تبیان، دستیار زندگی
سریال‌های «یلدا» و «یك تكه زمین» در ایام محرم‌ و‌ صفر از شبكه‌های یك و دو سیما روی آنتن می‌رود. شبكه تهران هم چند اپیزود از مجموعه «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» را مناسب پخش در این ایام در دست تولید دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سریال های ماه محرم کدام اند؟


سریال‌های «یلدا» و «یك تكه زمین» در ایام محرم‌ و‌ صفر از شبكه‌های یك و دو سیما روی آنتن می‌رود. شبكه تهران هم چند اپیزود از مجموعه «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» را مناسب پخش در این ایام در دست تولید دارد.

یک تکه زمین

اپیزودهای مناسبتی «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» را كارگردانانی همچون محسن یوسفی و حسین فلاح كارگردانی می‌كنند.

تصویربرداری دو اپیزود از این مجموعه با نام‌های «دروغ» و «جبران» دیروز آغاز شد. اپیزود «نذر كرده» هم امروز كلید می‌خورد. ایپزود «دروغ» به نویسندگی امیر بوالی و كارگردانی محسن یوسفی تولید می‌شود.

محسن یوسفی درباره اپیزود دروغ به جام‌جم گفت: من از سال 1388 با گروه سازنده سریال شاید برای شما هم اتفاق بیفتد همكاری دارم. به دلیل علاقه‌ای كه به موضوع و ساختار این مجموعه دارم، كارگردانی اپیزود دروغ را پذیرفتم. معتقدم دروغ بهترین فیلمنامه‌ای از این مجموعه است كه تا به حال خوانده‌ام.

وی افزود: در ابتدا قرار بوده فیلمنامه «دروغ» در قالب یك تله‌فیلم ساخته شود، اما بوالی این فیلمنامه را در اختیار مجموعه شاید برای شما هم اتفاق بیفتد، گذاشت.

یوسفی با ذكر ویژگی‌های اپیزود دروغ گفت: شخصیت‌پردازی صحیح و موضوع بكر جزو ویژگی‌های این اپیزود است. ساختار دروغ در گونه معمایی است و بوالی با وجود دشواری‌های این‌گونه، فضاسازی خوبی داشته است. امیدوارم حاصل كار هم مطلوب باشد.

اولین لوكیشن این اپیزود قهوه‌خانه‌ای در میدان محمدیه است.

در اپیزود «دروغ» محمد عمرانی، بیوك میرزایی، ابوالفضل همراه، بیتا خردمند، سیدمجید امامی، مژگان غلامی، رویا امامی و... بازی می‌كنند.

داستان این اپیزود درباره وكیلی درستكار و صادقی به نام محمود است كه راز مهمی را از خانواده‌اش سال‌ها مخفی كرده است. او درگیر یك پرونده‌ قضایی می‌شود كه موكلش مقصر یك قتل است. گروه حامی موكل از محمود می‌خواهند كه روند دفاعیات خود را غیرعادلانه پیش ببرد، ولی او نمی‌پذیرد. از سوی دیگر آن گروه می‌گویند كه رازش را می‌دانند و تهدید به برملا كردن راز او نزد خانواده‌اش می‌كنند. محمود در دوراهی و تردید قرار می‌گیرد.

برخی از عوامل سازنده اپیزود دروغ عبارتند از مدیر تصویربرداری: احمد گودرزی، تدوین: روح‌الله هاشمی، مدیر تولید: حسن صداقت، صداگذار: محمد درگاهی، طراح صحنه و لباس: سمیرا شجاعی و طراح گریم: خاطره خاشعی.

اپیزود «جبران» را هم حسین فلاح دیروز مقابل دوربین برد. فیلمنامه این اپیزود را محمد محمود سلطانی و مسعود كرمی نوشته‌اند.

