تبیان، دستیار زندگی
این درددل بسیاری از مشتری‌های دائمی میادین میوه و تره‌بار است: «اگر قیمت محصولات عرضه شده ارزان‌تر از سطح شهر نبود، آن وقت شاید در انتخابشان برای خرید از این میادین تجدیدنظر می‌كردند.»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میوه‌های خراب و گندیده را گران نخرید


این درددل بسیاری از مشتری‌های دائمی میادین میوه و تره‌بار است: «اگر قیمت محصولات عرضه شده ارزان‌تر از سطح شهر نبود، آن وقت شاید در انتخابشان برای خرید از این میادین تجدیدنظر می‌كردند.»

این مساله برای بسیاری از مشتریان میادین میوه و تره‌بار سطح شهر كه بیشترشان از خانواده‌های كارگر، كارمند یا بازنشسته با درآمد متوسط و حتی رو به پایین هستند، آن‌قدر مهم است كه ترجیح می‌دهند شرایط نه‌چندان مطلوب خرید از میادین میوه و تره‌بار را به جان بخرند، اما حداقل كمی در هزینه‌هایشان صرفه‌جویی شود.

ارزان بودن قیمت نسبت به مغازه‌های سطح شهر، تنوع محصولات یا جمع بودن اكثر مایحتاج مورد نیاز خانواده‌ها در یك‌جا از مهم‌ترین دلایلی است كه بسیاری از خانواده‌ها را به میادین میوه و تره‌بار می‌كشاند، اما وجود برخی مشكلات و كاستی‌ها موجب شده تجربه ناخوشایندی برای شهروندان در خریدشان رقم بخورد.

میادین میوه و تره بار

بحث و جدل‌های بین شهروندان و غرفه‌داران كه گاه به درگیری لفظی و در نهایت به بهای بی‌حرمتی به مشتری تمام می‌شود، مجبور كردن مشتریان به خرید بیش از حد نیاز، ممنوعیت جدا كردن و درهم فروختن و كیفیت پایین برخی محصولات بخصوص میوه‌ها ازجمله مشكلاتی است كه كام شهروندان را در خرید از میادین و بازارهای روز میوه و تره‌بار شهرداری تلخ می‌كند.

حق با غرفه‌دارهاست!

بیش از دو دهه از راه‌اندازی میادین میوه و تره‌بار می‌گذرد، اما هنوز خدمات‌دهی آنها به شهروندان نه‌تنها استانداردسازی نشده بلكه بر عكس شعارها، همیشه حق با غرفه‌دارهاست.

محصولات بیشتر به صورت درهم و پس از مدت‌ها در صف ایستادن به شكلی كاملا تحمیلی به فروش می‌رسد و كیفیت اجناس نیز با عرضه مطلوب فاصله بسیار دارد.

واقعیت این است شهروندانی از میادین میوه و تره‌بار خرید می‌كنند كه جزو اقشار كم‌درآمد و حقوق‌بگیر جامعه هستند؛ خانواده‌هایی كه خرید از میوه‌فروشی محله‌شان كه گاه برای چند كیلو میوه ناقابل باید تراول 50 هزارتومانی روی میز فروشنده بگذارند اصلا برایشان صرفه اقتصادی ندارد؛ در چنین شرایطی بازارها و میادین میوه و تره‌بار بهترین گزینه برای این خانواده‌هاست كه مبلغ مشخصی را در سبد هزینه‌های ماهانه‌شان برای خرید مایحتاج روزمره مانند میوه و سبزی كنار گذاشته‌اند.

بحث و جدل‌های بین شهروندان و غرفه‌داران كه گاه به درگیری لفظی و در نهایت به بهای بی‌حرمتی به مشتری تمام می‌شود، مجبور كردن مشتریان به خرید بیش از حد نیاز، ممنوعیت جدا كردن و درهم فروختن و كیفیت پایین برخی محصولات بخصوص میوه‌ها ازجمله مشكلاتی است كه كام شهروندان را در خرید از میادین و بازارهای روز میوه و تره‌بار شهرداری تلخ می‌كند

اعتراض یا سكوت

مسئولان میادین میوه و تره‌بار به اصل مشتری‌مداری توجهی ندارند و بیشتر به فكر عرضه واسطه‌ای محصولات هستند.‌ قیمت‌گذاری اجناس با كیفیت آنها همخوانی ندارد و قیمت یك محصول در غرفه‌ها ثابت ولی كیفیت آنها با هم متفاوت است.

