تبیان، دستیار زندگی
آیا دیدی کسی را که معبود خود را هوی و هوس و خویش قرار داده...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قرآن محافظ پیغمبر


چون تو قرآن را تلاوت کنی ما میان تو و آنها که ایمان ندارند حجابی بداریم که آنها از فهم حقایق آن دور مانند و ما بر دلهای کافران پرده ای افکندیم که قرآن را فهم نمیکنند.


سلیمان جعفری میگوید: امام رضا(ع) نقل میفرماید:

روزی هشام بن سایب کلبی بر امام صادق(ع) وارد شد.

امام صادق(ع) به او فرمود: تویی که قرآن تفسیر میکنی؟

گفت: آری.

امام فرمود: بگو ببینم منظور از این سخن خدا که خطاب به پیامبر می فرماید:

"و اذا قرأت القرآن جعلنا بینک و بین الذین لا یۆمنون بالاخره حجابا مستورا - و جعلنا علی قلوبهم اکنه ان یفقهوه و فی ذانهم و قرا و اذا ذکرت ربک فی القرن وحده و لوا علی ادبارهم نفورا " (اسری 44-45)

قرآن محافظ پیامبر

چون تو قرآن را تلاوت کنی ما میان تو و آنها که ایمان ندارند حجابی بداریم که آنها از فهم حقایق آن دور مانند و ما بر دلهای کافران پرده ای افکندیم که قرآن را فهم نمیکنند. و گوش هایشان از شنیدن سخن حق سنگین است و چون تو در قرآن خدا را به وحدانیت و یگانگی یاد کنی آنان روی گردانیده و گریزان میشوند. چیست؟ و مراد از قرآنی که وقتی رسول الله آن را میخواند، از کفار محافظت میشده، کدام آیات است؟

گفت: نمیدانم،

امام(ع) فرمود: پس چطور میگویی که مفسر قرآنی؟!

گفت: یابن رسول الله اگر صلاح بدانید، بر من منت گذاشته و آن را به من تعلیم دهید.

فرمود: منظور این سه آیه از سوره های کهف، نحل و جاثیه میباشد:

افرأیت من اتخذ اله و هواه و اضله الله علی علم و ختم علی سمعه و قلبه و جعل علی بصره و غشاوة فمن یهدیه من بعد الله افلا تذکرون. (جاثیه: 23 )

أولئک الذین طبع الله علی قلوبهم و سمعهم و ابصارهم و اولئک هم الغافلون (نحل: 108 )

و من اظلم ممن ذکر بایات ربه فاعرض عنها و نسی ما قدمت یداه انا جعلنا علی قلوبهم آکنه یفقهوه و فی آذانهم و قرا و ان تدعهم و الی الهدی فلن یهتدوا اذا ابدا (کهف: 57 )

آیا دیدی کسی را که معبود خود را هوی و هوس خویش قرار داده و خداوند او را با آگاهی گمراه ساخته و بر گوش و قلبش مهر زده و بر چشمش پرده ای افکنده است؟ با این حال چه کسی میتواند غیر از خدا او را هدایت کند؟! آیا متذکر نمیشوید؟!

آنها کسانی هستند که (بر اثر فزونی گناه) خدا بر قلب و گوش و چشمانشان مهر نهاده و غافلان واقعی همان ها هستند. چه کسی ستمکارتر است از آن کسی که آیات پروردگارش به او تذکر داده شود و او از آن روی برگردانده و آنچه با دستهای خود پیش فرستاد فراموش کرد؟!

ما بر دلهای اینها پرده هایی افکندیم تا نفهمند و در گوشهایشان سنگینی قرار دادیم و از این رو اگر آنها را به سوی هدایت بخوانی هرگز هدایت نمیشود.


منبع: امام رضا(ع) و قرآن

بخش حریم رضوی