تبیان، دستیار زندگی
پیش‌فروش تبلت سرفیس مایکروسافت با ویندوز RT آغاز شده است، اما آیا این تبلت مناسب شماست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرفیس با ویندوز RT؛ خوب یا بد؟


پیش‌فروش تبلت سرفیس مایکروسافت با ویندوز RT آغاز شده است، اما آیا این تبلت مناسب شماست؟

بالاخره بعد از حدس و گمان های فراوان، مایکروسافت قیمت تبلت سرفیس را اعلام کرد. 499 دلار برای مدل 32 گیگابایتی مجهز به ویندوز RT بدون کیبرد لمسی و 599 دلار برای مدل مجهز به کیبرد لمسی؛ در کنار قیمت 699 دلاری مدل 64 گیگابایتی با کیبرد لمسی، مبالغ اعلام شده توسط مایکروسافت بودند.

با چنین قیمتی، سرفیس ارزان تر از برخی تبلت های ویندوز RT است که قرار است به زودی عرضه شوند. برای مثال IdeaPad Yoga 11 لنوو 799 دلار قیمت گذاری شده است. و البته سرفیس از مدل 32 گیگابایتی آیپد هم 100 دلار ارزان تر است.

اما آیا این مزیت بزرگ تنها برگ برنده و عامل برتری مایکروسافت است؟

سرفیس با ویندوز rt؛ خوب یا بد؟

خبری از پردازنده اینتل نیست

ویندوز RT نسخه‌ای از ویندوز 8 است که از پردازنده‌های ARM پشتیبانی می‌کند. پردازنده‌های ARM به دلیل مصرف بهینه انرژی در بسیاری از ابزارهای موبایل امروزی استفاده می‌شوند و این بدین معناست که سرفیس RT دارای طول عمر باتری بالا و مصرف انرژی پایین است. اما خبر بد این است که تمام نرم‌افزارهای امروزی ویندوز که براساس معماری x86 نوشته شده‌اند برروی ARM اجرا نخواهند شد. یعنی برنامه‌های فعلی ویندوز 7 و نسخه‌های قبلی ویندوز در تبلت سرفیس RT اجرا نمی‌شوند. البته ظاهر سیستم‌عامل ویندوز RT کاملا شبیه به ویندوز 8 است اما به عنوان مثال مجموعه نرم‌افزاری آفیس 2013 مخصوص ویندوز RT نسبت به نسخه تحت ویندوز 8، محدودیت‌هایی دارد. پس اگر قصد دارید نرم‌افزارهای قدیمی خود را برروی تبلت اجرا کنید باید تا آمدن Surface Pro با ویندوز 8 و پردازنده اینتل صبر کنید.

مایکروسافت تبلت Surface را با دو پردازنده مختلف ARM و x86 عرضه می‌کند. تبلت Surface RT مجهز به پردازنده Tegra 3 و ویندوز RT است و تبلت Surface Pro که اوایل سایل آینده میلادی وارد بازار خواهد شد مجهز به ویندوز 8 و پردازنده Ivy Bridge اینتل است

سرفیس تنها تبلت ویندوزی نیست

اگر قصد دارید نسخه کامل ویندوز 8 را برروی تبلت تجربه کنید، لزومی ندارد تا اوایل سال 2013 و برای تبلت سرفیس Pro صبر کنید، چندین و چند تبلت ویندوز 8 با پردازنده x86 معرفی شده‌اند که همگی به زودی وارد بازار می‌شوند از برجسته‌ترین این تبلت‌ها می‌توان به سری 5 سامسونگ، IdeaTab لنوو، Iconia W510 ایسر و چندین اولترابوک لمسی تبدیل شدنی مانند Duo 11 سونی، Xps 12 دل، Taichi ایسوس و IdeaPad Yoga لنوو اشاره کرد.

خبری از LTE و 3G  نیست

اکثر تبلت‌های امروزی از 3G  و 4G  پشتیبانی می‌کنند اما متاسفانه سرفیس RT فاقد هر دو است. یعنی از طریق سیم کارت نمی‌توانید به اینترنت دسترسی داشته باشید و تنها از طریق شبکه Wi-Fi امکان دسترسی به شبکه وجود دارد. پس اگر قصد دارید همه جا به اینترنت دسترسی داشته باشید، چاره‌ای جز انتخاب تبلت‌های اندرویدی یا آیپد نخواهید داشت.

سرفیس با ویندوز rt؛ خوب یا بد؟

کاور Touch یا Type؟

تبلت سرفیس برای استفاده از رابط کاربری لمسی ویندوز 8 و لذت بردن از برخی امور روزمره بسیار خوب است. اما اگر بخواهید با آن به انجام امور جدی مانند ویرایش جداول در اکسل یا متون در Word بپردازید نیاز به یک کی‌برد مجزا دارید. مایکروسافت به همراه تبلت سرفیس یک کاور بسیار باریک و خلاقانه‌ای را نیز طراحی نموده که نقش کی‌برد را نیز بازی می‌کند. این کاور در دو نوع مختلف و بصورت جداگانه عرضه می شود. کلید‌های Touch Cover از نوع لمسی هستند ولی کلید‌های Type Cover فیزیکی و شبیه صفحه‌کلیدهای فیزیکی معمولی هستند.

اگر قصد دارید زیاد تایپ کنید بهتر است تایپ کاور را انتخاب کنید، چون حس مشابه صفحه کلید لپ‌تاپ را به همراه خواهد داشت. هر دو کاور، علاوه بر صفحه کلید دارای یک تاچ‌پد برای کنترل ماوس نیز هستند. تاچ کاور با قیمت 120 دلار و تاچ تایپ با قیمت 130 دلار به فروش می‌رسد. اگر رنگ کاور برایتان اهمیت ندارد می‌توانید 20 دلار کمتر هزینه نموده و تبلت سرفیس RT با 32 گیابایت حافظه و کاور تاچ مشکی رنگ را به قیمت 600 دلار خریداری کنید. تاچ کاور در رنگ‌های سفید، قرمز و آبی ارائه می‌شود.

فرآوری : فاطمه مجدآبادی

بخش دانش و زندگی تبیان


برگرفته از نارنجی، زومیت