نسرین دولتی، خانم خانه‌دار ساكن منطقه امیرآباد كه هفته‌ای دو بار برای خرید به میدان میوه و تره‌بار جلال آل‌احمد مراجعه می‌كند، با انتقاد از رفتارهای ناشایست برخی غرفه‌داران می‌گوید: تقریبا روزی نیست كه در میدان میوه و تره‌بار محله‌مان بین یك مشتری با یكی از غرفه‌داران جر و بحث نشود. كیفیت بد اجناس، درهم بودن و دورریزی زیاد میوه و صیفی‌جات صدای بسیاری از مشتریان را درآورده است.

او می‌گوید: مشتریانی كه به میادین میوه و تره‌بار مراجعه می‌كنند در برابر این رفتار میدان‌داران به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ آنهایی كه می‌بینند فروشنده میوه و صیفی‌جات لهیده و خراب برایشان می‌ریزد یا بیشتر از نیازشان كیسه را پر می‌كند، اما ترجیح می‌دهند فقط سكوت كنند و حرص بخورند و گروه دیگر مشتریانی هستند كه با دیدن این وضع اعتراض می‌كنند، با فروشنده جر و بحث‌شان می‌شود و در نهایت متاسفانه برای حفظ حرمت خودشان هم كه شده چاره‌ای جز كوتاه آمدن ندارند، چون برخوردهای برخی فروشندگان با مشتریان معترض، توهین‌آمیز است.

جدا از بداخلاقی‌ها و رفتارهای ناخوشایند فروشندگان، رعایت نكردن موارد بهداشتی از سوی كارگران و فروشندگانی كه در میادین میوه و تره‌بار كار می‌كنند نیز موجب نارضایتی مشتریان شده است. ریختن سبزی و صیفی‌جات روی زمین و زیر پای كارگران و فروش همان محصولات به مشتریان، كارگرانی كه با پوتین‌های كثیف بار مرغ را از داخل وانت‌های مخصوص خالی می‌كنند و... از جمله این موارد است.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، اما چندان گلایه‌های مطرح شده از سوی شهروندان را قبول نداشته و معتقد است: قطعا خرید از میادین میوه و تره‌بار مزایایی هم دارد كه باعث می‌شود روزانه 5000 نفر برای خرید به بازارهای روز و میادین میوه و تره‌بار مراجعه كنند.

میادین میوه و تره بار

حسین صفایی در گفت‌وگو با جام‌جم با تاكید بر این‌كه قیمت محصولات عرضه شده در میادین میوه و تره‌بار 50 تا 60 درصد ارزان‌تر از سطح شهر است، می‌گوید: تلاش می‌شود این تعیین نرخ‌ها با توجه به توان اقتصادی خانواده‌ها باشد و به‌نظر می‌رسد همین مزیت موجب شده تا مشتریان این بازارها هر روز بیشتر شوند.

چرا روزی 18 ساعت كار؟

موضوع برخوردهای نامناسب برخی غرفه‌داران و كارگران میادین میوه‌ و تره‌بار را صفایی هم می‌پذیرد و این وضع را ناشی از یك‌سری مشكلات ساختاری دانسته و توضیح می‌دهد: با این‌كه هم‌اكنون بازرسان سازمان در میادین و بازارهای روز میوه و تره‌بار مستقر هستند و بر عملكرد غرفه‌داران و كارگران نظارت می‌كنند تا كمتر شاهد بگو مگو و برخوردهای نادرست با مشتریان باشیم، اما به نظر می‌رسد این موضوع اجتناب‌ناپذیر است. ‌صفایی البته سختی كار كارگران و غرفه‌داران را نیز در این زمینه مزید بر علت می‌داند و توضیح می‌دهد: روزی 18 ساعت كار و تحمل فشار روحی و جسمی، شرایطی به‌وجود می‌آورد كه این فشار ناخودآگاه به مشتریان تحمیل می‌شود. در این راستا تلاش می‌كنیم شیفت‌های كاری كارگران و غرفه‌داران را كوتاه‌تر كنیم.

مشكلات خرید درهم

شاید اگر از بسیاری از شهروندانی كه برای خرید مایحتاج روزانه به میادین میوه و تره‌بار مراجعه می‌كنند، بپرسید كه چرا این مراكز را برای خرید انتخاب می‌كنند؛ فقط یك پاسخ مشترك بشنوید این‌كه قیمت‌ها نسبت به سطح شهر ارزان‌تر است، اما در عوض دل پری از كیفیت محصولات دارند.

خانم شاغلی هم می‌گوید: دو كیلو گردوی تازه‌ای كه خریداری كرده، تقریبا داخل همگی‌شان خراب بوده و درواقع انگار او تمام پولش را دور ریخته است.

