تبیان، دستیار زندگی
زن و شوهر پس از آغاز زندگی مشترک هر قدر مشغله داشته باشند، اوقات زیادی را با هم سپری می‌کنند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صمیمی‌ترین دوست من باش


زن و شوهر پس از آغاز زندگی مشترک هر قدر مشغله داشته باشند، اوقات زیادی را با هم سپری می‌کنند. روابط آن‌ها به گونه‌ای است که در صورت بروز مشکل می‌تواند به طور فرسایشی به روان آن‌ها آسیب برساند و برعکس روابط مناسب می‌تواند به مرور آن‌ها را از سلامت روانی و نشاط برخوردار کند.


صمیمی‌ترین دوست من باش

یکی از انواع روابط خسته کننده، رسمیت زیاد است. در محیط‌های اداری و در روابط کوتاه‌مدت شاید رسمیت با شفاف‌سازی الگوها و هنجارها به بهبود روابط کمک کند، اما در دراز‌‌مدت می‌تواند خسته‌کننده شود. بین زن و شوهر روابط باید گرم و صمیمانه باشد و رسمیت و تعارف زیاد، می‌تواند ملالت و دلزدگی ایجاد کند. نوع روابط خشک و سرد نیز برای مدت طولانی قابل تحمل نیست و خلاء عاطفی به وجود می‌آورد.

صمیمیت بین زوجین، می‌تواند روابط را گرم و مسیر تبادل محبت را روان و محبت‌ها را جاری و روابط را خوب کنند. صمیمیت بین زوجین نمای زیبایی از زندگی مشترک را به نمایش می‌گذارد و آسیب‌هایی مانند دخالت دیگران را کاهش می‌دهد.

نمایی از یک زندگی مشترک محکم، در صمیمیت بین زوجین نمود پیدا می‌کند و باور دیگران در استحکام این زندگی به محکم شدن بیشتر آن منجر می‌شود. بسیاری اوقات عدم صمیمیت مانع از ابراز درست احساسات می شود. برخی از احساسات مثبت که باید ابراز شوند تا محبت بین زوجین بیشتر شود، در اثر نبودن صمیمت کافی مخفی می‌ماند و به مرور حتی زایل می‌شود. برخی از احساسات منفی نیز باید به طور صمیمانه ابراز شود. بسیاری از این احساسات منفی در سایه‌ی سوء‌تفاهم‌هایی شکل می‌گیرد که ابراز صحیح و به موقع آن، احساسات منفی را از بین می برد و از انباشت مخرب آن جلوگیری می‌کند. صمیمیت باعث می‌شود ارتباطات کلامی بین زوجین بهتر برقرار شود و همفکری و همدلی بیشتری ایجاد شود. همچنین با ابراز مشکلات، راهکارهایی برای حل آن‌ها ارائه می‌شود. صمیمیت باعث ایجاد جاذبه می‌شود، به طوری‌که زوجین از نبودن کنار هم به شدت ناراحت می‌شوند. صمیمیت بین زوجین صراحت را بین آن‌ها افزایش می‌دهد و این صراحت باعث کاهش بسیاری ابهامات و سوء‌تفاهم‌ها می‌شود و زوجین درک بهتری از نیازها و انتظارات یکدیگر پیدا می‌کنند.

صمیمیت ،صداقت را بین زوجین افزایش می‌دهد. نبود صداقت گاهی ناشی از ترس برای ابراز یک موضوع است و صمیمیت بین آن‌ها این ترس را از بین می‌برد و احتمال روابط صادقانه را افزایش می‌دهد. صمیمیت همرازی ایجاد می‌کند و رازهای مشترک نوعی حس نزدیکی بین زوجین را تقویت می‌کند. صمیمیت باعث می‌شود نیاز زوجین به دوستان صمیمی که گاه آفت بزرگی در زندگی می‌‌‌‌شوند، برطرف شود. هر چند خوب است که زوجین خود دوستان و خلوتی داشته باشند، اما گاهی این دوستان بیش از حد وارد حریم خانواده می‌شوند و تجربه نشان داده هر کجا این حریم حتی با دوستان موجه خدشه‌دار شود، مشکلاتی برای زوجین پیش آورده است.

وقتی صمیمیت بین زوجین کاهش یابد، گاه صمیمی‌ترین فرد یکی از بستگان زوجین می‌شود و سوء‌نگری‌هایی بین زوجین شکل می‌گیرد. صمیمیت بین زوجین باعث می‌شود که زوجین و خانواده‌های‌شان بپذیرند که نزدیک‌تر از همسر به فرد کسی نیست و با مشخص شدن این مرز، خانواده‌ی تازه شکل گرفته می‌تواند به استحکام برسد

صمیمیت باعث می‌شود فرزندان فضایی صادقانه‌تر و صریح‌تر و امن‌تر را تجربه کنند و از مزایای این تجربیات در تمام عمر خود بهره گیرند. در ابتدای زندگی به ویژه در دوران عقد، این صمیمیت از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. زیرا هنوز ممکن است خانواده‌های زوجین بخواهند در چگونگی هنجارهای این خانواده تازه شکل گرفته دخالت کنند و صمیمیت مانع از این دخالت‌ها می‌شود. برخی از افراد با بیان ضرب‌المثل‌هایی مانند گربه را دم حجله کشتن و... سعی در ایجاد نوعی تسلط بر همسر می‌کنند که در دراز مدت باعث دوری و بیزاری زوجین نسبت به هم می‌شود. روابط زناشویی طولانی‌مدت است و در تمام عمر باقی مانده، فرصت برای شکستن تسلط فراهم می‌شود و سلطه‌ی موجود به مرور خدشه‌دار می‌شود، اما سرمایه‌گذاری بر صمیمیت باعث می‌شود که با افزایش زمان این صمیمیت افزایش یابد و منجر به ایجاد محبت و رفاقت و روابط صادقانه صریح شود. صمیمیت بیش از سلطه‌ی فرد را اسیر می‌کند و زوجین را از هر کجا به سوی هم جذب می‌کند. زوجین باید بدانند بهترین فردی که می‌توانند برای صمیمی شدن انتخاب کنند، همسرشان است و این صمیمیت دریچه‌ای به روابط بهتر و آرامش بیشتر خودشان باز می‌کند.

بخش خانواده ایرانی تبیان

منبع : باشگاه همسران جوان

مطالب مرتبط :

من و همسرم متفاوتیم!

اصول طلایی در زندگی مشترک

زندگی در خانه ی شیشه ای

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.