تبیان، دستیار زندگی
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ جزئیات دیدار ۲ ساعته اخیر خود و رئیس کمیسیون شوراهای مجلس با محمود احمدی‌نژاد را تشریح کرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاسخ احمدی‌نژاد به چرایی نامه‌نگاری‌هایش

رئیس کمیسیون اصل90 تشریح کرد


رئیس کمیسیون اصل 90 جزئیات دیدار 2 ساعته اخیر خود و رئیس کمیسیون شوراهای مجلس با محمود احمدی‌نژاد را تشریح کرد.

محمدعلی پورمختار درباره دیدار سه‌شنبه گذشته خود و رئیس کمیسیون شوراهای مجلس با رئیس جمهور، به فارس گفت: این دیدار سومین ملاقاتم با آقای احمدی‌نژاد طی 2 ماه اخیر بود.

وی افزود: در این دیدار عمدتاً درباره مسائل مختلف مربوط به مجلس و دولت بحث شد و قرار بود بر اساس توافق صورت گرفته در جلسه گذشته، برخی نمایندگان هم در این نشست حضور داشته باشند.

احمدی نژاد و لاریجانی

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در این دیدار مطرح شد، موضوعات مربوط به وضعیت اقتصادی بود که لازم بود به صورت مستقیم در این باره گفتگو کرده و نظرات آقای احمدی‌نژاد را بشنویم.

پورمختار افزود: یکی دیگر از مباحث مهم مطرح‌شده در این جلسه، موضوع نامه‌نگاری‌های اخیر رئیس جمهور با رئیس قوه قضائیه بود که آقای احمدی‌نژاد درباره سابقه و دلایل این موضوع، توضیح داد.

وی اضافه کرد: در این دیدار بر لزوم تعامل بیشتر قوا و تداوم جلسه مشترک سران قوا تأکید کردیم که آقای رئیس جمهور هم از مسأله بسیار استقبال کردند.

پورمختار خاطر نشان کرد: انتظار ما این است که جلسات سران قوا به صورت دائمی و مستمر برگزار شود تا طرفین به صورت شفاف در خصوص بسیاری از مباحث که در رسانه‌ها و در سطح جامعه مطرح می‌شود، رایزنی کنند.

وی متذکر شد: قرار بود جلسه سران قوا هفته گذشته تشکیل شود که به دلیل بروز مشکل برای یکی از آقایان لغو شد ولی آقای احمدی‌نژاد گفت که حتماً این موضوع را پیگیری می‌کند.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: مذاکرات بین رۆسای قوا نباید در سطح رسانه‌ها صورت گیرد بلکه باید گفت‌وگوها از نزدیک انجام شود و مسائل به صورت روشن و صریح در جلسات خصوصی مطرح شود.

اصرار دولت به استفاده از اختیاراتش تا آنجا پیش رفت که رئیس جمهور هیات نظارت بر قانون اساسی که مولود دولت قبل بود را احیا کرد. اما شورای نگهبان چنین هیاتی را غیر قانونی دانست

پورمختار افزود: الآن متاسفانه اندکی روابط بین سران قوا دورادور شده و قطعاً افرادی از این خلاء سوء‌استفاده کرده و اخبار نادرست می‌برند.

وی در همین راستا به ذکر نمونه‌ای پرداخت و توضیح داد: خود من با موردی برخورد کردم که یکی از آقایان در مجلس درباره موضوع مهمی نقل قولی از رئیس جمهور کرده بود که در این جلسه از آقای احمدی‌نژاد سۆال کردم و او قویاً آن را تکذیب کرد.

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: یکی دیگر از مواردی که در این دیدار مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت، موضوع خلاء اطلاعاتی فیمابین قوا بود که باعث می‌شود هر کسی با ذهنیت و برداشت خود که غالباً هم سیاسی است، با مسائل برخورد کند.

پورمختار خاطر نشان کرد که در دیدارش با احمدی‌نژاد از او خواست که برای جلوگیری از فرصت‌طلبی‌ سوءاستفاده چی در جهت رفع خلاء اطلاعاتی بین قوا پیشقدم شوند.

وی همچنین گفت که در نظر دارد به دیدار رئیس قوه قضائیه برود و مطالب مطرح‌شده از سوی رئیس جمهوری را به اطلاع آیت‌الله آملی لاریجانی برساند.

