تبیان، دستیار زندگی
كسانی باید عذرخواهی كنند كه امكانات را در اختیار مبتذل سازان قرار دادند رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس گفت: به نظر من این كمیسیون فرهنگی نیست كه باید عذرخواهی كند، كسانی باید عذرخواهی كنند كه امكانات و فرصت‌های دولتی را در عر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

واکنش عماد افروغ به اظهارات مجیدی و ابوطالب: كسانی باید عذرخواهی كنند كه امكانات را در اختیار مبتذل سازان قرار دادند

رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس گفت: به نظر من این كمیسیون فرهنگی نیست كه باید عذرخواهی كند، كسانی باید عذرخواهی كنند كه امكانات و فرصت‌های دولتی را در عرصه فرهنگ در اختیار افرادی قرار دادند كه فلیم‌های مبتذل بسازند.


از مضمون تحقیق و تفحص دفاع میکنم

عماد افروغ در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به این كه من از مضمون تحقیق و تفحص از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی كاملا دفاع می‌كنم، ادامه داد: این تحقیق كار گسترده‌ای را طلبیده و مدعیات دوستان هم مستند است، اینكه بعضی‌ها ایرادی به ادبیات و لحن تحقیق و تفحص وارد می‌كنند، بخشی از آن قابل قبول است و می‌توان درباره آن بحث كرد.

رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس گفت: جای سؤال دارد كسانی كه در دوران حاكمیت دوم خردادی‌ها، صدایشان بلند بود و از سینمای مبتذل، سطحی، غیرفرهنگی و غیر اجتماعی می‌نالیدند، درباره تحقیق و تفحص ارشاد موضع دیگری می‌گیرند.

وی افزود: چند نكته است كه باید به آنها توجه كرد، یكی این كه تحقیق و تفحض ناظر بر كاستی‌هاست و فرق است بین تحقیق و تفحص و بیلان كاری موسسات كه در آن به موارد مثبت در هر اداره‌ای اشاره می‌شود. در تحقیق و تفحص عمدتا كارهای منفی دیده می‌شود. نكته دوم این كه تحقیق و تفحص ناظر بر سوء مدیریت است و ناظر بر اشخاص نیست. ناظر بر مدیرتی است كه در وزارت ارشاد انجام شده است. این كه می‌گویند افراد متدین بوده‌اند و از خانواده روحانیت هستند، ربطی بر نحوه مدیریت آنها ندارد.

افروغ در ادامه با اشاره به برخی سخنان كه تحقیق و تفحص را در جهت تضعیف نظام جمهوری اسلامی ایران خوانده بودند، گفت: همچنین گفته می‌شود كه این تحقیق و تفحص كل نظام را زیر سؤال برده است، پس اگر این گونه است، ما نباید هیچ جا را به نقد بكشیم چون تمام نظام را زیر سؤال خواهیم برد. در صورتی كه بخشی از یك وزارتخانه به نقد كشیده شده و این می‌تواند فرصتی برای اصلاح بسیاری از موارد باشد و باید این فرصت را مغتنم شمرد.

وی تصریح كرد: به این تحقیق و تفحص باید به عنوان یك فرصت كه بخشی از چالش‌های ما را در موارد مختلف مطرح كرده، برخورد مثبتی داشته باشیم و تلاش كنیم تا چالش‌های دیگری را هم كه در این عرصه‌ها هستند، مطرح شوند؛ اما نهایتا باید تلاش كنیم كه به یك راه حل برسیم.


سخنان آقای ابوطالب نظر كمیسیون فرهنگی نیست

رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه به سخنان سعید ابوطالب كه از سینماگران به خاطر این تحقیق و تفحص عذرخواهی كرده است،‌ اشاره كرد و گفت: این كه آقای ابوطالب عذرخواهی كردند، به شخص ایشان مربوط است. البته تحقیق و تفحص یك كمیته برای خود دارد و آن‌ها هم جواب‌گوی هر گونه شبه‌ای در این مورد هستند؛ البته از آقای ابوطالب تعجب هم می‌كنم، چون آقای ابوطالب در جلسه‌ دیروز كه همراه با ما پذیرای هنرمندان بودند، گفتند كه بنده مصاحبه‌ای نخواهم كرد و از این كار دفاع می‌كنم. هرچند كه ممكن است نقدهایی داشته باشم؛ اما ظاهرا ایشان خلاف قول خود عمل كرده‌اند. من فكر می‌كنم كه اهل فرهنگ حداقل می‌بایست پایبند به قول خود باشند، صرف نظر از اینكه قولشان چه باشد.

وی با بیان این مطلب كه سخنان آقای ابوطالب نظر كمیسیون فرهنگی نیست، ادامه داد: ما از این تحقیق صورت گرفته دفاع می‌كنیم. البته از روز اول هم پیش‌بینی می‌شد كه با بازتاب‌های گوناگونی روبه‌رو شویم.

