تبیان، دستیار زندگی
در هفته سیزدهم لیگ برتر همه تیم‌ها امیدوارند نحسی عدد 13 گریبانگیر آنها نشود، از استقلال و نفت تهران که برای صدرنشینی می جنگند تا پرسپولیس که در کرمان به دنبال طلسم شکنی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرسپولیس به مس رسید،استقلال به نفت


در هفته سیزدهم لیگ برتر همه تیم‌ها امیدوارند نحسی عدد 13 گریبانگیر آنها نشود، از استقلال و نفت تهران که برای صدرنشینی می جنگند تا پرسپولیس که در کرمان به دنبال طلسم شکنی است.


هفته سیزدهم مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور از فردا پنجشنبه با برگزاری چهار دیدار آغاز می‌شود و عصر جمعه با انجام پنج بازی دیگر به اتمام می‌رسد. در هفته‌ای که سپاهان اصفهان و تراکتورسازی تبریز و استقلال و نفت تهران برای صدرنشینی می‌جنگند و پرسپولیس برای ادامه روند روبه رشد خود در اندیشه طلسم شکنی در کرمان است، همه تیم‌ها از نحسی عدد 13 فراری هستند! در زیر نگاهی گذرا به دیدارهای هفته سیزدهم لیگ برتر خواهیم داشت:

پرسپولیس و نفت

پیکان تهران - ذوب آهن اصفهان

این بازی صرفنظر از شرایطی که دو تیم در جدول رده بندی لیگ برتر دارند، رقابتی است بین فرهاد کاظمی در جامه سرمربیگری تیم ذوب آهن با پیکان تهران، همان تیمی که با کاظمی به لیگ برتر آمد اما در غیاب او پای به این رقابت‌ها گذاشت. کاظمی در این بازی چندین هدف را دنبال می‌کند که مهمترین آن پیروزی برای فرار از انتهای جدول است و بعد از آن اثبات توانایی‌هایش به مدیران پیکان.

در این بازی پیکان هم انگیزه‌های خاص خود را دارد. این تیم پس از تحمل سه باخت پی درپی هفته گذشته مقابل مس کرمان به نتیجه تساوی رسید و از طلسم نحسی عدد 13 ( تعداد امتیازات پیکان در آن بازی) رهایی یافت. برتری مقابل تیم کاظمی، تضمینی برای توانایی ویسی است و پلکانی برای صعود. با این شرایط هر مربی دیگری هم جای ویسی هم بود، تیمش را با همه توان به مصاف ذوب آهن 10 امتیازی و رده پانزدهمی می‌فرستاد.

داماش گیلان - گهر زاگرس دورود

این دو تیم به نوعی درگیر ماجرای اختلاس سه هزار میلیاردی بودند و از این بابت لطماتی خوردند که هنوز درحال دفع ترکش‌های آن هستند. آتش این ماجرا کم کم خوابید و گهرزاگرس دورود که تا همین چندی پیش زیر نظر عابدینی فعالیت می‌کرد، از این هفته با مدیریت رسمی حسن هدایتی (برادر حسین هدایتی) پای به میدان می‌گذارد. دو تیم طی هفته‌های اخیر اینقدر امتیاز از دست داده و شرایط بغرنجی در جدول رده بندی دارند که در بازی عصر پنجشنبه باید با تمام وجود برای پیروزی تلاش کنند.

این بازی البته فرصتی است برای رویارویی عابدینی و هدایتی. اینکه که برخلاف سال‌های نه چندان دور دیگر روابطی حسنه باهم ندارند، در ردای مدیرعاملی و مالکیت دو باشگاه گیلانی و لرستانی رودرروی هم می‌ایستند. تقابل اول آنها در دربی گیلان که به نتیجه تساوی انجامید، باید دید در بازی عصر پنجشنبه کدامیک فاتح از میدان بیرون خواهند آمد.

سپاهان اصفهان - تراکتورسازی تبریز

این یکی از حساس‌ترین دیدارهای هفته سیزدهم لیگ برتر است. رویارویی قهرمان با نایب قهرمان فصل گذشته لیگ برتر بدون شک خالی از حساسیت نیست و جذابیت‌های خاص خود را دارد، به ویژه در شرایط فعلی که اختلاف دو تیم در جدول رده بندی لیگ برتر یک امتیاز است و فاصله‌ای نزدیک باهم در جدول رده بندی لیگ برتر دارند.

