تبیان، دستیار زندگی
فیس بوک مانند دیگر ساختارهای اینترنتی دارای معایب و مزایایی است که برخی از آنان را در زیر با هم مرورو می کنیم
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیس بوک؛معایب ومزایا


فیس بوک مانند دیگر ساختارهای اینترنتی دارای معایب و مزایایی است که برخی از آنان را در زیر با هم مرورو می کنیم

فیس بوک یک وب سایت اجتماعی ومحصول دنیای ارتباطات وفناوری اطلاعات است. این وب سایت که درحال حاضربه طوررایگان دراختیارمردم جهان قراردارد، مخاطبان زیادی درجهان ازجمله ایران را به خود جلب کرده است. با توجه به حجم مخاطبان این شبکه اجتماعی درکشور، خوب است که این مخاطبان با معایب ومزایای این وب سایت آشنا شوند تا با آگاهی بیشتری ازامکانات این شبکه استفاده کنند. ازجمله مزایای این وب سایت می توان به موارد زیراشاره کرد:

فیس بوک

- فیس بوک به موفقیت کاری کاربران خود کمک می کند. مثلا اگرچه بسیاری ازکارفرمایان به کارمندان خود اجازه دسترسی به فیس بوک را نمی دهند، ولی تحقیقات نشان می دهد که خلاقیت کسانی که درمحل کارخود ازفیس بوک استفاده می کنند، 9 درصد بیشترازکسانی است که ازفیس بوک استفاده نمی کنند.

- فیس بوک می تواند اعتماد به نفس کاربران خود را افزایش دهد چرا که کاربران با خواندن صفحه فیس بوک خودشان که حاوی بهترین اطلاعات وخصوصیات آنهاست، اعتماد به نفس وعزت نفسشان افزایش می یابد.

- شاید دوستی بزرگترین مزیت فیس بوک باشد! پیدا کردن دوستان قدیمی دوران دبیرستان وراهنمایی که سالهاست آنها را ندیده اید ومی خواهید دوباره با آنها درارتباط باشید وهمچنین پیدا کردن دوستان مختلف ازسراسردنیا که به نوعی دریک موضوع خاص با آنها اشتراک دارید، مانند رشته تحصیلی یا عقاید و... ازجمله مزایای دوستی درفیس بوک است.

- تشکیل گروههای مختلف ازجمله گروه های خانوادگی ودانشجویی که باعث نزدیکی بیشترآنها به یکدیگرمی شود ازجمله مزایای دیگروب سایت فیس بوک است.

- ازدیگرمزایای فیس بوک می توان به ترویج فرهنگ کشورها اشاره کرد. البته به شرطی که ازآن درست استفاده شود! ساختن گردهمایی ها که درآنها می توان به ترویج فرهنگ هرکشورپرداخت دراین سایت امکان پذیراست. مثلا قبل ازتحویل سال گروهی ازایرانیان با تشکیل یک گردهمایی به معرفی نوروز به سایرکشورهای دنیا پرداختند که حرکت بسیارپسندیده وزیبایی بود.

- ساختن برنامه های تحت وب و تشویق دیگران به نصب آنها درصفحه خود یکی دیگرازامکانات فیس بوک است که باعث می شود کاربران ازفیس بوک به عنوان رایانه شخصی خود نیزاستفاده کنند ودرآن به خلاقیت بپردازند.

- ازمهمترین مزایای فیس بوک تقویت زبان انگلیسی است. با ورود به فیس بوک شما وارد دنیای جدیدی می شوید که زبان مشترک همه اعضای آن انگلیسی است. به همین خاطرشما مجبورمی شوید تا برای ارتباط با آنها اززبان انگلیسی استفاده کنید.

- شهرت فیس بوک درمیان مردم دنیا بسیارزیاد است به طوری که درپایان هرمقاله دراکثروبلاگ ها یا خبرها درروزنامه های خارجی به فیس بوک لینک داده شده است.

- درذهن شما چه می گذرد یا هم اکنون درحال انجام چه کاری هستید؟! این قابلیتی است که فیس بوک به تقلید ازسایت توییتردرسایت خود قرارداده است. این قابلیت به شما این امکان را می دهد تا هرچه درذهنتان می گذرد ازجمله ایده های مختلفی که دارید را بنویسید تا هم احتمال تحقق آنها بیشترشود وهم دیگران نظرخود را دراین مورد اعلام کنند.

شهرت فیس بوک درمیان مردم دنیا بسیارزیاد است به طوری که درپایان هرمقاله دراکثروبلاگ ها یا خبرها درروزنامه های خارجی به فیس بوک لینک داده شده است

 اما درآن واحد فیس بوک معایبی هم دارد که ضروری است کاربران آن به این معایب نیزتوجه کافی داشته باشند. ازجمله این معایب می توان به موارد زیراشاره کرد:

- فیس بوک می تواند اعتیادآورباشد. اگرعضو فیس بوک هستید، آیا می توانید برای مدیت 24 ساعت صفحه خود را چک نکنید؟ طبق آمار80 درصد کاربران به این سوال جواب منفی داده اند. تحقیقات نشان می دهد اعتیادبه فیس بوک ازاعتیاد به الکل یا سیگاربدتراست وحتی بعضی روانکاوان این نوع اعتیاد را نوعی اختلال روانی می دانند.

