تبیان، دستیار زندگی
امام رضا(ع) شبهای جمعه در نمازهای خود، سوره جمعه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک روز زندگی امام رضا


چون فجر، طلوع میکرد، اذان و اقامه میگفت، و دو رکعت نماز صبح را بجا می آورد. آن حضرت در تمام نمازهای واجب، در رکعت اول بعد از حمد، سوره قدر و در رکعت دوم بعد از حمد، سوره توحید را میخواند.


سپیده دم فجر

چون سپیده میزد، نماز بجا می آورد، سپس در سجاده خود می نشست، و تا طلوع خورشید، مشغول تسبیح و ذکر و صلوات میشد.

یک روز زندگانی امام رضا(ع)

معمر بن خلاد میگوید: امام رضا علیه السلام در خراسان که بود هر روز پس از نماز صبح در سجاده خود می نشست و تا طلوع آفتاب به تعقیب نماز میپرداخت، آنگاه مسواك میکرد و پس از مسواك مقداری کندر میجوید، سپس آن را کنار میگذاشت و شروع به قرائت قرآن میکرد (مکارم الاخلاق: 305 ) سپس به سجده میرفت و آنرا طول میداد و تا این که خورشید بالا می آمد، آنگاه از سجاده نماز برمیخاست و تا زوال آفتاب به مسائل مردم میپرداخت، و برایشان حدیث میگفت و آنان را موعظه و پند میداد.

زوال آفتاب

تجدید وضو می نمود و به مصلای خود بازمیگشت، و چون زوال آفتاب ظهر میرسید، شش رکعت نماز به سه تشهد و سلام بجای می آورد، در رکعت اول بعد از حمد، سوره قل یا ایها الکافرون و در رکعت دوم بعد از حمد، سوره توحید میخواند و در چهار رکعت دیگر بعد از حمد، سوره توحید را قرائت میکرد. سپس اذان و اقامه میگفت و به نماز ظهر می ایستاد، و چون سلام نماز را میداد، و به تسبیح و تکبیر و حمد پروردگار میپرداخت، سپس به سجده شکر میرفت و در آن صد مرتبه شکر الله میگفت، بعد سر از سجده برمیداشت و می ایستاد و شش رکعت نماز دیگر بجا می آورد، و در هر رکعت بعد از حمد، سوره توحید قرائت میکرد، سپس اذان میگفت و دو رکعت نماز دیگر میخواند.

عصر

چون سلام نماز را میداد، بلند میشد و نماز عصر را اقامه میکرد، و پس از نماز در مصلای خود می نشست و به تسبیح و تکبیر و تهلیل و حمد خدا مشغول میشد، سپس به سجده میرفت و در آن، صد مرتب « حمد الله » میگفت.

مغرب

غروب که میشد، و هوا تاریک میگشت، وضو میگرفت و اذان و اقامه میگفت، و نماز مغرب را اقامه میفرمود.

پس از سلام نماز به تسبیح و تکبیر و تهلیل و حمد پروردگار میپرداخت، بعد سجده شکر بجا می آورد، سپس سر برداشت، و بدون این که با کسی حرف بزند چهار رکعت نماز به دو سلام، اقامه میکرد، در رکعت اول بعد از حمد، سوره قل یا ایها الکافرون و رکعتهای دیگر بعد از حمد، سوره توحید را میخواند و پس از نماز به تعقیب پرداخت.

عشاء

بعد از نماز مغرب و افطار، قدری استراحت میکرد، تا پاسی از شب بگذرد، آنگاه به نماز عشاء میپرداخت، پس از نماز، به تسبیح و تکبیر و تهلیل و حمد خدا مشغول میشد، و بعد از تعقیب، سجده شکر بجا می آورد.

شب

یک روز زندگانی امام رضا(ع)

ثلث آخر شب که میشد، از بستر خواب برخواسته با ذکر تسبیح و تکبیر و تهلیل و استغفار، به مسواك و دندانهای خویش مشغول میشد، سپس وضو میگرفت و به نماز شب میپرداخت، هشت رکعت، هر دو رکعت به یک سلام، و در هر رکعت بعد از قرائت حمد، سی بار سوره توحید را میخواند و آنگاه چهار رکعت نماز جعفر طیار را میخواند و آن را از نماز شب، محسوب میفرمود. (در رکعت اول نماز جعفر، بعد از سوره حمد، اذا زلزلت، و در رکعت دوم بعد از حمد، سوره و العادیات، و در رکعت سوم بعد از حمد، سوره نصر و در رکعت چهارم بعد از حمد: سوره توحید قرائت میشود.) سپس برخاسته و دو رکعت دیگر میخواند، در رکعت اول بعد از حمد، سوره ی ملک و در رکعت دوم بعد از حمد، سوره هل اتی علی الانسان میخواند، پس از دو رکعت، بر میخواست و به نماز شفع میپرداخت، در هر رکعت بعد از حمد، سه بار سوره توحید را قرائت مینمود. بعد از شفع به نماز یک رکعتی وتر، میایستاد و در آن بعد از حمد، سوره توحید را سه بار و سوره ناس را هر کدام یک بار قرائت مینمود. در قنوتش بعد از دعا، هفتاد بار میگفت: استغفر الله و اسئله التوبه.

قبل از فجر

چون نزدیک طلوع فجر میشد، دو رکعت نماز فجر را میخواند، و در رکعت اول بعد از حمد، سوره قل یا ایها الکافرون و در رکعت دوم بعد از حمد، سوره توحید را قرائت مینمود.

بعد از فجر

چون فجر، طلوع میکرد، اذان و اقامه میگفت، و دو رکعت نماز صبح را بجا می آورد. آن حضرت در تمام نمازهای واجب، در رکعت اول بعد از حمد، سوره قدر و در رکعت دوم بعد از حمد، سوره توحید را میخواند بجز نماز صبح و ظهر و عصر روزهای جمعه،که در آن اوقات سوره حمد و جمعه و منافقین را قرائت میکرد و در نماز عشای شب جمعه در رکعت اول پس از حمد، سوره جمعه، و در رکعت دوم بعد از حمد، سوره سبح اسم ربک الاعلی را میخواند، و در نماز صبح روز دوشنبه و پنجشنبه در رکعت اول سوره حمد، و سوره اهل اتی علی الانسان و در رکعت دوم بعد از حمد، سوره هل اتاك حدیث الغاشیه و را قرائت میفرمود.

روز جمعه

احمد بن ابی نصر بزنطی میگوید: امام رضا علیه السلام شبهای جمعه در نمازهای خود، سوره جمعه و سبح اسم ربک الاعلی، و در صبح جمعه، سوره جمعه و قل هو الله احد، و در روز جمعه سوره جمعه و سوره منافقین را میخواند.


منبع: کتاب امام رضا(ع) و قرآن

بخش حریم رضوی