تبیان، دستیار زندگی
فكر می‌كنید ایده نمایش صفحات وب به‌صورت تب‌های مجزا در مرورگرها از چه زمانی شكل گرفت و چه زمانی اولین مرورگر به این قابلیت مجهز شد؟ Netcaptor نام یك قطعه نرم‌افزار از نوع Shell (پوسته) برای اینترنت اكسپلورر بوده كه سال‌های 1997 تا 2005 توسعه داده شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ویندوز هم تب‌دار شد


فكر می‌كنید ایده نمایش صفحات وب به‌صورت تب‌های مجزا در مرورگرها از چه زمانی شكل گرفت و چه زمانی اولین مرورگر به این قابلیت مجهز شد؟ Netcaptor نام یك قطعه نرم‌افزار از نوع Shell (پوسته) برای اینترنت اكسپلورر بوده كه سال‌های 1997 تا 2005 توسعه داده شده است.

آخرین نسخه این پوسته سال 2005 منتشر شد و سال 2008 نیز (پس از ده سال) سازندگان آن به‌طور رسمی اعلام كردند پایان كار NetCaptor فرا رسیده است. NetCaptor را می‌توان اولین پوسته برای افزودن قابلیت مرور به‌صورت تب در مرورگرها به‌شمار آورد كه پس از آن، این قابلیت در مرورگرهای مختلفی اعم از اپرا، فایرفاكس، كروم و... نیز گنجانده و به یكی از امكانات كلیدی در آنها تبدیل شد.

ویندوز هم تب‌دار شد

امروزه طراحان نرم‌افزارها سعی می‌كنند محیط‌های كاربری نرم‌افزار را به‌صورت تب طراحی كنند. بسیاری از طراحان سایت‌ها نیز از این ایده برای دسترسی به بخش‌های مختلف سایت‌ها استفاده می‌كنند. متاسفانه با وجود تمایل بسیار زیاد كاربران به استفاده از این قابلیت، نسخه‌های مختلف سیستم‌عامل ویندوز از وجود این امكان بی‌بهره‌اند و كاربران نمی‌توانند هنگام مرور فایل‌ها در رایانه نیز از این امكان در ویندوز اكسپلورر بهره‌مند شوند.

باتوجه به شناخت بسیاری از كاربران از این قابلیت و تمایل آنها به استفاده از آن در ویندوز قصد داریم افزونه‌ای را به شما معرفی كنیم كه با استفاده از آن می‌توانید براحتی و در كمترین زمان، مرور به‌صورت تب را به پنجره‌های ویندوز اكسپلورر در ویندوز 7 اضافه كنید.

نوار تب

نرم‌افزار كوچك و كاربردی QTTabBar (به‌صورت QT TabBar نیز نوشته می‌شود) افزونه‌ای رایگان برای ویندوز است كه برای اولین بار توسط یك كاربر ژاپنی طراحی شده است. این افزونه زمانی طراحی شد كه ویندوز ویستا، جدیدترین سیستم‌عامل مایكروسافت به‌شمار می‌رفت و به‌دلایلی نامعلوم پیش از انتشار ویندوز 7، توسعه آن توسط سازنده ژاپنی متوقف شد و پس از مدتی آقای Accisano توسعه این نرم‌افزار با قابلیت اجرا روی ویندوز 7 را آغاز كرد.

ویندوز هم تب‌دار شد

هم‌اكنون این نرم‌افزار به‌طور رایگان توسط وی در اختیار كاربران قرار گرفته است و می‌توانید براحتی در ویندوز 7 نیز از امكانات آن استفاده كنید. همان‌طور كه اشاره كردیم اولین و مهم‌ترین قابلیت این نرم‌افزار، اضافه‌كردن قابلیت مرور به‌صورت تب به پنجره‌های ویندوز اكسپلورر است. این قابلیت به شما امكان می‌دهد تمام پنجره‌های مورد نیاز را در یك پنجره و به‌صورت تب‌هایی كنار یكدیگر باز كنید تا علاوه بر دسترسی سریع‌تر به پنجره‌های موردنظر در فضای اشغال شده توسط پنجره‌های مختلف روی نوار وظیفه ویندوز نیز صرفه‌جویی كرده باشید.

مدیریت آسان

مرور صفحات ویندوز اكسپلورر به‌صورت تب را می‌توان ایده‌ای برای ساخت این افزونه در نظر گرفت، اما وقتی QTTabBar را روی ویندوز رایانه نصب كنید، متوجه می‌شوید امكانات بسیار دیگری برای مدیریت تب‌ها و دسترسی سریع‌تر به پنجره‌ها و بخش‌های مختلف هارد‌دیسك در اختیار شما قرار گرفته است.

ویندوز هم تب‌دار شد

این افزونه پس از نصب، یك نوار ابزار را به پنجره‌های ویندوز اكسپلورر اضافه می‌كند كه با استفاده از آن می‌توانید به مدیریت تب‌ها و پنجره‌های نمایش داده شده بپردازید. روش استفاده از ابزارهای موجود در این نوار ابزار نیز بسیار ساده است. برای مثال برای مرور صفحات به‌صورت تب می‌توانید با كلیك روی آیكون Clone This یك كپی از پنجره فعلی را به‌صورت تب جدیدی به تب‌های موجود اضافه كنید و پس از آن در این تب جدید به مسیر جدیدی كه دوست دارید مراجعه كنید.

