تبیان، دستیار زندگی
ویل مونتگومری» سارقی که بدلیل سرقت 10 میلیون دلار از بانک دستگیر شده است، پس از گذشت 8 سال آزاد شده و به ملاقات دخترش «آلیسون» می رود. ویل سعی می کند بخاطر سرقت و دوری 8 ساله از دخترش عذر خواهی کرده ولی آلیسون که نمی تواند پدرش را ببخشد، گفتگو با ویل را ر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هجوم هند به هالیوود

نگاهی به فیلم «ربوده شده»


«ویل مونتگومری» سارقی که بدلیل سرقت 10 میلیون دلار از بانک دستگیر شده است، پس از گذشت 8 سال آزاد شده و به ملاقات دخترش «آلیسون» می رود. ویل سعی می کند بخاطر سرقت و دوری 8 ساله از دخترش عذر خواهی کرده ولی آلیسون که نمی تواند پدرش را ببخشد، گفتگو با ویل را رها کرده و با تاکسی از محل ملاقات دور می شود غافل از آنکه راننده تاکسی، «وینسنت» شریک قدیمی ویل بوده و قصد دارد با ربودن دختر ویل 10 میلیون دلار به سرقت رفته را که فکر می کند ویل پنهان کرده، پس بگیرد...

فیلم «ربوده شده

«ربوده شده» اکشنی است پیش پا افتاده که مشکل اصلی آن فیلمنامه بوده و به وضوح مشخص است که سیمون وست تمام تلاش خود را برای پوشاندن ضعف های فیلمنامه بکار برده ولی هر چه از مدت زمان فیلم گذشته و به انتها نزدیک می شویم تلاشهای او نیز دیگر جواب نداده و در یک سوم پایانی وضعیت چنان آشفته شده که رسما از اکشنی هالیوودی به فیلمی بالیوودی تبدیل می شود.

ابتدای فیلم همانند بسیاری از فیلمها با سوژه «سرقت از بانک»، یک سکانس سرقت داریم که با حضور پلیس به تعقیب و گریز تبدیل می شود. در انتهای سکانس ویل بازداشت شده ولی مشخص نمی شود که با 10 میلیون دلار به سرقت رفته چه کرده است؛ این مطلب موجب می شود که پلیس بعد از آزادی او نیز همچنان در تعقیب او باشد. با ورود مجدد وینسنت به قصه، ابتدا ویل به سراغ پلیس رفته و جریان ربوده شدن دخترش را به پلیس می گوید، ولی پلیس با نپذیرفتن حرفهای ویل همچنان به تعقیب او برای رسیدن به 10 میلیون ادامه می دهد، و 10 میلیونی که ویل زمانی برای بهبود زندگی خود به سرقت برده اکنون به چالشی بزرگ برای وی بدل می شود. گره قصه زمانی ست که وینسنت دختر ویل را گروگان گرفته و آشکار می شود که ویل پولها را قبل از بازداشت نابود کرده که ایرادات فیلم نیز دقیقا از این لحظه آغاز می شود.

فیلم «ربوده شده

مهمترین ایراد فیلم پرداخت نکردن شخصیتها خصوصا دو شخصیت اصلی، ویل و وینسنت به عنوان خیر و شر قصه و در کنار آن آلیسون به عنوان عنصر پیوند دهنده آن دو به یکدیگر است. آلیسون که با بازی بسیار بد «سامی گیل» رسما در آفساید بوده، و شخصیت ویل که به عنوان محور شکلگیری قصه است در سراسر فیلم جز سارق بودن و علاقه او به دخترش چیز دیگری از وی نشان داده نشده و مثلا به گذشته او خصوصا رابطه عاطفی با دخترش هیچ اشاره نمی شود؛ و یا چرایی و چگونگی تحول ویل که سارقی ست سابقه دار کاملا نامعلوم بوده و جای همذات پنداری باقی نمی گذارد.

وضعیت پرداخت شخصیت وینسنت نیز همانند ویل و مابقی شخصیتها است. ابتدای ورود وی به قصه از چهره و صحبتهای وی اینطور به نظر می رسد که با مردی بی رحم و بسیار خشن روبرو هستیم که به دلیل روحیه سادیسمی وی، آلیسون کاملا در خطر بوده و هر لحظه وینسنت ممکن او را به قتل برساند؛ ولی جز تزریق چند آمپول به آلیسون، وینسنت تقریبا هیچ مشکلی برای وی بوجود نیاورده و از نیمه های فیلم رفته رفته مطمئن می شویم که از طرف وینسنت خطری آلیسون را تهدید نمی کند که این مسئله موجب می شود تلاشهای ویل برای بیننده بسیار احمقانه جلوه کند.

«ربوده شده» اکشنی ست پیش پا افتاده که مشکل اصلی آن فیلمنامه بوده و به وضوح مشخص است که سیمون وست تمام تلاش خود را برای پوشاندن ضعف های فیلمنامه بکار برده ولی هر چه از مدت زمان فیلم گذشته و به انتها نزدیک می شویم تلاشهای او نیز دیگر جواب نداده و در یک سوم پایانی وضعیت چنان آشفته شده که رسما از اکشنی هالیوودی به فیلمی بالیوودی تبدیل می شود.

البته همانطور که ذکر شد صحنه های اکشن موجب می شود تا یک سوم انتهایی ایرادات فیلم چندان نمایان نشده و تلاش کارگردان برای پنهان کردن مشکلات نسبتا جواب داده است. پا فشاری وینسنت بر درخواست خود و گرفتن 10 میلیون موجب می شود که ویل با رایلی دختری که در سرقت بانک با او و وینسنت همکاری داشت، تماس گرفته تا بتواند با همکاری وی بخشی از طلاهای بانک را سرقت و به عوض 10 میلیون به وینسنت تحویل دهد. فیلم از لحظه شروع سرقت بانک انسجام نصف و نیمه خود را کاملا از دست داده و در ادامه شاهد بلاهتی کم نظیر هستیم که نمونه آن را تنها در سینمای هند می توان یافت. ویل و رایلی در روز روشن و به راحتی آب خوردن خود را از طریق راه فاضلاب به زیر بانک رسانده و با هوابرش کف بانک را سوراخ کرده و با ذوب کردن طلاها بخشی از آن را به سرقت می برند که این شیوه سرقت بسیار ابلهانه در کنار نحوه تحویل طلاها به وینسنت که به درگیری فیزیکی بسیار مضحک ویل و وینسنت ختم می شود، فضای فیلم را کاملا هندی و با سکانس آخر فیلم بیننده را رسما به دنیا فیلمهای بالیوودی وارد می کند؛ و این سوال نیز تا انتها بی پاسخ می ماند که اساسا ویل که می توانست بدین آسانی پول را تهیه کند، چرا اینقدر خود را به دردسر انداخت؟

Stolen

ربوده شده

محصول 2012

هنرپیشگان: نیکلاس کیج، دنی هیوستن، مالین آکرمان

کارگردان: سیمون وست

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:سینمای ایران / مهدی علیپور