تراکتورسازی تبریز بعد از پیروزی هفته گذشته مقابل استقلال با روحیه‌ای مضاعف به اصفهان می‌رود تا با کسب نتیجه‌ای مطلوب روند روبه رشد خود را ادامه داد. این تیم در بازی عصر پنجشنبه سپاهانی را ملاقات می‌کند که هفته گذشته در آخرین لحظه بازی برده مقابل صبای قم را مساوی تمام کرده است. تداوم صدرنشینی سپاهان تنها در صورتی محقق می‌شود که این تیم در بازی عصر فردا به سرخپوشان تبریزی رحم نکند در غیر اینصورت امکان دارد سکوی نخست را به نفت تهران، فجرسپاسی، تراکتورسازی و یا حتی استقلال و ملوان تحویل دهد.

استقلال و نفت تهران

استقلال تهران - نفت تهران

استقلالی‌ها روزگاری تلخ را پشت سر می‌گذارند. مصدومیت مهره‌هایی تاثیرگذار چون سیدمهدی رحمتی، امیرحسین صادقی، جواد نکونام و ... از یکسو و قهر بازیکنانی مانند "فابیو جانوآریو"، "رودریگو توسی" و ... از سویی دیگر امیر قلعه نویی و آبی پوشان را مستاصل کرده است. باخت هفته گذشته مقابل تراکتورسازی که در غیاب امیر قلعه نویی رقم خورد، بازی عصر پنجشنبه استقلال مقابل نفت را برای آبی پوشان حساس و حیاتی کرده است. حساس و حیاتی از آن بابت که استقلال اگر می‌خواهد در کورس قهرمانی بماند، باید در این بازی پیروز شود، چرا که در غیر اینصورت فاصله شاگردان قلعه نویی با مدعیان بیشتر از قبل خواهد شد.

در این بازی بازهم شاهد رویارویی امیر قلعه نویی و منصور ابراهیم‌زاده خواهیم بود. این دو که روزگاری در تیم ملی فوتبال کشورمان با یکدیگر همکار بودند، طی سال‌های اخیر در تیم‌های مختلف بارها با یکدیگر روبه‌رو شده‌اند که هر بار رقابت آنها جذایبت خاص خود را داشته است. این بار هم فاصله دو امتیازی نفت 21 امتیازی با استقلالی که عدد 19 مقابل اندوخته امتیازاتش دیده می‌شود، جدال دو تیم را حساس کرده است و تماشایی. باید دید در این بازی امیر قلعه نویی راهی برای برون رفت استقلال از بحران پیدا می‌کند یا همچنان آسمان استقلال ابری می‌ماند.

سایپای البرز - صنعت نفت آبادان

سایپا برخلاف شروع خوبی که در لیگ دوازدهم داشت، چند هفته‌ای است که روندی نزولی در پیش گرفته است. با شکست یک بر صفر هفته گذشته مقابل ملوان بندرانزلی، سایپای 18 امتیاز به رده هفتم جدول سقوط کرد و در یکقدمی تیم‌های میانی جدول قرار گرفت. سایپا پس از سه باخت و تساوی پی در پی برای تغییر در شرایط خود راهی به جز شکست صنعت نفت آبادان در هفته سیزدهم ندارد. صنعت نفت قعرنشین نیز که از هفته دوازدهم با هدایت "الفردو کاسمیرو" در لیگ برتر به میدان آمد با هدف پیروزی پای به این دیدار می‌گذارد. رهایی از سکوی چسبناک انتهای جدول تنها با پیروزی محقق می‌شود، اتفاقی که در 12 دیدار اخیر فقط یکبار برای تیم نفت رقم خورده است.

راه آهن تهران - ملوان بندرانزلی

راه آهن مقابل پرسپولیس باخت اما دایی با مصاحبه‌ای آتشین علیه رویانیان پشت این باخت مخفی شد. تیم دایی در مصاف با پرسپولیس هم به مانند هفته‌های اخیر ضعیف ظاهر شد و باخت، موردی که دایی و دستیارانش زیر بار آن نمی‌روند و فعلا درگیر پاسخگویی به غیرفوتبالی‌ها هستند! دایی و شاگردانش این هفته در دیداری سخت و دشوار میزبان ملوان خواهند بود، ملوانی که با آمدن محمد احمدزاده جانی دوباره گرفته و در دو دیدار گذشته به 6 امتیاز رسیده است. ملاقات دایی و احمدزاده که در بانک تجارت با یکدیگر همبازی بودند و در مقطعی در تیم ملی همکار، بدون شک جذاب و تماشایی خواهد بود.

