تبیان، دستیار زندگی
بعضی از ما فكر می‌كنیم كه زمان خانه تكانی، فقط در انتهای سال است، اما فصل پاییز هم برای خیلی‌ها، دومین نوبت خانه تکانی سالانه به شمار می‌رود!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه تکانی به سبک پاییز!


بعضی از ما فكر می‌كنیم كه زمان خانه تكانی، فقط در انتهای سال است، اما فصل پاییز هم برای خیلی‌ها، دومین نوبت خانه تکانی سالانه به شمار می‌رود!


وقتی که خانواده‌ها خود را برای فصل سردتر آماده می‌کنند و باید لباس‌ها، وسایل گرمایشی و تجهیزات جدید متناسب با فصل را جایگزین لوازم شش ماه اول سال کنند، باد و باران‌های پاییز هم مزید بر علت می‌شود تا مرتب جارو و دستمال به دست، در حال نظافت خانه باشند. بنابراین، خانه‌تکانی در پاییز تعریف متفاوتی از بقیه ایام سال خواهد داشت.

با سرمای ناگهانی هوا که معمولاً در پاییز اتفاق می‌افتد، حتماً دست به کار ایجاد تغییراتی در خانه‌تان شده‌اید. اگر این طور نیست، توصیه می‌کنیم كه:

منافذ منزل

قبل از هر چیز، دریچه‌های کولر را ببندید یا اگر لازم است با روکش بپوشانید. درزگیرها را آماده کنید تا اگر در مناطق سرد زندگی می‌کنید و ممکن است هوای شهرتان به سرعت رو به سردی برود، غافلگیر نشوید.

تعمیرات

در پاییز به دلیل بارش باران احتمال اینکه دیوارها نم بدهند یا حتی آب از سقف خانه بچکد و… زیادتر می‌شود. پس اگر خانه نیازمند تعمیرات جزیی این چنینی است، تا هوا سردتر از این نشده دست به کار شوید.

لوله‌كشی ساختمان

درباره ترکیدگی لوله‌ها که در زمستان اتفاق می‌افتد هم بهتر است از همین حالا برنامه‌ای داشته باشید. یعنی از سالم بودن لوله‌های آب و نداشتن ترک و نشتی آن‌ها مطمئن شوید و لوله‌ها را عایق‌بندی کنید. به خصوص اگر در خانه‌های حیاط دار زندگی می‌کنید.

شوفاژخانه را چک کنید تا اگر به سرویس احتیاج دارد، قبل از سرد شدن ناگهانی هوا آن را سرویس کرده باشید.

شوفاژخانه

شوفاژخانه را چک کنید تا اگر به سرویس احتیاج دارد، قبل از سرد شدن ناگهانی هوا آن را سرویس کرده باشید. فراموش نکنید که پاییز فصل قابل پیش بینی‌ای نیست و ممکن است یک مرتبه دمای هوا چند درجه کاهش پیدا کند. آیا خود را برای این غافلگیری آماده کرده‌اید؟

روشنایی خانه

روشنایی خانه در فصل سرما بسیار مهم است. لازم نیست از لامپ‌های اضافه استفاده کنید، همین قدر که لامپ‌ها را گردگیری کنید، نور و حرارت خانه بیشتر می‌شود. پاک کردن لوسترها از آلودگی‌ها سخت به نظر می‌رسد، ولی نباید آن را از نظر دور داشت. بهترین راه برای تمیز کردن این وسیله آن است که آن را از سقف پایین آورده و قطعات آن را از یکدیگر جدا و تک تک آن را تمیز کرد. استفاده از پارچه مرطوب و دستکش‌های پنبه‌ای از دیگر راه‌های تمیز کردن لوستر است.

اگر پشت بام خانه، عایق کاری نشده این کار را در اولویت قرار دهید.

شستشوها

رختخواب‌ها و ملافه‌ها را هم قبل از سرد شدن هوا بشویید و در نور آفتاب خشک کنید. کمدها را از لباس‌های خنک تابستان خالی کنید و کم کم با تن پوش‌های پاییزی پر کنید.

پشت بام

اگر پشت بام خانه، عایق کاری نشده این کار را در اولویت قرار دهید. ممکن است بارش‌های پاییزی خسارت زیادی به خانه‌تان وارد کنند و آن وقت هزینه‌هایتان چند برابر خواهد شد.

حیاط

سری هم به حیاط بزنید و به گیاهان و درختان باغچه رسیدگی کرده و شاخ و برگ‌ها را هرس کنید تا در برابر باد و باران آسیب نبینند.

کمد های جادویی

كمد‌ها

لباس‌های گرم را بیرون آورید. در پاییز شما باید دستی هم به سر و روی کمدها بکشید، چون لباس‌های تابستانی این بار با پالتوهای زمستانی و بارانی‌های پاییزی جا به جا می‌شوند. پس ممکن است در کمدتان جای کافی برای این لباس‌ها نداشته باشید. طبقه بندی صحیح و مناسب کمدها می‌تواند برایتان کمک کننده باشد. باید بدانید که برای آویزان کردن لباس‌های بلند مانند پالتو، مانتو، دامن‌های بلند، بارانی، پیراهن‌ها و کت‌های بلند، ارتفاعی به میزان 165 تا 172 سانتیمتر لازم است.

برای آویختن لباس‌های کوتاه مانند بلوزها، پیراهن‌های مردانه و زنانه و شلوارها به صورتی که بر روی چوب لباسی تا شده باشند، می‌توانید کمد خود را به دو قسمت با ارتفاع‌های مساوی 105 سانتیمتری تقسیم کنید و یا ارتفاع طبقات را به صورت 105 سانتیمتر و 90 سانتیمتر در نظر بگیرید که در این حالت، طبقه‌ای هم برای قرار دادن دیگر وسایل از جمله کفش‌ها خواهید داشت.

فرش

فرش را باید هر شش ماه یک بار تمیز کرد. این شست و شو می‌تواند با شامپوهای مخصوص انجام شود و بر اساس جنس هر فرش زمان و نحوه شست و شوی آن تغییر شکل می‌دهد. اگر شما در سال تنها یک بار فرش‌ها را تمیز می‌کنید، بهترین زمان برای آن پاییز است.

حشرات موذی

لوازم سنگین را جا به جا کنید. اطمینان داشته باشید حشرات موذی که در زیر لوازم خانه جا خوش کرده‌اند، روزهای راحتی را در صورت بی توجهی شما خواهند داشت و در آغاز بهار غافلگیر خواهید شد. به همین جهت بهتر است در پاییز از مواد شوینده و سم‌ها استفاده کنید تا اثرات حضور حشرات به حداقل برسد.

منبع: روزنامه اطلاعات


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: alihunter1

مطالب مرتبط:

ساده و زیبا بچینید (ویژه نامه)

هنر چیدمان آشپزخانه كوچك

چگونه روتختی مناسب بخریم؟

نكاتی برای خرید مبل مناسب

شگردهای خرید لوازم خانگی

ایده‌هایی کوچک برای کارهای بزرگ