تبیان، دستیار زندگی
برای این که نگذارید موهایتان چرب شود حواستان باشد که برخی از مواد مغذی مانند ویتامین B6 و ویتامین A یا اسید آمینه‌ی سیستئین در غذاهایتان باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغذیه و سلامت مو: از گفته‌ها تا واقعیت


برای این که نگذارید موهایتان چرب شود حواستان باشد که برخی از مواد مغذی مانند ویتامین B6 و ویتامین A یا اسید آمینه‌ی سیستئین در غذاهایتان باشد.

مو

گاهی موها سر ناسازگاری دارند: شکننده می‌شوند، می‌ریزند، خیلی دیر رشد می‌کنند و از همه بدتر سر و کله‌ی شوره و موخوره پیدا می‌شود. بدون شک زیبایی و سلامت مو به تغذیه ربط دارد. در این زمینه باورهای رایج زیادی وجود دارد که گاهاً اشتباه است مثل این که تغذیه‌ی چرب باعث چرب شدن موها می‌شود و غیره. در این مقاله این باورهای رایج را مرور و درست و غلطی آن‌ها را مشخص می‌کنیم. با ما باشید.

موهای چرب نتیجه تغذیه‌ی چرب است

این باور غلط است. چربی‌هایی که مصرف می‌کنیم الزاماً تأثیری روی چربی موها ندارد. شما افراد زیادی را می‌بینید که تغذیه‌ی سالمی دارند و کم چرب می‌خورند اما همیشه‌ موهایشان چرب است. موها و شوره‌های چرب نتیجه‌ی عوامل هورمونی است و ربطی به مصرف غذاهای چرب ندارد.

برای این که نگذارید موهایتان چرب شود حواستان باشد که برخی از مواد مغذی مانند ویتامین B6 و ویتامین A یا اسید آمینه‌ی سیستئین در غذاهایتان باشد. این مواد مغذی مفید تولید سبوم را کنترل می‌کنند. مخمر آب جو، سیر، جوانه‌ی گندم، تخم مرغ، لوبیا و غیره سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی‌اند.

مکمل‌های غذایی برای مقابله با ریزش مو موثرند

این باور، هم درست است هم غلط. اگر ریزش موها نتیجه‌ی مشکلات هورمونی باشد مصرف مکمل غذایی هیچ نقشی در جلوگیری از این مشکل ندارد. اما اگر کمبود مواد مغذی و ویتامین‌ها دلیل ریزش مو باشد مصرف مکمل‌ها می‌تواند به حل مشکل کمک کند. تشخیص کمبود ویتامین را به عهده‌ی آزمایش خون بگذارید و خودتان سرخود مکمل نخورید. مصرف مواد غذایی سالم بهترین و بی خطرترین راه برای تأمین ویتامین‌های بدن است.

مواد غذایی شوره‌ی سر را از بین می‌برند

بله برخی از خوردنی‌ها شوره‌ی سر را از بین می‌برند. شوره‌ها پوست‌های سفید ریزی هستند که از پوست سر جدا شده‌اند. این شوره‌ها گاهی خشک هستند و با شانه از موها جدا می‌شوند. برخی دیگر چرب هستند و به موها می‌چسبند.

موها و شوره‌های چرب نتیجه‌ی عوامل هورمونی است و ربطی به مصرف

غذاهای چرب ندارد

خوشبختانه مواد غذایی و ویتامین‌های مفیدی وجود دارد که این مشکل را رفع می‌کند. مانند ویتامین B6 (جگر، ماهی آزاد) ویتامین E(فندق، بادام) و ویتامین A(تخم مرغ، محصولات لبنی). البته توجه داشته باشید که گاهی وقت‌ها عوامل متعددی برای شوره‌ی سر وجود دارد که ربطی به تغذیه ندارد مانند استفاده از شامپوهای نامناسب، عوامل هورمونی، بیماری‌های پوستی و غیره.

مصرف الکل به موها آسیب می‌زند

کاملاً درست است. مصرف الکل باعث می‌شود موهای زیبا و سالم نیز بریزد، خشک شود و آسیب ببیند. به خاطر این که الکل مواد مغذی بدن را از بین می‌برد و در نتیجه مشکلات زیادی برای موها به وجود می‌آورد. یکی از این آسیب‌ها از بین بردن ویتامین‌های گروه B است که برای سلامت و رشد موها لازم است.

