تبیان، دستیار زندگی
سرهنگ ستاد ناصر مجللی كه در واقع اولین رئیس شهربانی پس از پیروزی شكوهمند انقلاب اسلامی می باشد از افسران قدیمی ارتش بود كه در زمان حكومت ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه كسانی شهربانی را احیا كردند؟

از پیروزی انقلاب اسلامی تا ادغام نیروهای انتظامی 12 فروردین 1370


سرهنگ ستاد ناصر مجللی

كه در واقع اولین رئیس شهربانی پس از پیروزی شكوهمند انقلاب  اسلامی می باشد از افسران قدیمی ارتش بود كه در زمان حكومت دكتر محمد مصدق ریاست شهربانی شیراز را به عهده داشت و بعد از  كودتای 28  مرداد دستگیر شد و به زندان افتاد وی در سال 1340 به علت مخالفت با رژیم پهلوی بازنشسته و مجدداً روانه زندان گردید او مدتها در زندان قزل قلعه در زندان انفرادی به سر برد و پس از آن توسط رژیم سابق ممنوع الخروج بود و تحت نظر قرار داشت گفتنی است در فاصله پیروزی انقلاب اسلامی (22 بهمن57) تا زمان انتصاب سرهنگ مبعلی (28بهمن57) سرلشگر محمدعلی نوروزی كه قبلاً ریاست شهربانی اصفهان را برعهده داشت به عنوان سرپرست موقت شهربانی مامور سر و سامان دادن به اوضاع آشفته شهربانی شده بود.


سرتیپ مصطفی مصطفایی

كه پس از به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی ایران در پست سرپرستی پلیس  تهران  و سپس معاونت انتظامی شهربانی كل كشور خدمت می نمود در تاریخ 29/3/58 به ریاست شهربانی كل جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد وی متولد 1306 شهرستان كرمانشاه و دارای مدرك كارشناسی (لیسانس) در رشته حقوق قضایی بود.


مهندس مصطفی میرسلیم

كه در تاریخ 28/11/57 به عنوان سرپرست شهربانی كار خود را آغاز كرد در سال 1326 در تهران متولد شد وی دوره متوسطه را در دبیرستان البرز به پایان رساند و سپس برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت میرسلیم در سال 1354 به ایران بازگشت و در دانشكده پلی تكنیك تهران مشغول به تدریس شده و با دانشجویان و دانشگاهیان مسلمان همكاری سیاسی خود را شروع كرد و در سال 1355 به عنوان كارشناس و مسئول آموزش و مدیر بهره بردرای متروی  تهران  شروع به كار نمود پس از پیروزی انقلاب اسلامی در شكل دادن به اولین گروه مسلح سپاه و آموزش و تربیت آنها مشاركت كرد و در اسفندماه 1357 به عضویت شورای مركزی  حزب جمهوری اسلامی  درآمد وی در اواخر سال 1358 از سوی آیت ا...مهدوی كنی وزیر كشور وقت با حفظ مسئولیت معاونت سیاسی و اجتماعی وزارت كشور به سرپرستی شهربانی جمهوری اسلامی منصوب گردید پیشنویس طرح سازمان شهربانی در زمان سرپرستی مهندس میرسلیم تهیه شد.


شهید سرتیپ هوشنگ وحیدی دستگیری

در سال 1340 در تهران و در خانواده ای مذهبی چشم به جهان گشود وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مدارس تهران به پایان برد و سپس به دانشگاه پلیس راه یافت و پس از طی دوره دانشكده افسری به خدمت شهربانی درآمد و در سمت های مختلف به كار پرداخت وی مدتی قبل از انقلاب تقاضای بازنشستگی كرد و از خدمت در شهربانی معاف شد پس از پیروزی انقلاب اسلامی سرهنگ هوشنگ وحیدی دستگردی به خدمت فرا خوانده شد و با سمت ریاست شهربانی اصفهان به كار پرداخت و به شهربانی آنجا سرو سامان بخشید و سپس به معاونت كل شهربانی و در تاریخ 14 بهمن 59 به ریاست شهربانی كل جمهوری اسلامی ایران منصوب شد سرهنگ وحید دستگردی در روز 7 شهریور 1360 در حادثه انفجار نخست وزیری مجروح و پس از 7 روز بستری شدن در بیمارستان به دعوت پروردگارش لبیك گفت و به خیل شهدای انقلاب اسلامی پیوست.


