تبیان، دستیار زندگی
بزرگ ترین چیزی که می توانید در اختیار فرزندانتان بگذارید ، گوش و صدای خودتان است . وقتی در تحقیقی از نوجوانان سرتاسر کشور می پرسند از پدر و مادرتان چه انتظاری دارید؟ ، پاسخ شمارۀ یک این بود که پدر و مادر به زندگی آنان توجه کنند .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با من بگو ،از من بشنو !


بزرگ ترین چیزی که می توانید در اختیار فرزندانتان بگذارید ، گوش و صدای خودتان است . وقتی در تحقیقی از نوجوانان سرتاسر کشور می پرسند از پدر و مادرتان چه انتظاری دارید؟ پاسخ شماره یک این بود که پدر و مادر به زندگی آنان توجه کنند .

با من بگو ،از من بشنو !

آنان نمی خواهند که مورد بازرسی قرار گیرند یا تنها با آنها حرف بزنند ! به همین دلیل است که در قلب خانواده نمونه ، گفت و گوی فعال وجود دارد . منظور من گفت و گوی معنا داری است که نیاز پذیرش هر فرد خانواده ، عزت نفس ، تشویق و ایمنی را در نظر می گیرد و برآوردن این نیازها را جزیی از برنامه روزانه اش می داند . وقتی شما به طور فعال گفت و گو می کنید ، با هدف درک کردن گوش می دهید ، بدون داوری واکنش نشان می دهید ، صادقانه و آشکارا اطلاعات را با هم سهیم می شوید و این کار را طوری انجام می دهید که روابط خانواده را محکم و دوست داشتنی نگاه می دارد .

بدبختانه این روزها هدف اصلی بیشتر خانواده ها از ارتباط ، دنبال کردن مشکلات است . حتی در نیرومند ترین خانواده ها ، اغلب اشخاص در مورد چیزی غیر از مشکلات حرف نمی زنند . اگر گفت و گوی شما همیشه در مورد مشکلات باشد ، تنها چیزی که حاصل خواهد شد ، "مشکل در ارتباط ها " خواهد بود. پس تنها زمانی که دردسری وجود دارد یا از یکدیگر عصبانی هستید و یا به سبب اتفاقی ناراحت شده اید با هم گفت و گو نکنید .

بعضی خانواده ها از گفت و گو و اصلا برقراری ارتباط با هم ناتوان اند ، که همین موجب مشکلات بیشتری می شود که حتی نمی توانند تصورش را بکنند .

پژوهشی نشان می دهد که :  " میزان مشکلات کودکان با تعداد کلماتی که در خانواده گفته می شود نسبت معکوس دارد "  به این معنا که هر چه در خانه کمتر حرف بزنید ، کودکان شما در خارج از خانه دچار دردسرهای بیشتری خواهند شد .

بنابراین ، ما نیاز داریم که گفت و گوی فعال را در خانواده ها تشویق کنیم . در این مقاله چند راهکار برای اجرا در خانواده خودتان آورده می شود :

درباره چیزهای کم اهمیت حرف بزنید: حرف زدن در مورد چیزهایی کوچک ، مثل اینکه امروز بر شما یا فرزندتان چگونه گذشت ، خوب است . این روش راه گفت و گورا باز می کند ، به ویژه هنگامی که گرفتاری یا ضرورتی وجود داشته باشد . آنچه درباره اش سخن می گویم مشابهت فراوانی به کار پزشکی دارد . اگر تاکنون به اتاق فوریتهای پزشکی رفته یا در آن بستری شده باشید و یا کس دیگری بستری شده باشد ، حتما دیده اید یکی از اولین کارها یک تزریق وریدی است . این کار بی درنگ انجام می شود و هرگاه بیمار مشکل بزرگی هم داشته باشد ،باز این تزریق صورت می گیرد . مجرا یا مسیر رگ باز و دارو می تواند به طور مستقیم وارد جریان خون شود .به همین شکل ، وقتی نوبت گفت وگویی جدی با فرزندانتان می رسد ، بایستی مسیر گفت و شنود را باز کرد . اگر در مورد مطالب کم اهمیت تر حرف نزده باشید ، چگونه می توانید درباره مطالب مهم با فرزندانتان صحبت کنید . هر چه بیشتر با هم صحبت کنید ، رابطه شما محکم تر خواهد شد و شما در سطح کاملا متفاوتی قرار می گیرید که کاری به جز بهبود روابط ندارد .