رژیم‌های لاغری باعث ریزش مو می‌شود

بله رژیم‌های لاغری نامناسب مانند رژیم‌های پُر پروتئین موها را آسیب پذیر کرده و باعث ریزش آن‌ها می‌شود. البته معنی‌اش این نیست که خوردن زیاد و چاق شدن باعث بهبود وضعیت موها می‌شود.

برخی از خانم‌ها در زمان بارداری شاهد زیباتر شدن موهایشان هستند. توجه داشته باشید این موضوع اصلاً ربطی به اضافه وزن و زیاد خوردن آن‌ها ندارد. بلکه منشأ آن تغییرات هورمونی است که در زمان بارداری به وجود می‌آید.

به عقیده‌ی متخصصان رژیم‌هایی که منجر به کمبود آهن یا منیزیم بدن می‌شوند به سلامت موها آسیب زده و باعث ریزش آن‌ها می‌شوند.

موهای شکننده و کدر نشان دهنده‌ی کمبود ویتامین است

درست است. داشتن یک تغذیه‌ی سالم و متعادل تمام مواد مغذی مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز زیبایی و درخشندگی موها را تأمین می‌کند. بر عکس زمانی که مواد مغذی کمی دریافت می‌کنید بدن مجبور می‌شود همان مواد مغذی را به ارگان‌های مهم‌تر برساند. در واقع این مواد مغذی آن قدر ناچیز است که دیگر به موها نمی‌رسد. برای همین موها شکننده و کدر می‌شوند.

مواد غذایی به رشد سریع‌تر موها کمک می‌کند

کاملاً درست است. برخی از ویتامین‌ها به رشد سریع موها کمک می‌کند. مواد غذایی سرشار از ویتامین‌های گروه B مانند مخمر آب جو یا جوانه‌ی گندم تأثیر زیادی در رشد موها دارد.

تغذیه روی ساخته شدن موها در پیاز مو نقش دارد. ایجاد تغییرات غذایی نمی‌تواند

به سرعت و در عرض چند روی وضعیت موهایتان را بهتر کند

در حالت کلی ویتامین‌ها و مواد معدنی مفیدی که به رشد موها کمک زیادی می‌کنند این‌ها هستند:

ویتامین A و بتاکاروتن: ماهی‌ها، روغن ماهی، میوه ها و سبزیجات نارنجی رنگ

پروتئین: گوشت قرمز، ماهی، حبوباتی مثل لوبیا سفید، عدس و غیره

روی و مس: غذاهای دریایی، ماهی، گندم و غیره

اسیدهای چرب ضروری: روغن‌های گیاهی و ماهی‌ها

ویتامین E: فندق، بادام و غیره

تغییرات غذایی در عرض چند روز موهای بلند را زیبا می‌کند

غلط است. تغذیه روی ساخته شدن موها در پیاز مو نقش دارد. ایجاد تغییرات غذایی نمی‌تواند به سرعت و در عرض چند روی وضعیت موهایتان را بهتر کند. توجه داشته باشید که موها در هر ماه حدود یک سانتی متر بلند می‌شود. با ایجاد تغییرات غذایی و در پیش گرفتن تغذیه‌ی مناسب باعث می‌شود که بعد از دو یا سه ماه ریشه‌ی موها بهبود پیدا کند. اگر موهای بلندی دارید و می‌خواهید هر چه زودتر گیسوهایتان زیبا و درخشنده بشود باید از ماسک موهای ترجیحاً طبیعی استفاده کنید. حواستان باشد که این مراقبت‌های خارجی از موها متناسب با جنس موهایتان باشد.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

زیبایی موهایتان را در آشپزخانه بجویید

9 غـذای مـو

نسخه تغذیه‌ای برای پیشگیری از سفیدی مو

موهایی زیبا با 4 ماده‌ی مغذی

نقش تغذیه در پیشگیری از ریزش مو

تاثیر کاهش وزن بر پوست و مو

دلایل تغذیه ای سفید شدن مو(1)

دلایل تغذیه ای سفید شدن مو(2)

8 نکته‌ی تغذیه ای برای رشد موها

اگر موهایتان نازک شده...

برای جلوگیری از ریزش مو چه باید خورد؟

ویتامین E ضد موخوره

مواد لازم برای سلامت موها

حفظ سلامت موها

تاثیر میوه‌ها بر سلامت موها

چرا موهایمان سفید می‌شوند؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.