تبیان، دستیار زندگی
جمهوری اسلامی ایران ضمن تقدیر و حمایت از اقدام حسن نیت دولت و ارتش سوریه و با قدردانی از تلاشهای ارزنده آقای اخضر ابراهیمی و دیگر کشورها و طرفها، آمادگی کامل خود را برای ادامه تلاش ها برای تکمیل روند سیاسی با هدف حل و فصل نهایی بحران سوریه اعلام می دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آتش بس شکننده در سوریه


جمهوری اسلامی ایران ضمن تقدیر و حمایت از اقدام حسن نیت دولت و ارتش سوریه و با قدردانی از تلاشهای ارزنده آقای اخضر ابراهیمی و دیگر کشورها و طرفها، آمادگی کامل خود را برای ادامه تلاش ها برای تکمیل روند سیاسی با هدف حل و فصل نهایی بحران سوریه اعلام می دارد.

از روز گذشته و به مناسبت عید قربان خبر آغاز آتش بس در  سوریه به تیتر اول رسانه ها تبدیل شد.

در پی اعلام آتش بس ارتش سوریه؛ وزارت امور خارجه کشورمان بیانیه ای صادر کرد که متن آن به شرح زیر است.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان میزبان نخستین نشست مشورتی درباره سوریه در تهران، درباره برقراری آتش بس در این کشور پیشنهادی مطرح کرد که به عنوان مقدمه ای برای آغاز روند سیاسی جدید در سوریه مورد تایید شرکت کنندگان در نشست قرار گرفت و در سند پایانی اجلاس درج شد.

سوریه

همچنین در دیدار دکتر احمدی نژاد با اردوغان نخست وزیر ترکیه در باکو، دو طرف بر اهمیت برقراری آرامش در سوریه و اجرای آتش بس تاکید کردند.

در همین راستا آقای اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل در امور سوریه که به منظور بررسی راههای دستیابی به راه حل سیاسی بحران سوریه به تهران سفر کرده بود پیشنهاد برقراری آتش بس در عید سعید قربان را با مقامات کشورمان مطرح کرد که بلافاصله مورد استقبال طرف ایرانی قرار گرفت و بر ضرورت اجرای آن تاکید شد.

اکنون که تلاشهای طرفهای مختلف فعال در صحنه سوریه به ثمر نشسته و قرار است از صبح جمعه آتش بس در این کشور برقرار شود، انتظار می رود با پایبندی و التزام تمام گروهها و طرفها به رعایت کامل آتش بس و پرهیز از هر گونه اقدام مغایر با روح آن، زمینه برای رسیدن به آرامش و ثبات پایدار به منظور شروع گفتگوهای سیاسی در این کشور هموار شود.

آغاز مجدد درگیریها بعد از آتش بس

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از شبکه العالم ؛ با وجود اعلام آتش بس عناصر مسلح با حمله به برخی مواضع ارتش سوریه در چند شهر، این آتش بس را نقض کردند.

با این حال، ارتش سوریه با اعلام پایبندی به آتش بس، عناصر مسلح و تروریست را به نقض آن متهم و تأکید کرد به منابع آتش پاسخ می دهد.

فرماندهی کل نیروهای مسلح سوریه به این موضوع آگاه بود و به همین دلیل در بیانیه‌ای که صادر کرد، اجازه پاسخ دادن به گروهک‌های تروریستی هرگاه که به خشونت و عملیات نظامی روی بیاورند را داد

سوریه: پاسخ تروریستها رو می دهیم

رئیس سابق سلاح‌های موشکی سوریه با مثبت ارزیابی کردن برقراری آتش‌بس گفت، رهبران سوریه ثابت کردند از هر گامی برای دستیابی به راه‌حل مسالمت‌آمیز برای بحران سوریه استقبال می‌کنند.

«عدنان شهاب» رئیس سابق سلاح‌های موشکی سوریه و کارشناس امور نظامی سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دمشق، اطلاعیه فرماندهی نیروهای مسلح این کشور در پذیرش آتش بس و توقف تمام عملیات‌های نظامی و خشونت در سوریه طی روزهای عید قربان را براساس پیشنهاد «اخضر ابراهیمی»، فرستاده ویژه سازمان در امور سوریه گامی مثبت ارزیابی کرد.

شهاب این اقدام را بیانگر تمایل و گرایش رهبران سوریه برای دستیابی به راه‌حل سیاسی و تلاش برای موفقیت همراه کردن هر اقدام سیاسی در حل بحران این کشور بر پایه گفت‌وگو و مذاکره ارزیابی کرد.

سوریه

وی درباره موضع گروهک‌های مسلح در قبال آتش بس و پذیرش آن توسط ارتش سوریه به خصوص که تاکنون مواضع منتاقضی در این‌باره توسط این گروهک‌ها اعلام شده است، گفت: گروهک‌های مسلحی که در سوریه حضور دارند، به هر طریق ممکن تلاش می‌کنند، از فرصت استفاده کنند و با تسلط بر برخی مناطق حوزه نفوذ خود را گسترش دهند، به ویژه آنکه وقتی ناظران عرب در سوریه بودند، به آنها اجازه داده شد، بر منطقه «بابا عمرو» در حمص تسلط پیدا کنند و کنترل آن را به دست گیرند.

این کارشناس مسائل نظامی سوریه افزود: فرماندهی کل نیروهای مسلح سوریه به این موضوع آگاه بود و به همین دلیل در بیانیه‌ای که صادر کرد، اجازه پاسخ دادن به گروهک‌های تروریستی هرگاه که به خشونت و عملیات نظامی روی بیاورند را داد.

شهاب افزود: بیانیه نیروهای کل مسلح سوریه تاکید می‌کند که به منابع خشونت و آتش در صورتی‌که نیروهای دولتی یا موسسات و نهادهای دولتی و شهروندان و غیرنظامیان در معرض آن قرار گیرند، پاسخ خواهد داد.

وی گفت: همچنین این بیانیه تاکید کرده است که ارتش سوریه می‌تواند بمب‌های کار گذاشته شده توسط گروهک‌های تروریستی با هدف حمله به برخی افراد و شخصیت‌ها را خنثی کند،‌ به ویژه در خصوص جماعت «جبهه یاری اهل شام»، شاخه القاعده در سوریه که آتش بس را نپذیرفته و این موضوع دلالت بر این امر دارد که آتش بس توسط این جماعت نقض خواهد شد.

شهاب تاکید کرد که فرماندهی نیروهای مسلح سوریه کاملا به این امور آگاه است و در اتخاذ تصمیماتش آگاهانه عمل می‌کند و تمام احتمال‌ها را در نظر می‌گیرد.

فرآوری: یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منبع : باشگاه خبرنگاران /فارس /جام جم