تبیان، دستیار زندگی
خدایا حمد مخصوص توست اگر تو را اطاعت کنم و مرا حجتی و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سجده شکر


طوفان و باد شدیدی وزیدن گرفت، و من در سجده بودم. هر کسی دنبال جایی بود که خود را از باد و طوفان در امان نگهدارد. لکن من همچنان در حال سجده بودم، تا باد فرو نشست.


حسن بن علی فضال میگوید: امام رضا علیه السلام فرمود:

سجده بعد از نماز واجب شکر و سپاسگزاری خداوند است که بنده اش را موفق به عبادت کرد، و در آن سه مرتبه باید گفت، شکرالله.

راوی میگوید: گفتم: معنی شکرالله چیست؟

سجده شکر

امام رضا علیه السلام فرمود: یعنی شکر میکنم خداوندی را که مرا توفیق عبادت و بندگی داد تا توانستم واجبات و فرایض او را انجام دهم.

سلیمان جعفری میگوید: حضرت رضا علیه السلام فرمود:

طوفان و باد شدیدی وزیدن گرفت، و من در سجده بودم. هر کسی دنبال جایی بود که خود را از باد و طوفان در امان نگهدارد. لکن من همچنان در حال سجده بودم، تا باد فرو نشست.

در حدیثی دیگر امام رضا علیه السلام میفرماید:

هرگاه،بنده ای را در سجده شکر خواب برباید خداوند متعال به ملائکه میفرماید: به بنده ام بنگرید، روح او در حالی که در حال اطاعت من بود، قبض کردم.

ابوالحسن صائغ از عمویش نقل میکند که گفت، شنیدم امام رضا علیه السلام در سجده اش این دعا را میخواند:

لک الحمدان اطعتک و لا حجه لی ان عصیتک و لا صنع لی و لا لغیری فی احسانک و لا عذر لی ان اسأت. ما اصابنی من حسنه فمنک یا کریم اغفر لمن فی مشارق الارض و مغاربها من المۆمنین و المۆمنات.

خدایا حمد مخصوص توست اگر تو را اطاعت کنم و مرا حجتی و عذری نیست، اگر تو را معصیت و نافرمانی کنم و عملی از برای من و غیر من نیست، در احسان و بخشش تو، و مرا عذری نیست اگر کار بدی انجام دهم و آنچه خوبی و نیکی به من  رسد همه از جانب تو است ای کریم بیامرز هر کس که در مشرق و مغرب عالم از مۆمنین و مۆمنات است.


منبع: امام رضا(ع) و قرآن

بخش حریم رضوی