تبیان، دستیار زندگی
مدیران تالارهای عروسی و دفاتر خدماتی و تشریفات برگزاری مراسم‌های عروسی 100 میلیون تا یک میلیارد تومانی را تائید می‌کنند. .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساسی‌مانکن‌ها و عروسی‌های چند میلیاردی


مدیران تالارهای عروسی و دفاتر خدماتی و تشریفات برگزاری مراسم‌های عروسی 100 میلیون تا یک میلیارد تومانی را تائید می‌کنند. این در حالی است که برخی دیگر نیز از داشتن مشتریانی برای برگزاری مراسم طلاق خبر می‌دهند.

عکس عروسی

6 صفحه از پرفروش‌ترین نشریه نیازمندی‌های تهران به خدمات مجالس و مراسم‌ها اختصاص دارد که در آن می‌توان انواع مراسم‌ها اعم از مراسم ترحیم، عقد، عروسی و ... را با قیمت‌های مختلف سفارش داد. نکته قابل تأمل این است که در کنار برگزاری مراسم سخنرانی‌ها، همایش‌ها، میهمانی‌های خانوادگی و عقد و عروسی منوی مراسم طلاق هم اضافه شده که به گفته مدیران تالارها هم موجب تعجب و هم تأسف است ولی ما پولمان را می‌گیریم و مراسم را برگزار می‌کنیم. هر چند قانون، بخشنامه و نامه‌ای از سوی اتحادیه و وزارت ارشاد یا اداره اماکن مبنی بر ممنوعیت برگزاری جشن‌های طلاق به تالارهای عروسی ابلاغ نشده ولی برگزاری این گونه مراسم‌ها قطعاً تاثیرات منفی در جامعه خواهد داشت و هزینه‌های گران برای برگزاری یک جشن عروسی هم در کنار آمارهای کاهش ازدواج قابل تأمل است.

گران‌ترین عروسی‌ها بیشتر از 100 میلیون نمی‌شود.

«یک دستگاه پراید هدیه به عروس و داماد»، «ورودی رایگان تالار»، «اتاق عقد و آتش بازی رایگان» و «سورپرایز برای عروس و داماد» از جمله تبلیغاتی است که می‌توان در آگهی‌های برگزاری مجالس در نشریات مختلف مشاهده کرد. اما این همه آن چیزی نیست که در مراسم‌های عروسی در تهران در جریان است. عروسی‌های مجلل این روزها در تهران حرف نخست را می‌زنند. مراسم‌هایی که نمونه کاملی از اسراف گرایی و تجمل گرایی در شهری است که در برخی از محله‌های آن جوانان به علت درآمد کم قادر به ازدواج نیستند و عطای آن را به لقایش می‌بخشند. درآمدهای میلیاردی بی حساب و کتاب در کلان‌شهر پایتخت باعث شده تا در کنار مراسم‌هایی که با عنوان ازدواج آسان و با هزینه‌ای معادل 400 هزار تومان در شهر انجام می‌شود، مراسم‌های عروسی چند صد میلیونی نیز در پایتخت رواج پیدا کند.

«یک دستگاه پراید هدیه به عروس و داماد»، «ورودی رایگان تالار»، «اتاق عقد و آتش بازی رایگان» و «سورپرایز برای عروس و داماد» از جمله تبلیغاتی است که می‌توان در آگهی‌های برگزاری مجالس در نشریات مختلف مشاهده کرد. اما این همه آن چیزی نیست که در مراسم‌های عروسی در تهران در جریان است

کرایه لباس عروس با اولین تن پوش اگر چه در محل‌هایی مثل چهار راه امیر اکرم، کوچه مهران، پاساژ افسریه و بازار دوم نازی آباد از 450 هزار تومان فراتر نمی‌رود اما برای خرید لباس عروس از مزونی در خیابان مقدس اردبیلی باید حساب میلیونی باز کرد. گفته می‌شود طراحی لباس عروس در این مزون هم‌طراز با مزون‌های پاریس است و هزینه سنگینی دارد. خانم رسولی مدیر یکی از دفاتر خدمات و تشریفات از نوع سفارشات و سلیقه مشتری‌هایی می‌گوید که در نوع خود جالب و در برخی موارد تأسف بار است. اگر یک عروس و داماد بخواهند به قول معروف خودکشی کنند و یک مراسم عقد و عروسی باشکوه و مجلل برگزار کنند از 60 میلیون تومان بیشتر نمی‌شود. البته گاهی هم مشتری می‌گوید می‌خواهم فیلم عروسی‌ام در سوئد یا یک کشور اروپایی مونتاژ شود که این مبلغ را بالاتر می‌برد.

این مدیر خدماتی اظهار داشت: البته اینکه می‌گویند عروسی‌هایی با مبلغ یک میلیارد تومان برگزار شده من هم شنیده‌ام و حتی برخی از نیروهای خدماتی ما هم دیده‌اند. معمولاً این عروسی‌ها بسیار کم است و شخص برگزار کننده خیلی سوء استفاده کرده والا عروسی بیشتر از 100 میلیون امکان پذیر نیست. (احتمال استفاده از بالگرد یا سفر میهمانان به خارج از کشور در منوی کارشان بوده است).