ویندوز هم تب‌دار شد

به‌همین شكل می‌توانید به هر تعداد كه مایل باشید تب‌های جدید ایجاد كنید و تب‌های قبلی را نیز در اختیار داشته باشید. گزینه‌های دیگری كه به‌صورت آیكون‌های قابل دسترس در این مرورگر در اختیار شما قرار گرفته‌ است نیز برای انجام كارهای مختلف اعم از بستن تب جاری، بستن تمام تب‌های قبلی، بستن همه تب‌های بعدی، بستن تمام تب‌ها بجز تب جاری، باز‌كردن پنجره جدید، جستجوی سریع در پنجره جاری، دسترسی سریع به تب‌های بسته شده اخیر، دسترسی به پنجره‌های گروه‌بندی شده و... كاربرد دارند.

مرور سریع

یكی از دیگر امكانات بسیار سودمند و كاربردی كه پس از نصب این افزونه به ویندوز اكسپلورر شما اضافه می‌شود، قابلیت حركت سریع درون پوشه‌های مختلف و مراجعه سریع به هر پوشه یا فایل دلخواه است. برای استفاده از این قابلیت نیز ‌باید پس از نصب افزونه و فعال شدن آن به یكی از درایوها یا پوشه‌های موردنظرتان در ویندوز اكسپلورر مراجعه كنید. با حركت دادن نشانگر ماوس روی نام پوشه مشاهده می‌كنید كه یك آیكون كوچك شامل پیكانی به سمت پایین روی پوشه انتخاب شده به‌نمایش درمی‌آید. با كلیك روی این آیكون كوچك، فهرست پوشه‌ها و فایل‌های ذخیره شده در آن به‌صورت یك منو به شما نمایش داده می‌شود كه در این مرحله برای دسترسی به هریك از فایل‌های موجود می‌توانید روی نام آن كلیك كنید.

این افزونه پس از نصب، یك نوار ابزار را به پنجره‌های ویندوز اكسپلورر اضافه می‌كند كه با استفاده از آن می‌توانید به مدیریت تب‌ها و پنجره‌های نمایش داده شده بپردازید

همچنین برای دسترسی به فایل‌های ذخیره شده در پوشه‌های داخلی با عمق بیشتر نیز می‌توانید نشانگر ماوس را روی این پوشه‌ها در منوی به‌نمایش درآمده حركت دهید تا زیرمنوهای مربوط به هر منو نیز به شما نمایش داده شود. با استفاده از این قابلیت می‌توانید براحتی اعماق یك پوشه را نیز بررسی كرده و بدون نیاز به حركت از پوشه‌ای به پوشه دیگر به مسیر دلخواه خود بروید و فایل موردنظرتان را اجرا كنید.

طراحی هوشمندانه

هنگامی كه قابلیت‌های این افزونه را بررسی می‌كردیم به ابتكارات بسیار جالبی برخورد كردیم! یكی از این ابتكارات هوشمندانه نیز چگونگی استفاده از كلیك‌های ماوس روی بخش‌هایی از نوار ابزار مربوط به این افزونه بود. همان‌طور كه گفتیم این افزونه قادر است پنجره‌های فعال را به‌صورت تب‌هایی كنار یكدیگر به شما نمایش دهد. اما قابلیتی كه در این تب‌ها نهفته است با كلیك راست یا چپ روی نام تب و آیكون مربوط به آن مشاهده می‌شود. چنانچه روی نام هر تب كلیك راست ماوس را فشار دهید به گزینه‌هایی همچون بسته تب، ایجاد گروه جدید یا افزودن تب به یك گروه موجود، قفل‌كردن تب، ایجاد پنجره جدید، كپی‌برداری از روی تب، كپی‌كردن مسیر تب، جزئیات پوشه انتخابی و تاریخچه تب‌های به‌نمایش درآمده دسترسی خواهید داشت.

حالا اگر همین عملیات (كلیك راست) را روی آیكون كنار عنوان هر تب به انجام برسانید خواهید دید دسترسی به پوشه‌ها و بخش‌های بالایی (پدر) از مسیرجاری در اختیار شما قرار می‌گیرد. در ادامه نیز چنانچه روی آیكون هر تب، كلیك چپ ماوس را فشار دهید مشاهده می‌كنید تمام پوشه‌ها و فایل‌های داخل مسیر جاری (فرزند) برای شما نمایش داده می‌شود.

طبق سلیقه شما

شما می‌توانید با كلیك راست روی بخش خالی از نوار ابزار ایجاد شده توسط این افزونه به امكانات دیگری همچون بازكردن مجدد تب‌های بسته شده، دسترسی به یك پوشه، بستن تب‌ها و تنظیمات نرم‌افزار دسترسی داشته باشید.

ویندوز هم تب‌دار شد

پاكسازی تاریخچه تب‌ها، پاكسازی تاریخچه فایل‌های درخواست شده، مدیریت كامل روی تب‌ها و چگونگی عملكرد كلیك‌های ماوس روی آنها، اعمال تنظیمات مختلف برای مدیریت بهتر پنجره‌ها، مدیریت گروه‌بندی تب‌ها، مدیریت گروه‌بندی برنامه‌های مورد علاقه، كلیدهای میانبر و بسیاری از تنظیمات دیگر از جمله مواردی است كه با مراجعه به بخش تنظیمات نرم‌افزار می‌توانید نسبت به اعمال تغییرات در آنها مطابق با سلایق خود اقدام كنید.

چنانچه به استفاده از این قابلیت علاقه‌مند شده‌اید و می‌خواهید یك تغییر اساسی در ویندوز رایانه‌تان ایجاد كنید، می‌توانید با مراجعه به این  لینك آخرین نسخه از افزونه فوق را دانلود كرده و به استفاده از آن بپردازید.

بخش دانش و زندگی تبیان

منبع: کلیک