تبیان، دستیار زندگی
مجازات سوءاستفاده از عكس و فیلم‌های خصوصی بر حسب فصل پنجم ماده 17 قانون جرایم رایانه‌ای ،به حبس از 91 روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محكوم خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجازات سوءاستفاده از عكس و فیلم‌های خصوصی


مجازات سوءاستفاده از عكس و فیلم‌های خصوصی بر حسب فصل پنجم ماده 17 قانون جرایم رایانه‌ای ،به حبس از 91 روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محكوم خواهد شد.

موبایل و اینترنت

سوءاستفاده از فیلم و عكس‌های خصوصی و خانوادگی افراد یكی از جرایم قابل توجه كنونی به شمار می‌رود كه بخشی از پرونده‌های محاكم قضایی و نیروی انتظامی را به خود اختصاص داده است.

به طور معمول تبهكاران پس از دستیابی به اطلاعات موجود در تلفن‌های همراه یا رایانه افراد، با تهدید به انتشار تصاویر و اطلاعات شخصی، نقشه اخاذی و سوءاستفاده از طعمه‌هایشان را طراحی و اجرا می‌كنند.گاهی اوقات هم سعی می‌كنند تا به این طریق به اهداف شوم‌شان دست یابند.

از آنجا كه برخی تبهكاران برای تحت فشار قرار دادن طعمه‌ها، در مواردی بخشی از عكس و فیلم‌های خصوصی مردم را در اینترنت منتشر می‌كنند، به ناچار مجبور به هر نوع باج دادن به شیادان و شیطان صفت‌ها می‌شوند.

فصل پنجم، ماده 17 قانون جرایم رایانه‌ای هم تصریح دارد: هركسی كه به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، صوت، تصویر یا فیلم خصوصی و خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایتش منتشر كند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی كه منجر به ضرر یا هتك حیثیت شود به حبس از 91 روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محكوم خواهد شد.

فصل پنجم، ماده 17 قانون جرایم رایانه‌ای هم تصریح دارد: هركسی كه به وسیله سیستم‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، صوت، تصویر یا فیلم خصوصی و خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایتش منتشر كند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی كه منجر به ضرر یا هتك حیثیت شود به حبس از 91 روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محكوم خواهد شد

بنابراین از آنجا كه گوشی‌های تلفن همراه وسیله مناسبی برای تهیه فیلم و عكس‌های خانوادگی و خصوصی و همچنین محل امنی برای نگهداری آنها نیست، به شهروندان توصیه می‌شود تا حد امكان از ذخیره كردن این نوع تصاویر در گوشی‌های تلفن‌همراه یا رایانه شخصی خودداری كنند.

بخش حقوق تبیان

منبع : پلیس فتا