عروسی

سفارش سرو مشروب!

خانم رسولی در مورد برخی از سفارشات مشتریان گفت: متأسفانه برخی از مشتریان خارجی مقیم ایران درخواست‌هایی دارند که ما نمی‌توانیم انجام دهیم ولی برخی از دفاتر خدمات مراسم و هتل‌ها انجام می‌دهند. این‌گونه مشتری‌ها می‌خواهند مراسمشان توسط نیروهای خدماتی خانم به صورت بی حجاب و لباس‌های نیمه برهنه و همراه با سرو مشروب باشد.

حضور ساسی مانکن در عروسی‌ها/ بازار خوانندگان زن در ایران

وی در مورد حضور خوانندگان در مراسم‌ها عروسی گفت: بازار برخی خواننده‌ها داغ است آن‌ها با گرفتن یک میلیون تا دو میلیون میهمان عروسی شده و یک موسیقی به صورت پلی بک می‌خوانند. البته گروه‌های خواننده زن هم هستند که در سالن‌های خانمها اجرا می‌کنند. خودم یک مراسم در قم برگزار کردم که خواننده آن زن بود که معمولاً 800 هزار تومان می‌گیرند.

وقتی از این مدیر باسابقه در برگزاری مراسم‌ها عروسی در مورد برگزاری مراسم طلاق سوال کردم گفت: این موضوع برای من و تمام هم صنفی‌های من تازگی دارد. البته قرار است به زودی یک مشتری طلاق برای ثبت سفارش به دفترم می‌آید.

مراسم طلاق هم برگزار می‌کنیم

کرایه لباس عروس با اولین تن پوش اگر چه در محل‌هایی مثل چهار راه امیر اکرم، کوچه مهران، پاساژ افسریه و بازار دوم نازی آباد از 450 هزار تومان فراتر نمی‌رود اما برای خرید لباس عروس از مزونی در خیابان مقدس اردبیلی باید حساب میلیونی باز کرد

یکی از مدیران سالن‌های عروسی به نام تالار «ف» در منطقه تهران پارس با شنیدن موضوع رزرو سالن برای مراسم طلاق خندید و گفت: برای ما فرقی نمی‌کند ما پولمان را می‌گیریم! نیازی هم به مجوز خاصی ندارد. مدیر یکی دیگر از تالارها به نام «قد» در منطقه پاسداران هم گفت: مانعی ندارد.

در ادامه این گزارش بهبود اصلانی یکی دیگر از مدیران تالارهای عروسی گفت: مراسم عروسی سقف ندارد و بیشتر از 100 میلیون تومان هم هزینه می‌شود. خودم مراسم‌های 500 تا یک میلیاردی دیده‌ام که داماد هزینه کرده است. ولی در خصوص مراسم طلاق من شخصاً مخالف هستم و سفارش قبول نمی‌کنم.

اتحادیه تالارهای پذیرایی: برگزاری مراسم طلاق ممنوع است
طلاق

طبق آخرین آمارهای منتشر شده توسط سازمان ثبت احوال کشور فقط در 3 ماه نخست امسال 347 هزار و 59 نفر به زندگی مشترک خود پایان داده‌اند و آمار طلاق در سال گذشته به رشد 7 درصدی رسیده است، با آن که در اسلام از طلاق به عنوان منفورترین حلال یاد شده است ولی به هر دلیل آمار طلاق در کشور رو به افزایش است و در کنار این بحران قابل تأمل، برخی بدعت‌ها و اعمال ناشایست و ناهماهنگ با باورها و اعتقادات ما در حال شکل گیری است که به نوعی زمینه ساز طلاق نیز است. جشن طلاق یکی از این پدیده‌های وارداتی و زشت است که نادیده گرفتن توسعه تدریجی آن می‌تواند تبعات زیادی در پی داشته باشد.

بیشتر کارشناسان بر این باورند که برپایی چنین جشن‌هایی به معنای درک صحیح از شرایط و آن گونه که برخی مدعی‌اند، شادی به خاطر یک شروع دیگر در زندگی‌شان نیست. بلکه آن‌ها انسان‌های افسرده‌ای هستند که فقط تظاهر به شاد بودن می‌کنند. جدایی دو انسان، شکست عاطفی و ویرانی کانون خانواده طبق فطرت انسانی، نیاز به غم و هم دردی دارد نه جشن و پای‌کوبی. انسان سالم از جدایی ناراحت می‌شود نه خوشحال. در این بین برخی مسئولان از برخورد با چنین جشن‌هایی سخن می‌گویند و برخی دیگر از کار اصولی برای کاهش طلاق و افزایش اقدامات فرهنگی.

و آخر آن که

انتظار است مسئولان علاوه بر چاره جویی برای معضلات ناشی از جشن‌های عروسی و طلاق و بالأخص جشن طلاق در جامعه، فکر و تدبیری هم برای بدعت‌های بیماری که در این زمینه در جامعه، در حال شکل گیری است و قابلیت شیوع هم دارند، داشته باشند.

فرآوری: نسرین صفری

بخش اجتماعی تبیان


منابع:خبرگزاری مهر/ تهران امروز/ خراسان.