زمینه یا حال و هوایی را که گفت و گو در آن صورت می گیرد تغییر دهید: متوجه خواهید شد که فرزندانتان خیلی راحت تر و پذیراتر از وقتی که شما آنان را بر روی صندلی یا پشت میز می نشانید تمایل دارند که درِ گفت و گو را با شما باز کنند . نشاندن آنان تنها حالت دفاعی و تردید را در آنان به وجود می آورد و ارتباطشان را با شما قطع می کند . در چنین وضعیتی ، آنچه حقیقت است گفته نمی شود و آنچه هم که گفته می شود حقیقت نیست .

وقتی فرزندتان کاری می کند که ممکن است در ابتدا شما متوجه آن نشوید ، نخستین گام شما نبایستی داوری یا انتقاد باشد. از هر چه در زندگی فرزندانتان در قلبها و ذهنهای آنان می گذرد آگاه شوید. بعد متعهد شوید که فعالانه به زندگی های یکدیگر علاقه مند گردید

فرصت گفت و گو را فراهم کنید : در خودرو ، هنگام بازی یا پیش از خواب .دیدن یک فیلم خوب به اتفاق فرزندانتان ،همراهی کردن آنان برای بنزین زدن خودرو و یا بازی کردن با هم ، دیوارها را فرو میریزد و به هر دوی شما نتیجه بهتری از گفت و گوی اجباری را می دهد .

با دنیای فرزند خودتان هماهنگ شوید: وقتی فرزندتان کاری می کند که ممکن است در ابتدا شما متوجه آن نشوید ، نخستین گام شما نبایستی داوری یا انتقاد باشد . اولین گام شما بایستی هماهنگی باشد .

درس مورد علاقه مدرسه اش ، برنامه ی مورد دلخواهش ، دوستان و بقیه چیزها . از هر چه در زندگی فرزندانتان در قلبها و ذهنهای آنان می گذرد آگاه شوید . بعد متعهد شوید که فعالانه به زندگی های یکدیگر علاقه مند گردید .اگر می خواهید علایق دوطرفه داشته باشید بایستی هر دوطرف برای یکدیگر در دسترس باشید .

در مورد موضوعهای حساسی مانند درگیری های سیاسی بحث کنید: این بحثها تنها به منظور آموزش دادن به فرزندانتان برای چگونگی ابراز عقاید شان و برقراری ارتباط است . این کار مناظره نیست ، بلکه برای کودکان فرصتی است تا با آزادی عقاید خود را برشمارند و بدون اینکه مورد انتقاد قرار گیرند ، آنها را بیان کنند . فراهم کردن میدان ابراز وجود کودکتان یکی از روشهایی است که می تواند اعتماد به نفس آنان را حفظ و مهارتهای ارتباطی شان را زیاد کند .وقتی فرزندتان کاری می کند که ممکن است در ابتدا شما متوجه آن نشوید ، نخستین گام شما نبایستی داوری یا انتقاد باشد. از هر چه در زندگی فرزندانتان در قلبها و ذهنهای آنان می گذرد آگاه شوید. بعد متعهد شوید که فعالانه به زندگی های یکدیگر علاقه مند گردید

سرور حاجی سعید

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

تحسین ، به مقدار لازم

قدم قدم تا یک نوجوان خلاق

میانبری برای رسیدن به نوجوانتان

آداب گرم کردن رابطه با نوجوان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.