تبیان، دستیار زندگی
خداى تعالى كتابى راهنما فرستاد و در آن خوب و بد را روشن ساخت. پس راه خوبى را پیش گیرید تا هدایت شوید و از راه بدى دورى جویید تا به مقصد برسید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استفاده بدون دفترچه راهنما ممنوع!


نمی دونم تا حالا به این چیزی که من می خوام به اون اشاره کنم فکر کردید یا نه، بسیاری از وسائل و ابزار در زندگی هستند که سازنده این کالاها یک دفترچه راهنما رو در کنار این وسایل در اختیار خریدار قرار می دهند، تا این که مشتری بتواند به بهترین وجه ممکن از این وسایل استفاده کند.

امام علی

تا این جا رو همه ما از اون اطلاع داشتیم  و حرف جدیدی نبود که کسی از اون با خبر نباشد. تا حالا به خودمون توجه کردیم  تا حالا به این توجه کردیم که ما هم کمتر از این وسائل و کالا ها نیستیم، تا حالا به این نکته توجه کردید که سازنده ما کسی که این انسان با این همه عجایبی که در وجودش قرار داره این روح عظیمی که خداوند عزیز در وجود انسان به امانت قرار داده انسانی با این هم عظمت آیا نباید یک دفترچه راهنما داشته باشد.

قرآن کریم بهترین دفترچه راهنما

بهترین و کامل ترین دفترچه راهنمایی که  برای انسان طراحی شده قرآن کریم می باشد  در این کتاب از بهترین روش های ممکن صحبت شده تا این که به این کالای گران بها صدمه و خسارتی وارد نشود چرا که در صورت بی توجهی به این دفترچه  و استفاده  بدون توجه به قوانینی که در آن وجود دارد لطمات جبران ناپذیری به این کالای گرانبها وارد خواهد کرد.

(وَ نَزَّلْنا عَلَیْكَ الْكِتابَ تِبْیاناً لِكُلِّ شَیْ‏ءٍ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً وَ بُشْرى‏ لِلْمُسْلِمینَ)(و ما قرآن را كه بیان‏كننده هر چیزى است و هدایت و رحمت و بشارت براى مسلمانان است بر تو نازل كرده‏ایم.) (نحل :89)

امام على علیه‏ السلام :

اِنَّ اللّه‏َ تعالى اَنْزَلَ كِتابا هادیا بَیَّنَ فیهِ الْخَیْرَ وَ الشَّرَّ، فَخُذوا نَهْجَ الْخَیْرِ تَهْتَدوا وَ اَصْدِفوا عَنْ سَمْتِ الشَّرِّ تَقْصِدوا؛

خداى تعالى كتابى راهنما فرستاد و در آن خوب و بد را روشن ساخت. پس راه خوبى را پیش گیرید تا هدایت شوید و از راه بدى دورى جویید تا به مقصد برسید.(نهج البلاغه، خطبه 167)

نکات قابل توجه موجود در این دفترچه راهنما

در تمام دفترچه های راهنما یک سری نکات از سوی سازنده آن بیان شده در این خصوص سازنده انسان از این نکات در دفترچه راهنما آن غافل نبوده است .

بهترین و کامل ترین دفترچه راهنمایی که برای انسان طراحی شده قرآن کریم می باشد در این کتاب از بهترین روش های ممکن صحبت شده تا این که به این کالای گران بها صدمه و خسارتی وارد نشود چرا که در صورت بی توجهی به این دفترچه و استفاده بدون توجه به قوانینی که در آن وجود دارد لطمات جبران ناپذیری به این کالای گرانبها وارد خواهد کرد

(فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَطیعُونِ: از خدا بترسید و از من اطاعت كنید) (شعراء:108)

(إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إیتاءِ ذِی الْقُرْبى‏ وَ یَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْیِ یَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ : خدا به عدل و احسان و بخشش به خویشاوندان فرمان مى‏دهد. و از فحشا و زشتكارى و ستم نهى مى‏كند. شما را پند مى‏دهد، باشد كه پذیراى پند شوید.) (نحل :90)

نکته اول :رعایت تقوی الهی

یکی از مهمترین دستورالعمل های مهمی که در این دفترچه راهنما وجود دارد توصیه و سفارش اکید و فراون به تقوی الهی و اطاعت از خداوند منان هست . در واقع شاید ترس از خدا و پایبند بودن به دستوراتی که از ناحیه سازنده این کالای ارزشمند صادر شده یکی از مهمترین تذکرات موجود در این کتاب می باشد .

حال یک سوال مطرح می شود که تقوای الهی به چه معنا می باشد ؟

شهید دستغیب (ره) می‌فرماید : تقوی شرعاً به معنای بازداشتن خود است از آنچه زیان آخرتی دارد به اینکه پرهیز کند از مخالفت پروردگار در اوامر و نواهی.

