تبیان، دستیار زندگی
این روزها وقتی در جمع برخی از جوانان باشید و به گفتگوی میان آنها گوش دهید، متوجه می شوید که مشکلات اقتصادی و مالی تا چه میزان بر زمان فرزند دار شدن آنها تاثیر داشته است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بچه نمی خوام، چون خرج داره!


آنچه مشخص است و بر کسی پوشیده نیست، شرایط اقتصادی در جامعه فعلی، شرایط سخت و نگران کننده ای است. اما زندگی ادامه دارد و در جریان است. پس نباید مشکلات را بیش از اندازه برای خود بزرگ کنیم و حلاوت زندگی در اکنون را از خود بگیریم.


بچه نمی خوام، چون خرج داره!

این روزها وقتی در جمع برخی از جوانان باشید و به گفتگوی میان آنها گوش دهید، متوجه می شوید که مشکلات اقتصادی و مالی تا چه میزان بر زمان فرزند دار شدن آنها تاثیر داشته است. به طوریکه یک زوج جوان با خود می اندیشند که هزینه های بچه دار شدن از همان ابتدای تصمیم گیری تا مخارج زایمان و تامین پوشک بچه، به حدی است که ترجیح می دهند این موضوع را به تعویق اندازند. برای آن دسته از افراد هم که فرزندی دارند، تصمیم گیری برای داشتن فرزند دوم، مشکل تر شده است و حتی آنان که چنین تصمیمی در سر داشته باشند، توسط اطرافیانشان محکوم می شوند و مورد سوال قرار می گیرند که واقعا با این قیمت دلار و نایاب شدن پوشک و سایر مایحتاج...چطور می توانید به ورود فردی جدید فکر کنید؟ به  این ترتیب چنین افکار و شرایطی موجب می شود تا اندیشه فرزند آوری در ذهن جوانان به فراموشی سپرده شود و یا اینکه این موقعیت را هر چه بیشتر به تاخیر اندازند.

آنچه مشخص است و بر کسی پوشیده نیست، شرایط اقتصادی در جامعه فعلی، شرایط سخت و نگران کننده ای است. اما زندگی ادامه دارد و در جریان است. پس نباید مشکلات را بیش از اندازه برای خود بزرگ کنیم و حلاوت زندگی در اکنون را از خود بگیریم. از طرف دیگر باید اعتقادات قلبی خود را قوی تر کنیم و توجه داشته باشیم که کتاب آسمانی ما قرآن و امامان معصومین علیهم السلام ، آنچه برای ما گفته اند مربوط به زمان و مکان خاصی نبوده و بلکه برای تمامی ساکنین زمین تا قیامت بوده است. پس لازم است گاهی به سمت این متون مقدس برویم و قدری تامل در آنها داشته باشیم و باور کنیم که انچه به ما وعده داده شده، محقق می شود و این ارتباطی به قیمت دلار و سکه ندارد.

خداوند در قرآن در سوره هود( آیه 6 )می‌فرماید: "هیچ جنبنده‌ای نیست جز اینکه رزقش بر خدا واجب است، پس تقدیر به گونه‌ای است که خداوند بر خود واجب کرده است که رزق را به موجودات برساند."

این عبارت به این معنا نیست که تلاش نکنید و منتظر رسیدن روزی باشید. چنانچه در جای جای متون دینی ما به جایگاه تلاش و کار برای کسب روزی، سفارش شده است وآنچه مهم است اینکه هر کس باور داشته باشد که در مسیر تلاش و همتی که دارد، هرآنچه روزی اش باشد به آن می رسد. بنابراین لازم نیست در این راه دروغ بگوید، کم فروشی کند، رشوه دهد و از سایر راهکارهای غیراخلاقی و غیرشرعی استفاده کند.

آنچه مهم است اینکه آن رزق مقدر را کسی نمی‌تواند از ما بگیرد و تلاش های اضافه تر هم آن را بیشتر نمی‌کند. این نکته ای است که عده بسیاری از مردم، آنرا باور ندارند. همین امر موجب می شود تا وقتی افراد در موقعیتی قرار می گیرند که به فرزندآوری فکر کنند، افکار نگران کننده ای برای چگونگی تامین روزی فرزند به ذهنشان می رسد تا جائیکه آنها را از این تصمیم گیری منصرف  می کند.

مقصود ما از بیان این عبارات این نیست که به تمامی افراد توصیه کنیم تا در راستای افزایش جمعیت، بدون برنامه ریزی برای تربیت نسلی سالم و مطلوب، گام بردارند، اما مسئله این است که زوج های جوان امروز یا بچه دار نمی شوند و یا به یک فرزند اکتفا می کنند و برای بسیاری از این زوجین، مسائل اقتصادی از هر چیزی مهمتر است

آنچه مشخص است اینکه وجود چنین حالتی از تغییر نگرش و تفکر افراد نشات می گیرد. چرا که امروز کمتر کسی به این موضوع باور قلبی دارد که با ورود فرزندی به یک خانواده، روزی و رزق آن خانواده هم زیاد می شود و این اتفاق به گونه ای رخ می دهد که در قدرت درک و منطق افراد، نمی گنجد. گویا مردم فراموش کرده اند که این وعده خداوند است که رزق همه را می دهد و بندگان نباید از نرسیدن روزی بترسند. از طرف دیگر در روایات متعددی نسبت به بچه دار شدن توصیه شده و آنرا نعمتی بزرگ و موهبتی از جانب خدای متعال معرفی کرده اند.

پیامبر اکرم(صل الله علی و آله) می فرمایند:

"فرزند بخواهید و آن را طلب کنید؛ چرا که مایه روشنی چشم و شادی قلب است.

در حدیث دیگری می فرمایند: خانه ای که در آن کودک نباشد، برکت ندارد.

در کتاب الکافی به نقل از بکر بن صالح آمده است که فردی خدمت امام کاظم (علیه السلام) عرض کرد که: مدت 5 سال است که از فرزنددار شدن خوددای کرده ام و این بدان جهت است که همسرم آن را ناخوش می دارد و می گوید: به خاطر کمی مال، پرورش آنان برای من سخت است. نظر شما چیست؟

حضرت می فرمایند: فرزند بخواه؛ چرا که خداوند روزی آنان را می دهد.

بنابراین بهتر است گه گاهی نسبت به این مسائل فکر کنیم و خود را از این همه هیاهو و مشکلات، برهانیم و باور کنیم که خداوند هیچگاهما را تنها نمی گذارد و همواره با ماست.

فاطمه ناظم زاده

بخش خانواده ایرانی تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.