داستان این اپیزود درباره وكیلی درستكار و صادقی به نام محمود است كه راز مهمی را از خانواده‌اش سال‌ها مخفی كرده است. او درگیر یك پرونده‌ قضایی می‌شود كه موكلش مقصر یك قتل است. گروه حامی موكل از محمود می‌خواهند كه روند دفاعیات خود را غیرعادلانه پیش ببرد، ولی او نمی‌پذیرد

حسین فلاح درباره كارگردانی این اپیزود به جام‌جم گفت: در این اپیزود تكامل و بلوغ پسری را به تصویر می‌كشیم كه با شنیدن قصه حُر سعی می‌كند تحولی در زندگی‌اش به وجود بیاید.

وی افزود: وقتی كارگردانی این اُپیزود به من پیشنهاد شد با اشتیاق پذیرفتم، چون قصه خوبی دارد. گرچه مجموعه «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» در ایام مختلف تولید و پخش می‌شود، اما كار با وسواس زیادی انجام می‌شود.

در اپیزود «جبران» شیوا خنیاگر، امید روحانی، مهروز ناصرشریف، شقایق نوروزی، اكبر احمدی، والا شهیری، فرهاد تقدیری و... بازی می‌كنند.

این اپیزود روایتگر قصه جوانی به نام یوسف است. او در راه برگشت از كارخانه پدرش با ماشین با یكی از كارگران كارخانه به نام حنانه تصادف و فرار می‌كند. یوسف كه فردای روز تصادف دچار عذاب وجدان می‌شود، برای باخبر شدن از احوال حنانه به بیمارستان می‌رود و متوجه می‌شود كه او زنده است، اما یكی از پاهایش برای همیشه معلول شده است و... .

برخی از عوامل سازنده اپیزود جبران عبارتند از مدیر تصویربرداری: حمید شكوهی، تدوینگر: روح‌الله هاشمی، مدیر تولید: مهدی تحویلیان، صداگذار: محمد درگاهی، طراح صحنه و لباس: بهاره امینی، طراح گریم: خاطره خاشعی و عكاس: نرگس مقدسی.

اپیزود «نذر كرده» به كارگردانی مسعود آقابابائیان تولید می‌شود. رضا مولایی در این اپیزود نقش اصلی را بر‌عهده دارد و داستان درباره جوانی است كه در یك موقعیت خاص قرار می‌گیرد.

یک تکه زمین

یلدا در شبكه یك

شبكه یك سیما هم سریال «یلدا» را برای پخش در ایام محرم در نظر گرفته است. این سریال را حسن میرباقری به‌سفارش سیمافیلم كارگردانی می‌كند و داوود میرباقری به‌عنوان مشاور با این سریال همكاری دارد. حسن میرباقری در سریال «مختارنامه» نقش ابراهیم اشتر را بازی می‌كرد.

در سریال «یلدا» بازیگرانی مانند چنگیز جلیلوند، الهام پاوه‌نژاد، فریبا كوثری، سحر افتاده، ساغر عزیزی و حامد میرباقری ایفای نقش می‌كنند. این سریال را در 11 قسمت بهروز خوش‌رزم تهیه می‌كند. شبكه یك از شنبه هفته آینده پخش سریال «راستش را بگو» را آغاز می‌كند. پخش این سریال تا نیمه آذر ادامه پیدا می‌كند و بعد از اتمام راستش را بگو، سریال «یلدا» روانه آنتن می‌شود.

یك تكه زمین در شبكه دو

مهدی كرم‌پور، سریال «یك تكه زمین» را برای شبكه‌دو كارگردانی می‌كند. این سریال قرار است در دهه دوم محرم از این شبكه پخش شود. فیلمنامه یك تكه زمین را علی‌اكبر محلوجیان نوشته است. سال گذشته مازیار میری براساس فیلمنامه «فرات» نوشته محلوجیان سریالی ساخت كه در ایام محرم از شبكه دو بخش شد.

در سریال یك تكه زمین كه محمدعلی اسلامی آن را تهیه می‌كند، داریوش ارجمند، آتیلا پسیانی، رویا تیموریان، شراره دولت‌آبادی، كورش تهامی و حمید ابراهیمی ایفای‌نقش می‌كنند.

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع:جام جم