هاى مصرف آن را برایش آسان می‌كنم كه در نتیجه، آن‌ها را به ناحقّ خرج می‌كند و یا مال و ثروت را محبوب او می‌گردانم كه در نتیجه، آن را از راه‌هاى ناروا به دست می‌آورد."


ثروت

پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) فرمودند: "إنَّ الشَّیطانَ قالَ: لن‏یَنجُوَ مِنّی الغَنِیُّ مِن إحدى ثلاثٍ: إمّا أن اُزَیِّنَهُ فی عَینِهِ فَیَمنَعَهُ مِن حَقِّهِ، و إمّا أن اُسَهِّلَ علَیهِ سبیلَهُ فَیُنفِقَهُ فی غیرِ حَقِّهِ، وإمّا أن اُحَبِّبَهُ إلَیهِ فَیَكسِبَهُ بغیرِ حَقِّهِ".

"شیطان گفت: آدم توانگر از چنگ من خلاصى ندارد و او را به یكى از این سه چیز گرفتار می‌كنم: یا مال و ثروت را در نظر او می‌آرایم كه در نتیجه، از پرداخت حقوق مالى خویش، خوددارى می‌ورزد یا راه‌هاى مصرف آن را برایش آسان می‌كنم كه در نتیجه، آن‌ها را به ناحقّ خرج می‌كند و یا مال و ثروت را محبوب او می‌گردانم كه در نتیجه، آن را از راه‌هاى ناروا به دست می‌آورد".

همچنین آن حضرت در پاسخ سوال شخصی مبنی بر این‌كه برای زیاد شدن روزی چه كارهایی انجام دهیم؟ فرمود: "پیوسته در حال طهارت و پاكیزگى باش، روزیت افزایش می‌یابد."

بزرگترین دام شیطان برای مال و ثروت

چنانچه در آیات و روایات فراوانی این نکته بیان شده است که یکی از کارهای شیطان مشارکت در اموال و اولاد است «یعنی کاری که اموال و اولاد را به حرام آمیخته می کند، چنانکه در قرآن کریم می خوانیم: «و شارکهم فی الاموال و الاولاد؛ در اموال و اولادشان شرکت کن.»( محسن، غفاری، ابلیس نامه، ص 32)«شرکت کردن شیطان با آدمی در مال و فرزند سهم بردن از منفعت و اختصاص است.

بی نیازی و غنای در دنیا به معنای انباشتن مال و ثروت نمی‌باشد؛ زیرا انباشتن مال و طلب ثروت، حالت اضطراب، حرص، طمع، حسد، عدم امنیت و... برای انسان پیش می‌آورد. چه بسیار انسان‌هایی که مال فراوان دارند ولی حالت بی نیازی و آرامش ندارند

مثل اینکه آدمی را وادار کند به تحصیل مال که خداوند آن را مایه رفع حاجات آدمی قرار داده از راه حرام: زیرا در این صورت هم آدمی از آن مال منتفع شده به غرض طبیعی خود نایل می شود و هم شیطان به غرض خود رسیده است و یا آن که از راه حلال کسب بکند ولیکن در معصیت به کار بزند و در اطاعت خدا صرف نکند، پس هر دو از آن مال منتفع شده اند، با اینکه او از رحمت خدا تهی دست است و یا آن که از راه حرام فرزندی برای آدمی بدنیا آید و یا از راه حلال به دنیا آید ولیکن به تربیت دینی و صالح تربیتش نکند و به آداب خدایی مودبش نسازد در نتیجه سهمی از آن فرزند را برای شیطان قرار داده و سهمی را برای خودش، و همچنین است چیزهای دیگر.»(سوره اسراء، آیه 65)

برای آخرت درخواست بخشش گناهان و بعد هم بهشت بنمایید؛ زیرا بهشت جایگاه آلودگی و کثافت نیست و گناهکار وارد بهشت نخواهد شد. اوّل تخلیه به معنای پاک شدن از گناهان و بعد تجلیه به معنای آراستن، زیبا و نورانی شدن. درخواست و دعایی کوتاه و پرمحتواست که ان شاء الله خداوند به فضل و کرم خویش روزی همه ما گرداند

بی نیازی و عافیت در دنیا یعنی چه؟

حضرت امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: از خداوند درخواست کنید بی نیازی و عافیت در دنیا را و برای آخرت خود از خداوند آمرزش و مغفرت و بهشت درخواست کنید.( اصول کافی، جلد 5، صفحه 71)

بی نیازی و غنای در دنیا به معنای انباشتن مال و ثروت نمی‌باشد؛ زیرا انباشتن مال و طلب ثروت، حالت اضطراب، حرص، طمع، حسد، عدم امنیت و... برای انسان پیش می‌آورد. چه بسیار انسان‌هایی که مال فراوان دارند ولی حالت بی نیازی و آرامش ندارند.

بی نیازی و غنا آن حالت روح است که انسان را ازغیر خداوند بی‌نیاز می کند و درخواست عافیت برای دین و دنیای خود می‌نماید. عافیت به معنای این است که انسان در حفاظت و پناه الهی قرار بگیرد و لحظه‌ای از آن خارج نشود. و در حوادث دنیایی و آخرتی از لحاظ روحی، جسمی، دنیوی و اخروی و به خصوص دینی به او لطمه و صدمه ای وارد نشود.

برای همین است که دستور داده اند از خداوند درخواست عافیت در دین، دنیا و آخرت بنمایید. عافیت دنیایی و جسمی و... خوب است؛ ممکن است بدن دچار بیماری شود و بالاخره سلامتی خود را به دست آورد و یا مشکلات دنیایی با به پایان رسیدن عمر و مورد غفران و بخشش الهی قرار گرفتن، قابل تحمّل است. ولی عافیت دین آن قدر بزرگ است که اگربه دست نیاید، گریبان انسان را در دنیا و آخرت می گیرد.

برای آخرت درخواست بخشش گناهان و بعد هم بهشت بنمایید؛ زیرا بهشت جایگاه آلودگی و کثافت نیست و گناهکار وارد بهشت نخواهد شد. اوّل تخلیه به معنای پاک شدن از گناهان و بعد تجلیه به معنای آراستن، زیبا و نورانی شدن. درخواست و دعایی کوتاه و پرمحتواست که ان شاء الله خداوند به فضل و کرم خویش روزی همه ما گرداند.

                                                                                                                                        فرآوری: زهرا اجلال

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منابع :

سایت حوزه

ایسنا

اندیشه قم

کتاب کافی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.