تبیان، دستیار زندگی
چرا همیشه بر قرآن در هنگام درس و تفسیر و انتشار آن،...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قرآن همیشه تازه است


خداوند قرآن را برای زمانی خاص نازل نکرده و همین طور برای مردم زمان معینی نفرستاده است. قرآن در هر زمانی جدید و تازه و برای هر قومی تا قیامت نوآوری و تازگی و شادابی دارد.


یکی از نام های قرآن کریم، حدیث (جدید و تازه) است.

حضرت رضا علیه السلام در روایتی علت تازگی و جدید بودن قرآن را چنین بیان میفرماید:

قرآن همیشه تازه است

شخصی از امام صادق علیهالسلام پرسید: علت چیست که قرآن در مواقع نشر و درس چیزی جز تازگی و شادابی نمی افزاید؟

فرمود: زیرا خداوند قرآن را برای زمانی خاص نازل نکرده و همین طور برای مردم زمان معینی نفرستاده است. قرآن در هر زمانی جدید و تازه و برای هر قومی تا قیامت نوآوری و تازگی و شادابی دارد.

مورخان ابن سکیت را یکی از راویان امام رضا علیهالسلام ثبت کرده اند. او که نامش یعقوب بن اسحاق معروف به ابن سکیت است از نوادر روزگار در رشته منطق و ادبیات عرب و از اساتید و برجستگان و صاحب نظران منطق و قواعد صرف و نحو عربی میباشد. و نظریه ها و تحقیقات او هنوز هم زنده و در کرسی های تدریس مطرح است.

وی علاوه بر این مقام علمی والا، در میدان اخلاص به امامت و ولایت علی بن ابیطالب علیهالسلام و امامان از نسل او بدانجا رسید که در دفاع از این اخلاص و ارادت جام  شهادت سرکشید.

این عالم و استاد ادبیات که با قرآن انس فراگیر داشته فصاحت و بلاغت و نظم آن، همیشه او را شگفت زده کرده بود. روزی به امام هادی علیهالسلام عرض کرد:

ما بال القرآن لایزداد علی النشر و الدرس الا غضاضه؟ فقال: ان الله لم یجعله لزمان دون زمان و لا لناس دون کل ناس فهو فی کل زمان جدید و عند کل قوم غض الی یوم القیامه.

چرا همیشه بر قرآن در هنگام درس و تفسیر و انتشار آن، چیزی جز تازگی و نوی، افزوده نمیشود؟

امام هادی علیهالسلام در پاسخ به این سۆال - عینا همان جواب امام رضا علیهالسلام را به ابن سکیت داده و - فرمود: برای این که خداوند قرآن را برای زمانی معین و مردم دوره خاصی قرار نداده است، بلکه قرآن در هر زمانی نو و برای هر ملتی تا روز قیامت تازه و شاداب است.


منبع: کتاب امام رضا(ع) و قرآن

بخش حریم رضوی