افروغ افزود: یك سری اظهار نظرهای غیرمنصفانه است كه گفته می‌شود: «ما یك بار بیشتر با كمیسیون جلسه نداشتیم.» من تعجب می‌كنم. وقتی ما می‌گوییم چهار جلسه با كارگردان‌های مهم كشور داشته‌ایم، به معنی این نیست كه از یك نفر چهار برای برای حضور در كمیسیون دعوت كرده‌ایم. ما از كارگردان‌های مختلف برای حضور در این جلسات دعوت به عمل آورده‌ایم كه یكی از آن‌ها هم مجید مجیدی بود. بعید هم می‌دانم كه آقای مجیدی خود را تنها كارگردان مطرح این كشور بداند كه می‌بایست در تمامی این جلسات شركت می‌كرد.

وی با تاكید بر این نكته كه با طرح دعوت از سینماگران نه قصد منت گذاشتن داریم و نه قصد داریم كه كسب وجهه كنیم، بیان داشت: اما اهالی سینما باید جواب‌گوی ما باشند كه چرا سینمای ما رشد نداشته و به آن درجه مطلوب از اعتلای خود نرسیده است. چرا سینمای ایرانی و بومی نداریم. چرا در سینما با نقدِ از درون روبه‌رو نیستیم. اگر آقای مجیدی می‌گویند كه من چند سال پیش ناقوس ابتذال در سینمای ایران را به صدا در آوردم، چرا ادامه ندادند؟

رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس گفت: به نظر من این كمیسیون فرهنگی نیست كه باید عذرخواهی كند، كسانی باید عذرخواهی كنند كه امكانات و فرصت‌های دولتی را در عرصه فرهنگ در اختیار افرادی قرار دادند كه فلیم‌های مبتذل بسازند. آقای مجید مجیدی هم به آن‌ها اشاره دارند. كسانی باید عذرخواهی كنند كه جلوی ابتذال را نگرفتند ولو این كه از فیلم‌سازان مطرح ما باشند. مجید مجیدی از مصادیق فاخر فیلم‌سازی در ایران است و برای ایشان جایگاه خاصی قایل هستم و به هیچ وجه نمی‌خواهم كه با ایشان به تقابل بپردازم.

وی ادامه داد: اما این كه گفته می‌شود این گزارش سینما را به سمت ابتذال می‌برد، می‌تواند این چنین باشد، می‌تواند هم این چنین نباشد. صرف این كه گزارشی می‌آید و پرده از ابتذال بر می‌دارد به لحاظ ذاتی نسبتی با گسترش فیلم‌های مبتذل نخواهد داشت. اگر این گزارش منجر به یك سری فرمالیسم، شكل‌گرایی و صورت‌گرایی در سینمای ایران شود، بله این چنین خواهد شد. اما اگر این اتفاق نیفتد و مقدمه‌ای شود برای تولید فیلم‌های معناگرا و جوهرگرا، چرا ما باید بگوییم كه این گزارش سینما را به سمت ابتذال خواهد برد.


اطلاعات غلطی به آقای مجیدی منتقل كرده‌اند

افروغ یادآور شد: آقای مجیدی جمله‌ای گفته‌اند كه من آن را اصلاح می‌كنم. وی گفته‌اند: «سیاست نباید به هنر خط بدهد». كاملا درست است. اما هنرمندان هم نباید ابزار دست سیاست‌ورزان حرفه‌ای شوند. من احساس می‌كنم كه اطلاعات غلطی به آقای مجیدی منتقل كرده‌اند و اگر آقای ابوطالب چنین صحبتی كرده باشد، ایشان هم در جریان زحمات همكاران هم كمیسیونی خود نبوده است و به شدت مورد نقد بنده است كه چطور وقتی نماینده نبودند، مدام دم از ابتذال در سینما می‌زنند و كسانی كه در دوران حاكمیت بخشی از دوم خردادی‌ها كه ما از آن‌ها به عنوان دوم‌خردادی‌های لیبرال و سكولار یاد می‌كنیم، صدایشان بلند بود و از سینمای مبتذل، سطحی، غیرفرهنگی و غیر اجتماعی می‌نالیدند، وقتی كه تحقیق و تفحص خوانده می‌شود، موضع دیگری می‌گیرند.

وی با بیان این مطلب كه مشكل سینمای ما نقدپذیر نبودن هنرمندان است، گفت: در جلساتی كه با هنرمندان داشتیم، این مسئله گفته شد كه از این فرصت پیش آمده نهایت استفاده را داشته باشیم و چالش‌ها را با صدای بلند مطرح كنیم. حتی فریاد بزنیم. اما با این نیت كه این چالش‌ها دسته‌بندی بشود و به سمت اصلاح آن پیش برویم. تا كی بخشی از جامعه ما كه هنرمند نام دارند، باید بیایند طرف مقابل خود را متهم به تحجر كنند و طرف مقابل هنرمندان را متهم به بی‌دینی و لاقیدی كند. آیا با این سقف‌بندی‌ها مسئله سینمای ما حل می‌شود و به سینمای فاخر ایرانی خواهیم رسید.

منبع: خبرگزاری انتخاب


لینک:

مجید مجیدی :برای دفاع از ساحت هنرمندان آماده مناظره ام