تبیان، دستیار زندگی

9 راه غلبه بر بیماری لوپوس

لوپوس نوعی بیماری التهابی مزمن است و جزو بیماری‌های خودایمنی محسوب می‌شود، به این معنا که دستگاه ایمنی فرد به بافت‌ها و اندام‌های خود  حمله می‌کند، مثل پوست، مفاصل، قلب، ریه، خون، کلیه‌ها و مغز.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بیماری لوپوس ،  پروانه روی  ، گونه ، بیماری التهابی مزمن، پوست،

ورم ناشی از لوپوس برخی اندام‌های بدن مانند مفاصل، پوست، کلیه‌ها، سلول‌های خونی، مغز، قلب و شش‌ها را درگیر می‌کند.

تشخیص قطعی بیماری لوپوس تا حدی دشوار است، زیرا علایم لوپوس با علایم برخی بیماری‌ها مشترک می‌باشد و ممکن است پزشک را در تشخیص خود دچار اشتباه کند.

 

علامت رایج بیماری لوپوس، بروز بثورات پوستی به شکل بال‌های پروانه روی پل بینی و هر دو گونه است. البته ممکن است این علامت در همه افراد مبتلا به لوپوس ایجاد نشود.

 

دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند درمان قطعی بیماری لوپوس را پیدا کنند، اما راه‌هایی وجود دارد که می‌توان با رعایت آنها تا حدی بر این بیماری غلبه کرد و یا عوارض آن را به حداقل میزان ممکن رساند.

 

1- پیروی از توصیه‌های پزشک متخصص

اگر فردی علایمی شبیه بیماری لوپوس را در خود مشاهده نمود و به پزشک مراجعه کرد و پزشک نیز تشخیص داد او لوپوس دارد، باید فورا به تمام توصیه‌های پزشک متخصص عمل کند، زیرا با درمان به موقع بیماری لوپوس می‌توان گام موثری را برای غلبه بر آن برداشت. وقت را باید غنیمت شمرد و هرچه سریع تر درمان را آغاز کرد.

در کشور ایران بیشترین شدت تابش نورخورشید بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر می‌باشد. به افراد مبتلا به لوپوس توصیه می‌شود حتی المقدور در این محدوده زمانی از منزل خارج نشوند

 

2-  دوری از نور مستقیم خورشید

افراد مبتلا به لوپوس هنگامی که در معرض نور مستقیم خورشید قرار می گیرند، علایمشان وخیم‌تر می‌شود. بنابراین به افراد مبتلا به لوپوس توصیه می‌شود حتی المقدور از نور خورشید دوری کنند و با مشورت پزشک از کرم های ضد آفتاب استفاده کنند. همچنین این افراد باید از کلاه لبه دار و لباس‌های آستین بلند در برابر نور خورشید استفاده کنند و زیر سایه قرار بگیرند.

هم چنین این افراد باید از نور مستقیم لامپ فلورسنت نیز خودداری کنند، زیرا این گونه وسایل نیز مانند خورشید، اشعه فرابنفش از خود ساطع می‌کند و برای آنها مضر است.

 

3- استفاده از سایه‌بان در برابر لباس‌های خود

همان طور که می دانید هنگامی که لباس‌های خیس خود را جلوی نور خورشید پهن می‌کنید تا خشک شوند، لباس‌ها اشعه‌های نور خورشید را جذب می‌کنند. از آنجا که اشعه فرابنفش خورشید برای بیماران مبتلا به لوپوس مضر شناخته شده است به این افراد توصیه می‌شود که از پهن کردن لباس‌های خود زیر نور مستقیم خورشید خودداری کنند. افراد مبتلا به لوپوس باید از وسیله‌ای مانند سایه‌بان استفاده کنند تا از رسیدن مستقیم نور خورشید به لباس‌ها جلوگیری کند.

استفاده از سایه‌بان در برابر نورخورشید تا حدود 90 درصد اشعه ماورای بنفش نور خورشید را جذب خواهد کرد.

 

4- محدود کردن ساعات خروج از منزل

در کشور ایران بیشترین شدت تابش نورخورشید بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر می‌باشد. به افراد مبتلا به لوپوس توصیه می‌شود حتی المقدور در این محدوده زمانی از منزل خارج نشوند.

 

 اما  قبل و بعد از این محدوده زمانی می‌توانند با رعایت نکات گفته شده بیرون بروند، زیرا شدت تابش نور خورشید در این زمان‌ها ضیعف‌تر است و تاثیر کمتری بر بدن خواهد گذاشت.

 

5- استراحت کافی و خواب آرام را فراموش نکنید.

بدن این افراد با دریافت خواب کافی و مناسب می‌تواند تجدید نیرو کند و علایم بیماری را کمتر بروز دهد.

 

6- از هر گونه استرس و اضطراب دوری کنید.

استرس و اضطرا ب برای هر بیماری نامناسب است. قرارگیری در محیط های تنش زا حتی انسان‌های نیرومند و سالم  را بیمار می‌کند، چه برسد به افراد بیمار. بنابراین افراد مبتلا به لوپوس باید از قرارگیری در محیط‌های استرس‌زا اجتناب کنند. به اطرافیان این دسته از بیماران نیز توصیه می‌شود، رعایت حال آنها را بکنند و محیط زندگی آرامی را برایشان ایجاد کنند.

افراد مبتلا به لوپوس ممکن است در اثر تماس با مواد آلرژی زا علایم بیماری شان وخیم‌تر شود

 

7-  خدا تنها کسی است که می‌تواند همه بیماران را شفا دهد.

بسیاری از ما این را شنیده‌ایم که افرادی با بیماری‌های صعب‌العلاج، با توکل بر خدا و عنایت او درمان شدند. ما باید مطمئن باشیم که توکل به خدا و دعاکردن برای شفای همه بیماران نه تنها روحیه مضاعفی را برای بهبودی هر چه سریع‌تر به ما خواهد داد، بلکه طبق تحقیقات مشخص شده است که افرادی که توکل و اعتماد بیشتری به خدا دارند، بهتر و سریع‌تر بهبودی کامل پیدا می‌کنند.

 

8- حذف تمام مواد آلرژی زا از اتاق خواب

افراد مبتلا به لوپوس ممکن است در اثر تماس با مواد آلرژی زا علایم بیماری شان وخیم‌تر شود. بنابراین باید مواد آلرژی زا را از اتاق خواب و محیط کار و زندگی شان حذف کنند. مواد آلرژی زا مانند برخی عطرها و مواد آرایشی، گردو غبار، مصرف برخی مواد غذایی و ... است.

 

9- پیروی از رژیم غذایی مناسب

افراد مبتلا به بیماری لوپوس می‌توانند با مراجعه به متخصص تغذیه، با رژیم‌های غذایی‌ای آشنا شوند که به تسریع روند بهبودی و کاهش علایم بیماری شان  کمک می‌کند.


مطالب مرتبط:

درمان‌های طبیعی لوپوس

بیماری لوپوس چیست؟

لوپوس با بثورات پوستی به شکل پروانه

پروانه‌ای روی گونه

تغذیه درمانی در بیماری لوپوس

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.