تبیان، دستیار زندگی
دنیای همه ما انسان ها دنیای واقعیت هاست. و در دنیای واقعیت ها ما ناگزیریم که هر روز با مسایل و مشکلات ریز و درشت و فراوانی مواجه شویم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آسیه ملک دار
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسایلی که می توانند حل شوند


چگونگی حل مسائل می تواند در زندگی همه ما انسان ها تاثیرات عظیمی بر جای بگذارد. چنانچه شما مسئله ای را با موفقیت حل کنید، این امر منجر به افزایش اعتماد به نفس در شما و همچنین گام بلندی برای موفقیت در شما ایجاد خواهد کرد.اما


حل مسئله

دنیای همه ما انسان ها دنیای واقعیت هاست. و در دنیای واقعیت ها ما ناگزیریم که هر روز با مسایل و مشکلات ریز و درشت و فراوانی مواجه شویم. هیچ انسانی نمی تواند این ادعا را داشته باشد که در مسیر زندگی خود با هیچ مسئله ای روبرو نشده است. اما آنچه که از اهمیت فراوانی برخوردار است  این است که ما به عنوان یک انسان چگونه با مسائل پیش آمده روبرو می شویم و چگونه سعی می کنیم آن ها را یک به یک حل کنیم.

حل مساله تنها مختص به انسان امروز نبوده و نیست. بلکه از گذشته های بسیار دور نیز انسان ها راهکارهایی را برای حل مسائل پیش روی خود پیدا می کردند. چگونگی حل مسائل می تواند در زندگی همه ما انسان ها تاثیرات عظیمی بر جای بگذارد. چنانچه شما مسئله ای را با موفقیت حل کنید، این امر منجر به افزایش اعتماد به نفس در شما و همچنین گام بلندی برای موفقیت در شما ایجاد خواهد کرد.اما چنانچه مسائل را حل نشده رها کنید و یا به گونه ای غیر منطقی حل کنید مسلماً این امر منجر به  آسیب های فراوانی از لحاظ جسمی و روحی در شما خواهد شد.

حل مساله یک فرایند منطقی است. یک فرایند شناختی- رفتاری که به فرد یاری می دهد تا با پیدا کردن راه حل های سازنده، موثر و سازگارانه مسئله مورد نظر را حل کند. مسائلی که انسان در زندگی خود با آن مواجه می شوند بی شمارند از جمله این مسایل شامل مسائل مادی، مسائل بین فردی، مسائل اجتماعی و .. می باشد.

سوتیتر : چنانچه شما مسئله ای را با موفقیت حل کنید، این امر منجر به افزایش اعتماد به نفس در شما و همچنین گام بلندی برای موفقیت در شما ایجاد خواهد کرد.اما چناچنچه مسائل را حل نشده رها کنید و یا به گونه ای غیر منطقی حل کنید مسلماً این امر منجر به  آسیب های فراوانی از لحاظ جسمی و روحی در شما خواهد شد.

مراحل حل مساله کدامند؟

رویکرد صحیحی نسبت به مسئله اتخاذ کنید: شما زمانی که در زندگی با مسئله ای روبرو می شوید آن را چگونه می بینید و از چه واژه هایی استفاده می کنید. بسیاری از ما انسان ها آن را نشانه ضعف، بی لیاقتی و ناتوانی خود می پنداریم و مدام خود را سرزنش می کنیم که چرا من؟

غافل از اینکه اگر بخواهیم به مسئله مورد نظر از این زاویه و دریچه نگاه کنیم، مانع بزرگی بر سر راه حل مسئله گذاشته ایم. به عبارت دیگر این نوع نگاه کردن به مسئله ، خودش یک مسئله بزرگ است. بنابراین برای یادگیری مهارت حل مسئله در قدم اول می بایست تلاش کنیم که این نوع نگرش به مسئله را در خود تغییر دهیم. باید به جای انکار مسئله و یا سرزنش خود، بپذیریم که مسئله ای پیش آمده است و ما می بایست آن را به گونه ای سازنده و دقیق حل کنیم.

مسئله را به دقت تعریف کنید: بعد از تغییر باور و نگرش خود در باب مسئله شما می توانید در این مرحله تعریف دقیق و روشنی از مسئله پیش آمده داشته باشید. مشکل بسیاری از افراد در این مرحله این است که در تعریف مشکل خود، مشکل دارند. برای این کار شما می توانید اطلاعات راجع به مسئله جمع آوری کنید و نقاط کور و مبهم را شفاف سازید.

آنچه اهمیت فراوان دارد این است که بعد از اجرای راه حل چناچه مسئله شما با این روش حل شد، به خود پاداش دهید. اما اگر راه حل موثر واقع نشد، می توانید فرایند حل مسئله را از ابتدا شروع کنید

راه حل های متفاوت خلق کنید: در این مرحله سعی کنید راه حل های متفاوت تولید کنید. شما می توانید از روش بارش مغزی استفاده کنید. بدین معنی که هر راه حلی که به ذهنتان می رسد، بدون توجه به خوب یا بد بودن راه حل مطرح کنید. در این مرحله آنچه اهمیت دارد کمیت است تا کیفیت.

راه حل های مطرح شده را ارزیابی کنید و یکی را انتخاب کنید: بعد از تولید راه حل های مختلف و متفاوت در این مرحله شما می بایست راه حلی را انتخاب کنید که بالاترین مزیت و کمترین معایب را داشته باشد.

اجرای راه حل انتخاب شده: راه حل مورد نظر را اجرا کنید. آنچه اهمیت فراوان دارد این است که بعد از اجرای راه حل چناچه مسئله شما با این روش حل شد، به خود پاداش دهید. اما اگر راه حل موثر واقع نشد، می توانید فرایند حل مسئله را از ابتدا شروع کنید. چراکه احتمالاً در جریان حل مسئله اشکالی پیش آمده است، که شما می توانید با رفع آن مسئله پیش آمده را به درستی حل کنید.

آسیه ملک دار

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

به جای پاک کردن مسئله ،حلش کن

لطفا درست فکر کنید

مسئله‌ای به وسعت زندگی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.