آلومینیوم هرمزگان - صبای قم

درست درشرایطی که تیم اکبر میثاقیان زیر فشار انتقادات بود و او روی لبه تیغ راه می رفت، فرجی شد و آلومینیوم هرمزگان موفق شد در اصفهان تیم ذوب آهن را شکست دهد. میثاقیان با این پیروزی که برایش دلچسب‌تر از "بریانی اصفهانی" بود، این هفته در خانه پذیرای صمد مرفاوی و سپید و مشکی پوشان قمی است. آلومینیوم که هنوز خطر فانوس بدستی را احساس می‌کند برای رسیدن به ثبات در جدول محکوم به شکست صبای قم است، حریفی که بعد از رفتن یحیی گل یک باخت و یک تساوی در کارنامه‌اش داشته و پله پله در جدول نزول کرده است. انگیزه‌ای که دو تیم برای رسیدن به پیروزی دارند، جدال آنها را دیدنی خواهد کرد.

فولاد خوزستان - فجرسپاسی شیراز

سرخپوشان خوزستانی با تساوی هفته قبل مقابل گهر دورود غافلگیر شدند. آنها که با سه پیروزی مقابل ملوان بندرانزلی، پیکان تهران و صنعت نفت آبادان تا میانه جدول خود را بالا کشیده بودند، هفته گذشته به زحمت مقابل گهر دورود به تساوی رسیدند. شاگردان فرکی با این تلنگر به خود آمده و قصد دارند در دیدار خانگی مقابل فجر به امتیازات لازم برای تداوم روند روبه رشد خود دست یابند. فجر اما در این فصل تیمی باثبات نشان داده که با بهره گیری از فاکتور جوانی و انگیزه در بالای جدول جای دارد. در شرایطی که یاوری تاکید دارد، تیمش برای پیروزی به خانه فولاد می‌رود، می‌توان پیش بینی یک بازی تماشایی را در غروب جمعه اهواز را داشت.

مس کرمان - پرسپولیس تهران

کرمان شهری خاص برای پرسپولیس است. پرسپولیس تا به حال در این شهر پیروز نشده است، حتی در مصاف با تیمی ضعیف چون مس سرچشمه! پرسپولیسی‌ها که طی هفته‌های گذشته نتایجی به مراتب بهتر از روزهای ابتدایی لیگ گرفته‌اند، بدشانس هستند که در دوره فراز خود به ورزشگاهی می‌روند که تا به امروز در آن پیروز نشده‌اند.

ژوزه تیمش می‌برد اما بازهم سایه سنگین علی کریمی را بالای سر خود احساس می‌کند و کماکان مورد انتقاد هواداران پرسپولیس است. از این بابت او با ابراهیم قاسمپور هم درد است که در این فصل همیشه انتقادات کرمانی‌ها را متحمل شده است. این بازی برای قاسمپور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که با تحمل باخت در این بازی شاید ناچار به وداع از جمع زردپوشان کرمانی شود. پرسپولیس اگر ثبات سه بازی اخیر را داشته باشد، قطعا روزی سخت در انتظار قاسمپور و شاگردانش خواهد بود.

- برنامه هفته سیزدهم مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور به شرح زیر است:

پنجشنبه - 4/8/91

* پیکان تهران - ذوب آهن اصفهان، ساعت 15:15، ورزشگاه تختی تهران

* داماش گیلان - گهر زاگرس دورود، ساعت 15:30، ورزشگاه شهید عضدی رشت

* سپاهان اصفهان - تراکتورسازی تبریز، ساعت 15:30، ورزشگاه فولادشهر اصفهان

* استقلال - نفت تهران، ساعت 18، ورزشگاه آزادی تهران

جمعه - 5/8/91

* مس کرمان - پرسپولیس تهران، ساعت 15:15، ورزشگاه امام (ع) کرمان

* سایپای البرز - صنعت نفت آبادان، ساعت 15:15، ورزشگاه انقلاب کرج

* راه آهن تهران - ملوان بندرانزلی، ساعت 15:15، ورزشگاه اکباتان تهران

* آلومینیوم هرمزگان - صبای قم، ساعت 18، ورزشگاه خلیج فارس بندرعباس

* فولاد خوزستان - فجرسپاسی شیراز، ساعت 18، ورزشگاه تختی اهواز

بخش ورزشی تبیان

منبع :مهر