تبیان، دستیار زندگی
برای آن که با فرد ی بتوان به نحو احسن همکاری داشته باشیم باید اورا بشناسیم ؛ در مورد زن وشوهر این شناخت ،بسیار مورد نیاز است ، یعنی زن ومرد می بایست هم دیگر را به حد ممکن بشناسند .تا با شناخت بیشتر .با یکدیگر تعامل خوب وعاشقانه داشته باشند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همسرت را بشناس تا عاشقت شود !


برای آن که با فرد ی بتوان به نحو احسن همکاری داشته باشیم باید اورا بشناسیم ؛ در مورد زن وشوهر این شناخت ،بسیار مورد نیاز است ، یعنی زن ومرد می بایست هم دیگر را به حد ممکن بشناسند .تا با شناخت بیشتر ، با یکدیگر تعامل خوب وعاشقانه داشته باشند .


همسرت را بشناس تا عاشقت شود !

هر انسانی دارای شخصیت و ویژگی های خاص خودش است . این شخصیت طی سالیان زندگی شخصی اش شکل گرفته است . این ویژگی ها  زیر بنای اعمال وعقاید هر فردی می شود ( قُلْ كُلٌّ یَعْمَلُ عَلى‏ شاكِلَتِهِ بگو: «هر كس طبق و خلق و خوى  خود عمل مى‏كند (الإسراء 84).

در زمان تحقیق و انتخاب و خواستگاری ، این شناخت مقدار ناچیزی به وجود می آید .  در مرحله خواستگاری زن ومرد با گفتگوی مستقیم و یا تحقیق پیرامون یکدیگر  ، شناخت نسبی نسبت به هم  پیدا خواهند کرد ؛ این شناخت لازم وضروری است ولی کامل نیست . زیرا اولاً زن ومرد سعی در جذب طرف مقابل دارند لذا بعضی از حقایق پنهان می ماند ثانیاً انسان نمی تواند درون وحقیقت فردی را به طور کامل بشناسد .

زن و مرد می بایست در دوران نامزدی و اوایل شروع زندگی ، شناخت نسبی مرحله خواستگاری را کامل نمایند و همدیگررا  بشناسند . علایق وحساسیت های خود را با مهربانی وملایمت به یکدیگر بگویند ؛ هم دیگر را درتکمیل  این شناخت کمک نمایند . در فرایند این شناخت چند نکته راباید رعایت کنند :

_بیان بعضی خصوصیات را به عنوان ابراز محبت نسبت به یکدیگر تلقی کنند ، وبه گونه ای رفتار نمایند که طرف مقابل به راحتی بتواند خصوصیات خودش را بیان کند .

_ این شناخت به هیج عنوان نباید مایه سرکوفت طرف مقابل شود ؛ اورا سرزنش کند که خودت گفتی فلان عیب ومشکل را داری !

_انتظار نداشته باشد که با یک سخنرانی وحدیث ویا آیه ای خواندن ، اوعیب خود را بر طرف کند .

_ مهم ترین نکته این است که این شناخت برای آن است که همسران رفتار عاقلانه داشته باشند .

_ زن یا مرد باپذیرش کامل همسرش ، به اوکمک کند تا آرام آرام به رفع عیوب خودبپردازد .

چگونه همسرم را بشناسم

برای آن ببینید که همسر خود را به خوبی شناختید ؛ وهمچنین انتظارات خود را از همسرتان به او باز گو نمایید ؛ می توانید فرم زیر را خالصانه پر کرده ودر اختیار یکدیگر قرار دهید :

همسر من دارای صفات خوب زیر است :

.......................................................................................................

دوست دارم همسرم این صفات زیر را داشته باشد :

.............................................................................

برای دست یابی به صفات مثبت و خوب یکدیگر را کمک کنید ، مبادا چماقی برای سرکوفت هم به کار ببرید .هردو به هم فرصت تغییر بدهید ، وبدانید که این تغییر ساده نیست ؛ باید با پذیرش کامل فرصا تغییر را در همسرت فراهم نمایی

این عمل را در یک فضای کاملاً صمیمی و با محبت انجام دهید . پس از آن که این فرم را پر کردید ، هر کدام ورقه خود را همسرش بدهد تا مطالعه کند.برای این که از عمل به آن ، حداکثر بهره را در استحکام زندگی زناشویی خود و «پایه ریزی زندگی عشق محور آرامش بخش » ببرید ؛

می بایست به نکات زیر توجه جدی داشته باشید:

** با تمرکز وبدون غرض ورزی صفات مثبت یکدیگر را بر روی کاغذ بیاورید .

** عیب همسرتان را با رویکرد مثبت وصفت جایگزینی در قسمت دوم بنویسید .

** ورقه ها را به یکدیگر بدهید وهیچ گونه قضاوت در باره صحت وسقم نکنید . این ورقه نگاه همسرت به شماست شاید بعضی موارد نادرست باشد . با باز نگری به خود، دقت کن شاید اودرست می گوید ( ان الانسان علی نفسه بصیره )  اگر واقعاً همسرت اشتباه کرده است در فضایی با محبت از او بخواه که چگونه به این نتیجه رسیدی؟ وآن گاه نکات اشتباهی که موجب نتیجه گیری اشتباه همسرت شده است ، با محبت توضیح دهید .

مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ وَقَفَ عَلَى عُیُوبِهِ وَ أَحَاطَ بِذُنُوبِهِ وَ اسْتَقَالَ الذُّنُوبَ وَ أَصْلَحَ‏ الْعُیُوبَ « هر کسی که نفس خود را بررسی کند بر عیوب خود آگاه خود شد وبر گناهانش احاطه خواهد یافت .در نتیجه گناهش کم می شود وعیوبش اصلاح خواهد شد»( تصنیف غرر الحكم و درر الكلم ،ص : 235)

**صفاتی که همسرتان به «عنوان دوست دارم همسرم این صفات را داشته باشد » بیان کرده است ،آن را خوب مطالعه نمایید ؛ چنان چه درست است،  چاره ای در کسب آن بیندیشید . چنان چه آن صفت را دارید ویا به عبارت دیگر عیبی که همسرتان بیان نموده است ، ندارید ، با آرامش برای همسرتان روشن نمایید که شما این گونه نیستید ، سعی نمایید در فضای کاملاً صمیمی گفتگو کنید .

** اولاً به نکات مثبتی که خودت بیان کردی از این به بعد روبروی خودت داشته باش وهمواره درمقابل دیدگانت قرار بده  وهر گاهی، از صفات خوب همسرت تعریف کن . ثانیاً دقت کن که همسرت هنوز نکات مثبتی برایت قایل است ؛ به عبارت دیگر « دوستت دارد » ولی مایل است بعضی صفات را هم داشته باشی!! سعی کن آنها را برای جلب رضایت همسرت وکسب زندگی « عشق محور آرامش بخش » در خودت به وجود آوری.

شناخت همسر

** این عمل برای شناخت بهتر یکدیگر وآشنایی با انتظارات از هم می باشد ؛ واز این فرصت برای تعامل بهتر وعاشقانه استفاده کنید نه چیز دیگر !! .

** مهم تر از همه این مطالب باید بین خودتان به عنوان « راز » باشد ؛ وبه هیچ وجه به دیگری حتی نزدیک ترین دوست ویا اقوام خود بیان نکنید .

** برای دست یابی به صفات مثبت و خوب یکدیگر را کمک کنید ، مبادا چماقی برای سرکوفت هم به کار ببرید .هردو به هم فرصت تغییر بدهید ، وبدانید که این تغییر ساده نیست ؛ باید با پذیرش کامل ،فرصت تغییر را در همسرت فراهم نمایی.

قال رسول الله (ص) :  إنّ مغیّر الخلق كمغیّر الخلق إنّك لا تستطیع أن تغیّر خلقه حتّى تغیّر خلقه. «همانا تغییر اخلاق وسیره ومنش مانند تغییر در خلقت چهره وآفرنیش است ؛ بی تردید تو نمی توانی سیره ومنش کسی را به طور کامل دگرگون سازی مگر این که آفرینش اورا دگرگون کنی  (پنهج الفصاحة ،ص 173)

برای شناخت بهتر از یکدیگر زن ومرد باید به نکات زیر توجه کنند

** زن ومرد باید ابتدا بدانند که بخش اعظم اختلاف میان آنها ناشی از سوء تفاهم هایی است که از اختلاف طرز تلقی ها وچشم اندازهای آنها نشأت می گیرد وارتباطی با بد سر شتی و بدجنسی وخصوصیاتی از این قبیل ندارد .

** زن وشوهر باید بدانند که همه خصوصیات همسر آنها لزواً «بد » نیست وتنها به دلیل آن که با خصوصیات خود آنها مطابقت ندارد« بد» جلوه گر می شود .

** زن وشوهر باید در طرز تلقی های خود نسبت به یکدیگر تجدید نظر کنند ، باید احساسات منفی بی جهت بوجود آمده در قبال یکدیگر را فراموش نمایند و به جنبه های مثبت و واقع بینانه بها دهند .(اریک فروم ،1387، ص 72 )

غلامعباس سرشور خراسانی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

پیژامه‌های دردسرساز

اشتباهی که تاوانش سخت است

در هنگام ازدواج به این 4 نکته توجه کنید

مراحل یک زناشویی موفق!

ختم بخیر شدن بگو مگو ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.