تبیان، دستیار زندگی
خون بند ناف در طی فرایند تولد هر نوزاد جمع آوری می شود. منظور خون باقی مانده در داخل جفت است که پس از قطع بند ناف بیرون می آید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیوند خون بند ناف نوزاد


خون بند ناف در طی فرایند تولد هر نوزاد جمع آوری می شود. منظور از این خون، خون باقیمانده در داخل جفت است که پس از قطع بند ناف بیرون می آید. خون بند ناف منبع غنی از سلول های بنیادی است.


خون بند ناف نوزاد

امروزه کمتر کسی را می توان شناسایی کرد که درباره سلول های بنیادی و خون بند ناف مطلبی نشنیده باشد. تقریبا هر ماهه اطلاعاتی جدید از سلول های بنیادی و پیشرفت در این عرصه به دست می آید که می تواند آینده علم پزشکی را به طور کلی متحول کند.

همانطور که می دانید خون بند ناف منبع غنی از سلول های بنیادی است، سلول های تمایزنیافته ای که می توان بر طبق شرایط خاص، آن ها را به هر نوع بافت و سلولی که می خواهیم تبدیل کنیم.

امروزه بسیاری از افراد مبتلا به نارسایی قلبی یا کلیوی، باید ماه ها در انتظار کلیه اهدایی باشند و یا از فردی که دچار مرگ مغزی شده، کلیه بگیرند.

اما با پیشرفت علوم سلول های بنیادی، می توان امیدوار بود که هرکس با نگهداری خون بند ناف خود در هنگام تولد، اگر با مشکلاتی از این قبیل در آینده روبرو شد، بتوان از سلول های بنیادی او اعضای جدیدی را ساخت.

در ادامه مطلب با چگونگی پیوند خون بند ناف آشنا خواهید شد.

خون بند ناف در طی فرایند تولد هر نوزاد جمع آوری می شود. منظور از این خون، خون باقیمانده در داخل جفت است که پس از قطع بند ناف بیرون می آید.

خون بند ناف در طی دوران جنینی، مسئولیت تغذیه جنین را برعهده دارد، اما پس از جدا کردن بندناف دور ریخته می شود.

از آنجا که طی تحقیقات پزشکی، ارزش بیشماری برای خون بند ناف به اثبات رسیده است، امروزه این خون در مراکزی با نام بانک خون بند ناف نگهداری می شود تا در اختیار افراد نیازمند به اهدای عضو قرار گیرد

انتقال خون بند ناف

حمل و نقل خون بند ناف در ظروف مخصوص پزشکی جابجا می کنند.

خون بند ناف را می توان در دمای اتاق جابجا کرد و مدت 72 ساعت می توان آن را در این دما قرار داد.

بعد از آنکه خون بند ناف به مراکز مربوطه انتقال داده شد و آزمایش های مخصوص بر روی آن انجام شد، در دمای مشخصی آن را فریز کرده و ذخیره می کنند.

آزمایش خون بند ناف

خون بند ناف به منظور تعیین نوع گروه خونی، تعداد و نوع گلبول های خونی و میزان گاز آن مورد آزمایش قرارمی گیرد.

این آزمایشات مشخص می کند که آیا خون بند ناف قابل استفاده است یا نه.

هر نوع خون بند نافی برای پیوند زدن به هر فردی سازگاری لازم را ندارد. اغلب خون بند نافی که پیوند زده می شود، مورد استفاده کودکان و بزرگسالان با اندازه و سایز کوچک قرارمی گیرد.

فرد گیرنده خون بند ناف نیز باید از نظر سازگاری خونی و بافتی با این نوع خون بندناف، مورد آزمایش قرار گیرد تا در صورت سازگاری، این پیوند انجام گیرد.

پیوند خون بند ناف

بیمارانی که از عارضه سرطان رنج می برند (اغلب سرطان خون یا سرطان سینه)، برای انجام پیوند خون بند ناف گزینه های مناسبی می باشند. بنابراین این گونه بیماران اگر در اقوام نزدیک خود، خون بند ناف ذخیره شده در بانک خون دارند می توانند برای دریافت این پیوند از خون بند ناف آنها که احتمال بیشتری برای سازگاری خونی و بافتی دارد، استفاده کنند.

اگر هم در اقوام نزدیک خود چنین شرایطی را ندارند می توانند به مراکز مربوطه مراجعه کنند تا عمل پیوند برایشان انجام گیرد.

قبل از انجام عمل پیوند، این بیماران تحت شیمی درمانی و اشعه درمانی قرار می گیرند تا سلول های سرطانی و ناسالم از بین برود و سپس سلول های بنیادی خون بند ناف جایگزین شود.

این فرایند حدود 7 الی 10 روز طول می کشد.

پزشک متخصص بیمار را به حالت بیهوشی عمومی می برد و عمل را انجام می دهد.

چند هفته پس از این عمل، فرد بیمار مستعد ابتلا به انواع عفونت هاست پس به دقت باید مراقب بود.

زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.