تبیان، دستیار زندگی
امر به نماز را به زکات مقرون فرموده که هر کس نماز بخواند و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفارشات امام به شیعیانش


امام رضا(ع) به بزنطی سفارش کرد: از دشمنی با مردم بر حذر باش. ما اهل بیت خاندانی هستیم که به آنانی که رابطه شان را با ما قطع کردند می پیوندیم و به کسی که به ما بدی کند، خوبی میکنیم. و به خدا از این طریق نتیجه ی خوب می بینیم.

امام(ع) به ابراهیم بن ابی محمود فرمود:

‌ای ابی محمود! وقتی مردم راست و چپ را انتخاب کردند. تو راه ما را انتخاب کن؛ زیرا هر کس به ما بپیوندد ما به او می پیوندیم.

این حدیث لزوم پیروی و تبعیت از ائمه علیهمالسلام و اقتدا به روش آنها را نشان میدهد.

امام رضا(ع) اصحابش را به مساوات بین غنی و فقیر در سلام سفارش میکرد و میفرمود:

سفارشات امام به شیعیانش

هر کس مسلمان بینوایی را دیدار کند و به او به گونه ای که به توانگران سلام میکند، سلام نگوید، در روز رستاخیز خداوند را در حالی که بر او خشمگین است دیدار خواهد کرد.

امام(ع) در این حدیث، مفهوم زیبایی از اخلاق اصیل اسلامی به دست می دهد و هر مسلمان باید که در رفتار خود با برادر مسلمانش آن را رعایت کند.

به راستی اسلام از لحاظ نظام اخلاق فردی و رفتاری که آحاد مردم باید به یکدیگر داشته باشند، بی مانند و ممتاز است.

در این نظام، مالدار به سبب مالش بر نادار و بی چیز برتری و امتیاز ندارد و همه ی مسلمانان در سایه ی اسلام برابر و یکسانند.

امام(ع) دوستانش را به لبخند زدن به صورت مۆمن تشویق میکرد و کسی که به صورت برادر مۆمن خود لبخند بزند، خداوند برای او حسنه ای مینویسد و کسی که خدا برایش حسنه بنویسد او را عذاب نمیکند.

حارث بن دلهاث از پدرش از امام رضا(ع) نقل نموده است که حضرت فرمودند:

ان الله عزوجل أمر بثلاثه مقرون بها ثلاثه اخری أمر بالصلاة و الزکاة، فمن صلی و لم یزك لم یقبل منه صلاته؛ و أمر بالشکر له و للوالدین، فمن لم یشکر والدیه لم یشکر الله، و أمر باتقاء الله و صله الرحم، فمن لم یصل رحمه لم یتق الله عزوجل.

خداوند به سه چیز امر فرموده است مشروط بر این که با سه چیز دیگر مقرون باشد. امر به نماز را به زکات مقرون فرموده که هر کس نماز بخواند و زکات ندهد نمازش قبول نخواهد شد و به سپاسگزاری از خویش و والدین امر فرموده که هر کس از پدر و مادرش تشکر و سپاسگزاری نکند، خداوند را شکر نکرده است و امر به تقوی را به صله ی رحم مقرون نموده است که هر کس صله رحم نکند در واقع تقوی نداشته است و خدا را پرهیزگار نیست.


منبع: کتاب علی بن موسی الرضا(ع)

بخش حریم رضوی