- فیس بوک ممکن است موجب حسادت درکاربرشود. آمارنشان می دهد که بسیاری ازافراد ازطریق فیس بوک وسایررسانه های اجتماعی کرداروگفتارنامزدشان را زیرنظرمی گیرند. 35 درصد ازکاربران فیس بوک معتقدند که فیس بوک مستقیما درروابط رمانتیک آنها احساس رقابت وحسادت ایجاد کرده است. حتی درآمریکا ازهر5 طلاق یکی ودرانگلستان ازهر3 طلاق یکی به فیس بوک مربوط بوده است.

فیس بوک کاربررا دچاراحساس غم وافسردگی می کند. اکثرافراد ازشبکه های اجتماعی برای بیان جنبه های خوب ومثبت زندگی استفاده می کنند واین باعث می شود واقعیت های زندگی آنها که شاید چندان خوب وشیرین نباشد، ازچشم دیگران پنهان بماند. ازآنجایی که افراد درفیس بوک همیشه درحال دیدن قسمت های خوب وشاد زندگی دیگران هستند، با دیدن مشکلات زندگی خود دچارغم وناامیدی می شوندوحتی درموارد شدید احتمال آن وجود دارد که کاربران فیس بوک دچارافسردگی شوند.

فیس بوک

- فیس بوک باعث می شود برخی ازکاربران ازظاهرخود راضی نباشند. به نظرمی رسد وقتی افراد عکس های خود را درپست های دیگران مشاهده می کنند، نقاط ضعف ظاهرخود را بزرگترازآنچه که هست می بینند وحتی بعضی ها ازعکس گرفتن وجلوی دوربین ایستادن با دیگران خودداری می کنند.

- فیس بوک به کاربران خود استرس وارد می کند. هدف اصلی فیس بوک برقراری ارتباط ودوستی با دیگرکاربران است ولی گاهی درخواست های افراد ازیکدیگرآنها را دچاراسترس می کند. تحقیقات نشان می دهد 63 درصد افراد پاسخ به درخواست دوستان را به تاخیرمی اندازند. ازهر10 نفر3 نفربا رد کردن درخواست دوستان دچارعذاب وجدان می شوند و 12 درصد اصلا دوست ندارند درخواستی دریافت کنند. مطالعه دیگری نشان می دهد کسانی که درخواستشان درفیس بوک رد می شود، همانقدرناراحت وآزرده می شوند که رد شدن درزندگی واقعی آنها را ناراحت می کند.

- افسرده شدن تنها ضرربزرگ فیس بوک نیست، بلکه این شبکه اجتماعی می تواند موجب اختلالات روانی درنوجوانان وجوانان شود. طبق تحقیقات دکتر"لری روسن" استاد روانشناسی دانشگاه کالیفرنیا، نوجوانان وجوانانی که با فیس بوک کارمی کنند بیش ازبقیه درمعرض بروزاختلالات روانی همچون هیجان زیاد، پارانویا، رفتارپرخاشگرانه وجامعه ستیزی قراردارند.

- ترس ازافشای رازهای زندگی وهمچنین عکس ها وویدئوهای شخصی بزرگترین دغدغه خاطرکاربران ازجمله کاربران ایرانی است واین ترس با حذف یکی ازبندهای قانون عضویت درفیس بوک که مربوط به حفظ اطلاعاتت شخصی افراد می شد، بیشترشده است.

فیس بوک باعث می شود برخی ازکاربران ازظاهرخود راضی نباشند. به نظرمی رسد وقتی افراد عکس های خود را درپست های دیگران مشاهده می کنند، نقاط ضعف ظاهرخود را بزرگترازآنچه که هست می بینند

- یکی دیگراز معایب فیس بوک ودیگرشبکه های اجتماعی کاهش ارتباط چهره به چهره ومجازی شدن روابط است.

- ازدیگرمعایب فیس بوک استفاده هکرها ازفیس بوک است. درواقع هکرها ازمحبوبیت فیس بوک استفاده می کنند وبا شگردهای مختلف به سرقت اطلاعات افراد می پردازند! مثلا با فرستادن ایمیلی به کاربرکه ظاهرا این ایمیل مشکوک هم به نظرنمی رسد، به کاربراطلاع می دهند که شخصی درفیس بوک به او پیشنهاد دوستی داده یا اورا به دوستان خود اضافه کرده است وکاربربا کلیک برروی آن یک بدافزاررا روی رایانه خود نصب می کند که اطلاعات شخصی او را سرقت می کند!

کلام آخراینکه فیس بوک یک رسانه تلقی می شود و می تواند آسیب های مختلف اجتماعی ودرعین حال محاسن ومزایایی چون تسریع درگفت وشنود ها وارتباطات داشته باشد و این امری واضح است که هرتکنولوژی ازمحاسن ومعایبی برخورداراست ولی باید آگاهی کافی ازنحوه استفاده ازآن را داشت تا گرفتاراین آسیب ها نشد.

رویا پوریائی

بخش ارتباطات تبیان