سرهنگ سیدابراهیم حجازی

در یك خانواده كارگری در آغاجری تولد یافت وی سالهای جوانی و تحصیل را در مناطق نفت خیز جنوب گذرانید و در اهواز تحصیلات دوره دبیرستان را به پایان رسانید و سپس به دانشگاه پلیس راه یافت وی تا قبل از انقلاب در شهرهای تهران، اهواز، دزفول، خرمشهر با سمت افسر راهنمایی و تا قبل از پیروزی انقلاب با سمت رئیس راهنمایی و رانندگی خرمشهر و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به انتخاب  روحانیت  مبارز و مرد قهرمان پرور خرمشهر به عنوان اولین رئیس شهربانی خرمشهر منصوب گردید وی بعد از یكسال خدمت در این سمت به تهران منتقل شد و در پست های رئیس كلانتری 14، عضو كمیته پاكسازی و بازسازی شهربانی، رئیس پلیس هواپیمایی كشوری، رئیس پلیس تهران، رئیس اداره اطلاعات شهربانی خدمت كرد و در تاریخ 18 شهریورماه 1360 به سرپرستی شهربانی كل جمهوری اسلامی منصوب شد.


سرهنگ جلیل صمیمی

در سال 1336 وارد دانشكده افسری شهربانی شد و پس از طی دوره دانشكده مدت 9 سال در كلانتری های تهران خدمت كرد وی سپس به استان كرمانشاه منتقل شد و حدود 9 سال نیز در كلانتری های مختلف شهر كرمانشاه انجام وظیفه نمود وی پس از آن به سمت رئیس آگاهی و رئیس پلیس این شهر منصوب شد سرهنگ صمیمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی مدت یك سال معاون انتظامی شهربانی در استان كرمانشاه بود و بعد به ریاست شهربانی این استان و پس از آن به ریاست شهربانی استان خراسان منصوب شد سرهنگ جلیل صمیمی در تاریخ 23 دی 61 به ریاست شهربانی كل كشور منصوب گردید از عمده فعالیت های وی در دوره ریاستش در شهربانی می توان به فعال نمودن دانشگاه پلیس و مراكز آموزش شهربانی، تشكیل تیپ رزمی ایثار برای حضور پرشورتر كاركنان شهربانی در جبهه ها و بالا بردن سطح كارآیی سازمان شهربانی رسیدگی به مسایل رفاهی كاركنان و بخصوص مسكن، احداث شهربانی در شهرها، شركت در سمینارهای پلیس بین الملل، تشكیل جهاد بازسازی در شهربانی و ... اشاره كرد. سرهنگ صمیمی در تاریخ 30 تیر 1366 پس از 5 سال خدمت در این پست به سمت مشاور وزیر كشور در امور انتظامی منصوب شد.


سرتیپ رضا نیك نژاد

در سال 1314 در شهر كرمانشاه متولد شد. قبل از انقلاب اسلامی در استان های كرمانشاه و خوزستان مشغول خدمت بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی عهده دار ریاست شهربانی كردستان گردید و در جهت بازسازی مجدد شهربانی این شهر در غائله كردستان به مدت دو سال و نیم فعالیت نمود. سرتیپ نیك نژاد سپس به ریاست پلیس تهران منصوب شد و بعد از آن به سمت معاونت اداری و قائم مقام رئیس شهربانی انتخاب و بالاخره به ریاست شهربانی جمهوری اسلامی ایران منصوب گردید. از مهمترین كارهای سرهنگ نیك نژاد كه در آذرماه 1366 بنا به درخواست وزیر كشور وقت و موافقت حضرت امام (ره) به درجه سرپرستی نایل آمد. حضور بیشتر در صحنه جامعه و ایجاد ارتباط نزدیك با مردم و ارتباط با مسئولین و سروسامان دادن به وضعیت لجستیك شهربانی و ... را می توان نام برد. سرتیپ نیك نژاد در 9 تیرماه 1369 جای خود را به سرتیپ مرتضوی داد و به سمت مشاور وزیر كشور در امور انتظامی منصوب گردید.


سرهنگ امان الله مرتضوی

در تاریخ 9 تیرماه 1369 با حكم مقام معظم رهبری سرهنگ امان الله مرتضوی به درجه سرپرستی مفتخر و به ریاست شهربانی جمهوری اسلامی ایران منصوب شد. سرتیپ مرتضوی قبل از انتصاب به ریاست شهربانی ریئس شهربانی استان هرمزگان بود. وی قبل از آن نیز در حفاظت اطلاعات شهربانی خدمت می كرد. سرتیپ مرتضوی در طول ریاستش در شهربانی در هماهنگی جهت طرح ادغام نیروی انتظامی تلاش بسیار كرد. وی تا زمان شروع اجرای طرح ادغام نیروی انتظامی در سمت ریاست شهربانی بود و در واقع وی آخرین رئیس شهربانی قبل از ادغام نیروهای انتظامی بوده است.