قال رسول الله صلى الله علیه و آله :

(مَن رُزِقَ تُقىً فَقَد رُزِقَ خَیرَ الدُّنیا وَالخِرَةِ؛ هر كس تقوا روزى اش شود، خیر دنیا و آخرت روزى او شده است. (كنزالعمال، ج13، ص 151، ح36472)

نکته دوم: اطاعت از خداوند منان (سازنده انسان)

دومین نکته اساسی که در این دفترچه راهنما وجود دارد اطاعت کامل و بدون چون و چرا از سازنده این کلای ارزشمند (انسان )می باشد در واقع ترس خالی از خداوند عزیز بدون اطاعت فایده ای ندارد به همین دلیل در آیه ذکر شده در کنار تقوی الهی ، اطاعت و مطیع بودن هم بیان شده است . اطاعت از دستوراتی که از آن به واجبات یاد می شود و ترک از اعمال زشت و منکر که از آن به محرمات تعبیر می شود.

امام علی (علیه السلام):

قرآن

مَن صَبَرَ عَلَی طاعَةِ اللهِ عَوَّضَهُ اللهِ سُبحانَهُ خَیراً مِمّا صَبَرَ عَلَیهِ. هر که بر طاعت خدا شکیبا باشد، خداوند سبحان بهتر از آنچه صبر کرده به او می دهد.(غررالحکم ح3485 ص184)

نکته سوم: رعایت عدل و احسان

از جمله خواسته ای که در این رهنمای ارزشمند موجود است دعوت کردن همه به رعایت عدل و نیکو کاری هست .

این که -انسان در تمام مراحل زندگی سر لوحله انجام کار های خود را بر اساس عدل و احسان قرار داد ه -از جمله زیبا ترین جملاتی هست که با رعایت این قانون دنیای پر از زیبایی و طراوت حاکم خواهد شد.

امام على علیه السلام :

اَلعَدلُ أَفضَلُ مِنَ الشَّجاعَةِ لأَِنَّ النّاسَ لَوِاستَعمَلُوا العَدلَ عُموما فى جَمیعِهِم لاَستَغنَوا عَنِ الشَّجاعَةِ؛

عدالت بهتر از شجاعت است زیرا اگر مردم همگى عدالت را درباره همه بكار گیرند از شجاعت بى نیاز مى شوند. (شرح نهج البلاغه، ج20، ص333، ح816)

رسول اكرم صلى الله علیه و آله :

لأَِمیرِ المُۆمِنین علیه السلام أَلا اُخبِرُكُم، بِأَشبَهِكُم بى خُلقا؟ قالَ: بَلى یا رَسولَ اللّه قالَ: أَحسَنُكُم خُلقا، وَأَعظَمُكُم حِلما، وَأَبَرُّكُم بِقَرابَتِهِ وَأشَدُّكُم مِن نَفسِهِ إِنصافا؛

به امیرالمۆمنین علیه السلام فرمودند: آیا تو را خبر ندهم كه اخلاق كدام یك از شما به من شبیه تر است؟ عرض كردند: آرى، اى رسول خدا. فرمودند: آن كس كه از همه شماخوش اخلاق تر و بردبارتر و به خویشاوندانش نیكوكارتر و با انصاف تر باشد.(مكارم الاخلاق، ص 442 )

یکی از مهمترین دستورالعمل های مهمی که در این دفترچه راهنما وجود دارد توصیه و سفارش اکید و فراون به تقوی الهی و اطاعت از خداوند منان هست . در واقع شاید ترس از خدا و پایبند بودن به دستوراتی که از ناحیه سازنده این کالای ارزشمند صادر شده یکی از مهمترین تذکرات موجود در این کتاب می باشد

نکته چهارم: جلوگیری از ترویج گناه و ناپاکی

از جمله اموری که بر همه لازم و واجب هست این نکته بسیار مهم می باشد که در برابر ظلم و گناه و ناپاکی سکوت نکنند. لازمه این امر این است که اشخاص در مرحله اول جلوی گناه و زشتی گرفتن را در درون خود آغاز کند چرا که اگر کسی از خود شروع نکند یقیناً نمی تواند در این مرحله از دستورات و فرامینی که از ناحیه خداوند منان به آن اشاره شده موفق و پیروز شود .

قال رسول الله صلى ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله:

لایَأمُرُ بِالمَعروفِ وَلا یَنهى عَنِ المُنكَرِ إلاّ مَن كانَ فیهِ ثَلاثُ خِصالٍ : رَفیقٌ بِما یَأمُرُ بِهِ رَفیقٌ فیما یَنهى عَنهُ ، عَدلٌ فیما یَأمُرُ بِهِ عَدلٌ فیما یَنهى عَنهُ، عالِمٌ بِما یَأمُرُ بِهِ عالِمٌ بِما یَنهى عَنهُ؛

امر به معروف و نهى از منكر نكند مگر كسى كه سه خصلت در او باشد: در امر و نهى خود مدارا كند، در امر و نهى خود میانه‏روى نماید و به آنچه امر و نهى مى‏كند، دانا باشد . (بحارالأنوار، ج100، ص87، ح64)

نکته پایانی

در پایان باید عرض کنم نکاتی که در خصوص انسان این کالای الهی  باید رعایت شود تنها این چهار نکته نبود هر چند ذکر همین چهار نکته باعث طولانی شدن پست شد که نتیجه آن  شاید خستگی خوانندگان محترم را در پی داشته است ولی عزیزانی که این پست را می خوانند می توانند نکات مهم دیگر را در قسمت نظرات بیان کنند تااین همه ما از این نکات بهره مند شویم .

بخش نهج البلاغه تبیان


منبع : وبلاگ گروهی رهپویان قرآن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.