تبیان، دستیار زندگی
پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر پایین بودن کیفیت تولیدات داخلی،در این مقاله به بررسی دلایل این موضوع و ارائه راهکار برای بهبود این مسئله می پردازیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا کیفیت تولیدات داخلی پایین است؟


پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر پایین بودن کیفیت تولیدات داخلی،در این مقاله به بررسی دلایل این موضوع و ارائه راهکار برای بهبود این مسئله می پردازیم.

پوشاک

1.عدم رعایت قوانین استاندارد

یکی از دلایلی که موجب کاهش کیفیت تولیدات داخلی شده است؛ عدم استانداردسازی محصولات تولیدی در بسیاری از موارد است. درصد خطای بالا در تولید محصول به همراه عدم استفاده از سیستمهای استاندارد سازی کیفی در بسیاری از کارگاه های تولیدی در کشور موجب تولید کالاهایی با کیفیت پایین شده است.در صورتی که با وسعت بخشیدن به ابعاد تولید و استفاده از دستگاههای با ضریب خطای بسیار کم و رعایت استانداردهای تولید،می توان به تولیدی باکیفیت بالا و رعایت شاخص‌های کیفی امیدوار بود.

2.عدم رقابت پذیری در فضای داخلی

برای افزایش کیفیت تولیدات در هر کشوری شرط لازم وجود بازار رقابتی در آن کشور است تا تولیدکننده ها برای سودآوری و ماندن در بازار مجبور یه رعایت شاخص‌های کیفی شوند.

3.کیفیت پایین سرمایه‌های انسانی

دلیل مهم دیگر برای این موضوع، کیفیت پایین سرمایه‌های انسانی می‌باشد. ادبیات رشد اقتصادی اهمیت نیروی انسانی را در فرآیند رشد و توسعه اقتصادی مورد تاکید قرار داده است. به علاوه اگرچه بر مکمل بودن نیروی انسانی و سرمایه گذاری سرمایه‌های فیزیکی تاکید می‌شود ولی اگر سرمایه گذاران بالقوه نتوانند نیروی کار با کیفیت بالا و آموزش دیده را به استخدام خود درآورند، سرمایه گذاری‌های آن‌ها چندان مثمر ثمر واقع  نخواهد شد.

تولیدکننده باید با استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده در اثر تحقیق و توسعه در بخش‌های پیشرو، هزینه‌های ناشی از درگیر شدن در طیف نسبتا متنوع فعالیت‌های فاقد مزیت را برای خود کاهش دهند

تولیدکننده باید با استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده در اثر تحقیق و توسعه در بخش‌های پیشرو، هزینه‌های ناشی از درگیر شدن در طیف نسبتا متنوع فعالیت‌های فاقد مزیت را برای خود کاهش دهند.

4.عدم استفاده از پیامدهای انقلاب دانایی

با ظهور انقلاب دانایی در جهان و محور قرار گرفتن دانش و مغز انسان به عنوان مهم‌ترین نهاده برای تولید و مکان زدایی و زمان زدایی از فعالیت‌های تولیدی و تمرکز بر مفاهیمی چون مراکز سودآوری، شیوه تولید به کلی تغییر کرد،بهره وری و کارایی افزایش یافت. اما برای رسیدن به اهداف کیفی تولید و افزایش بهره وری باید از دانش و تکنولوژی روز در تولید استفاده کرد.

باید از اختراعات حمایت کرد و آن‌ها را به تولید انبوه رساند و به شاخص‌های کیفی جهان نزدیک شد.به عبارتی ارتباط دانش و تولید را برقرار کرد.

جای خالی ای در تولید کتاب

5.ارتباط ضعیف تکنولوژی با تولید

باید از اختراعات حمایت کرد و آن‌ها را به تولید انبوه رساند و به شاخص‌های کیفی جهان نزدیک شد.به عبارتی ارتباط دانش و تولید را برقرار کرد.

با افزایش ظرفیت‌های تولیدی،از کاهش هزینه و صرفه‌های ناشی از مقیاس بهره جست،در بخش تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کرد.

با استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده در اثر تحقیق و توسعه در بخش‌های پیشرو، هزینه‌های ناشی از درگیر شدن در طیف نسب تا متنوع فعالیت‌های فاقد مزیت را برای خود کاهش دهند.

6.عدم توجه مدیران به شاخص‌های کیفی

مدیران به عنوان ناظران داخلی در بخش‌های تولیدی ،قبل از رسیدن محصولات به تولید انبوه باید شاخص‌های کیفی را به دقت کنترل کنند و خطاهای موجود را تصحیح نمایند.اگر بازار رقابتی باشد مدیران مجبور به رعایت اصول استاندارد بازار خواهند شد.اما متأسفانه در جایی که منع قانونی برای عدم رعایت این اصل وجود ندارد،به علت عدم رقابت پذیری بازار،تولید کننده‌ها به مۆلفه های کیفی تا حدود زیادی بی توجه اند.

باید از اختراعات حمایت کرد و آن‌ها را به تولید انبوه رساند و به شاخص‌های کیفی جهان نزدیک شد.به عبارتی ارتباط دانش و تولید را برقرار کرد

راه حل چیست؟

مهم‌ترین راهکار ایجاد فضای رقابتی در بازار و ایجاد منع قانونی برای عدم رعایت اصول کیفی در تولید محصولات است.

همان‌طور که توضیح داده شد عوامل بسیاری منجر به کیفیت پایین تولیدات داخلی شده است.اما راه حل چیست؟ در این باره بکارگیری سیاست‌های موفق کشورهای تولید کننده که به نوعی تولیدکننده انبوه بین‌المللی محسوب می‌شوند، می‌تواند راه گشا باشد اما مهم‌ترین راهکار ایجاد فضای رقابتی در بازار و ایجاد منع قانونی برای عدم رعایت اصول کیفی در تولید محصولات است. باید بخش تحقیق و دانش پژوهی را در کارخانه‌ها گسترش داد، از دانش روز دنیا در تولیدات استفاده کرد. بر روش‌های قدیمی تجدیدنظر کرد و به عبارتی پا به پای تکنولوژی روز دنیا حرکت کرد.

زینب سادات لواسانی

بخش اقتصاد تبیان