پورمختار این نکته را نیز متذکر شد که موضوعات مربوط به روابط دولت و مجلس را هم پیگیری می‌کند تا زمینه تعامل صمیمانه و نردیک‌تر بین قوا فراهم شود.

وی خاطر نشان کرد: آقای احمدی‌نژاد در این دیدار بر تعامل بین قوا تأکید کردند و گفتند که انتظار دارند دو قوه دیگر هم دولت را در زمینه هدایت مسائل اقتصادی کشور کمک و همفکری کنند تا از این گردنه عبور کنیم.

در این دیدار بر لزوم تعامل بیشتر قوا و تداوم جلسه مشترک سران قوا تأکید کردیم که آقای رئیس جمهور هم از مسأله بسیار استقبال کردند

رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: آقای احمدی‌نژاد به صورت مصداقی از برخی اقدامات قوا گلایه کرد و از مسئولان قوا خواست که به جای حمله، دولت را در انجام مسئولیت‌هایش یاری دهند.

پورمختار با بیان اینکه قوا باید با همدیگر تعامل کرده و از حاشیه‌ها بپرهیزند، افزود: رئیس جمهور گفت که دشمنان مشترکی در جهان داریم و باید همه ظرفیت و توان‌مان را در جهت مقابله با تحرکات آنان و رفع مشکلات به‌ کار گیریم.

وی در پایان گفت که در این دیدار 2 ساعته که مسئولانی از دولت از جمله لطف‌الله فروزنده معاون پارلمانی رئیس جمهور حضور داشتند، درباره مسائل منطقه‌ای نیز با احمدی‌نژاد گفت‌وگو شد.

احمدی نژاد

اما دامنه اختیارات رئیس جمهور تا کجاست؟

اصول 113 تا 141 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به امور قوه مجریه و مجموعه دولت پرداخته اند. اما دو اصل 113 و 122، مشخصا بر دامنه اختیارات و وظایف رئیس جمهور تاکید دارند. چه آنکه در اصل 113 آمده است پس‏ از مقام‏ رهبری‏ رییس‏ جمهور عالیترین‏ مقام‏ رسمی‏ کشور است‏ و مسئولیت‏ اجرای‏ قانون‏ اساسی‏ و ریاست‏ قوه‏ مجریه‏ را جز در اموری‏ که‏ مستقیما به‏ رهبری‏ مربوط می‏ شود، بر عهده‏ دارد» و در اصل 122 هم چنین آمده است که «رییس‏ جمهور در حدود اختیارات‏ و وظایفی‏ که‏ به‏ موجب‏ قانون‏ اساسی‏ و یا قوانین‏ عادی‏ به‏ عهده‏ دارد در برابر ملت‏ و رهبر و مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ مسئول‏ است‏.» اگرچه مناقشه بر سر اختیارات رئیس جمهور با پایان یافتن دولت اصلاحات، به فراموشی سپرده شده بود اما در دوره دولت دهم با استناد مکرر دولت به اصل 113 و تاکید مجلس بر اصل 122 باردیگر در یادها زنده شد. اصرار دولت به استفاده از اختیاراتش تا آنجا پیش رفت که رئیس جمهور هیات نظارت بر قانون اساسی که مولود دولت قبل بود را احیا کرد. اما شورای نگهبان چنین هیاتی را غیر قانونی دانست فارغ از بحث شکلی درباره نص ماده 113 قانون اساسی، محمود احمدی نژاد نشان داده است که در مقاطع مختلف از اختیارات خود فارغ از انتقاداتی که به او وارد شده است؛ استفاده می کند.

قابل ذکر است که محمود احمدی نژاد  چندی بعد از بازداشت معاون مطبوعاتی خود خواهان بازدید از اوین شد که این مهم شائبه های  تبعیض آمیز بودن این در خواست را در اذهان ایجاد نمود دو بعد از واکنش های  گوناگون وی در نامه ای که رسانه ای هم شد این درخواست را از رئیس قوه فضاییه کرد اما آملی لاریجانی جواب وی را در نامه ای خیلی محرمانه داد اما با این حال رئیس جمهور در بهت همگان جواب نامه وی را باز رسانه ای کرد و در اخر رئیس قئه قضا نیز برای تویر افکار عمومی در مطالبی که در نامه رئیس جمهور بود جواب نامه ی وی را علنی داد و حضور وی را منوط به اجازه و صلاح دید خود عنوان کرد

فرآوری : عطالله باباپور

بخش سیاست تبیان


منابع: مشرق / خبرآنلاین