تمهیداتی كه مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران به آن اشاره می‌كند از جمله آموزش كارگران، پس گرفتن میوه‌های خراب یا مجبور نكردن مشتریان به خرید بیش از نیاز شاید خیلی متفاوت‌تر از وضع موجود باشد اما اگر چنین باشد شاید شهروندان هم بتوانند امیدوار باشند مسئولان سازمان میادین در تلاشند تا اصل مشتری‌مداری را نه صرفا در حد یك شعار زیبا كه درون غرفه‌ها نصب شده بلكه به معنای واقعی كلمه اجرایی كنند

غرفه‌داران باید میوه‌های خراب را پس بگیرند

در حالی كه بیشتر مشتریان از برخوردهای بد غرفه‌داران و كارگران هنگام مخالفت با تحمیل محصول بیشتر به مشتری یا پس نگرفتن محصولات بی‌كیفیت و خراب اعتراض دارند، اما مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار تاكید می‌كند: شهروندان نباید محصولات مورد‌دار و بی‌كیفیت و خراب را از میادین خریداری كنند.

صفایی این را هم می‌گوید كه شهروندان می‌توانند حتی پس از بردن یك محصول به خانه اگر متوجه خراب بودن آن شدند، اجناس خریداری شده را پس بیاورند و پولشان را دریافت كنند.

دوره‌های آموزشی برای كارگران و غرفه‌داران

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران با اشاره به تذكر گرفتن یا اخراج سالانه 150 كارگر و غرفه‌دار در میادین و بازارهای روز میوه و تره‌بار شهرداری تهران می‌گوید: از اواخر مهر امسال آموزش كارگرانی كه در میادین میوه و تره‌بار كار می‌كنند آغاز شده و قرار است طی نیمه دوم امسال هر‌روز تعدادی از كارگران دو ساعت در مدت 45 روز و در مجموع 500 ساعت آموزش ببینند و در پایان هم گواهی آموزشی دریافت كنند.

صفایی در پاسخ به این‌كه شهروندان در صورت داشتن هرگونه اعتراض یا بروز هر مشكلی در میادین به كجا باید مراجعه كنند، تصریح می‌كند: در تمام بازارها و میادین میوه و تره‌بار یك بازرس ناظر ویژه حضور دارد كه شهروندان می‌توانند هرگونه مشكل، چه در رفتار غرفه‌داران و كارگران و چه از بعد كیفیت محصولات را به این ناظر یا رئیس میدان میوه و تره‌بار گزارش دهند.

میادین میوه و تره بار

البته تمهیداتی كه مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران به آن اشاره می‌كند از جمله آموزش كارگران، پس گرفتن میوه‌های خراب یا مجبور نكردن مشتریان به خرید بیش از نیاز شاید خیلی متفاوت‌تر از وضع موجود باشد و حتی آرمانی هم به نظر برسد، اما اگر چنین باشد شاید شهروندان هم بتوانند امیدوار باشند مسئولان سازمان میادین در تلاشند تا اصل مشتری‌مداری را نه صرفا در حد یك شعار زیبا كه درون غرفه‌ها نصب شده بلكه به معنای واقعی كلمه اجرایی كنند.

مزایای خرید از میادین تره‌بار

* با تمام این مشكلات، خرید از میادین میوه و تره بار مزایایی هم دارد كه بسیاری از شهروندان را با وجود برخی تلخی‌ها همچنان مشتری پر و پا قرص آن نگه داشته است.  از جمله : ارزان بودن و تفاوت قیمت حداقل 50 درصدی محصولات عرضه شده نسبت به مغازه‌های سطح شهر، تنوع محصولات و فراهم بودن اكثر مایحتاج مورد نیاز خانواده‌ها در یك‌جا.

* پراكندگی نظم میادین میوه و تره‌بار در اكثر مناطق شهر موجب شده داشتن خودروی شخصی تنها شرط رفتن به میدان میوه و تره‌بار نباشد، بلكه حتی پیاده هم بتوان مسیر خانه تا میدان میوه و تره‌بار محله را طی كرد.

* فعالیت بازارهای روز و میادین میوه و تره‌بار در بیشترین ساعات روز موجب شده كه نه فقط زنان خانه‌دار، بلكه اقشار كارمند هم بتوانند حتی پس از تعطیل شدن از محل كارشان به میدان میوه و تره‌بار محله‌شان هم سری بزنند.

بخش اجتماعی تبیان

منبع : پوران محمدی ‌- جام جم

مقالات مرتبط :

رنگ و روی پریده تهرانی‌ها 

 2خسارت میلیاردی تبلیغاتی‌ها!

وصله‌های ناجور شهر