تبیان، دستیار زندگی
راه‌حل‌های متعددی برای درمان ناراحتی‌ها و دردهای قبل از قاعدگی وجود دارد. یادتان باشد موفقیت تمامی روش‌های پیشنهادی ما به میزان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

9 راه کاهش درد قاعدگی در خانم‌ها


راه‌حل‌های متعددی برای درمان ناراحتی‌ها و دردهای قبل از قاعدگی وجود دارد. یادتان باشد موفقیت تمامی روش‌های پیشنهادی ما به میزان پشتکار شما بستگی دارد.


درد قاعدگی

1- ورزش

فعالیت بدنی می‌تواند روح و جسم را تقویت کند، در نتیجه کمتر احساس خستگی می‌کنید و دچار بدخلقی و بدرفتاری نمی‌شوید. اگر می‌خواهید ورزش تاثیر بیشتری داشته باشد، باید در برنامه روزانه‌تان بین سی تا چهل‌وپنج دقیقه را به آن اختصاص دهید.

یادتان نرود این روش درمانی یعنی ورزش، زمانی جواب می‌دهد که شما آن را به صورت برنامه روزانه‌تان درآورده باشید و تنها یک هفته مانده به قاعدگی مسلما جوابگو نخواهد بود.

معمولا برنامه‌های ورزشی روزانه سی دقیقه و پنج روز در هفته ورزش سبک مانند ایروبیک یا دو تا سه بار در هفته انجام ورزش سنگین می‌تواند در کاهش تاثیرات قاعدگی بسیار موثر باشد.

2- ویتامین های گروه ب

جالب است بدانید این ویتامین ها می‌تواند شما را تا حد زیادی از این دردها خلاص کند. اما باز هم خوراکی نجات‌دهنده خانم‌ها یعنی تخم‌مرغ به کمک‌شان می‌آید. نه، نگران رژیم غذایی و اضافه وزن تان نباشید؛ این خوراکی خوشمزه می‌تواند به صورت آب‌پز هم تاثیرگذار باشد.

بهتر است در دوره‌ای که به قاعدگی نزدیک می‌شوید مصرف این ویتامین ها را افزایش دهید. از طرف دیگر می‌توانید طبق تجویز پزشک از مکمل‌های غذایی ویتامین ب نیز استفاده کنید، در غیر این صورت مصرف تخم‌مرغ و لبنیات کم‌چرب به کاهش این عوارض به شدت کمک می‌کند.

کاهش استرس باعث کاهش درد قاعدگی می شود. سعی کنید بین خودتان و دنیای اطرافتان تعادل به وجود بیاورید، به این ترتیب اتفاقات کوچک اعصابتان را به هم نمی‌ریزد و احساسات و افکار بد برای طولانی‌مدت در فکر و نظرتان باقی نمی‌ماند

3- کربوهیدرات‌ها

غلات معمولی و سبوس‌دار مانند انواع نان‌های سفید یا سبوس‌دار می‌تواند دردهای قاعدگی را کاهش دهد. یادتان باشد پیروی از یک برنامه غذایی می‌تواند تا حد زیادی به کاهش این دردها کمک کند. همانطور که خوردن غذاهای سرد مثل ماست یا کاهو ممکن است شکم‌درد شما را افزایش دهد، به همان میزان خوردن خوراکی‌های به اصطلاح گرم مانند خرما یا نان‌های سبوس‌دار مانند نان جو می‌تواند دردها را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. در ضمن اکثر غلات سبوس‌دار حاوی فیبر فراوان هستند که شما را سیر می‌کنند، در حالی که کالری چندانی هم ندارند.

به این ترتیب برای خانم‌هایی که در این دوران بیش از حد دچار پرخوری و پر اشتهایی می‌شوند بهترین گزینه مصرف غلات سبوس‌دار است که هم شما را سیر می‌کند و هم دردتان را از بین می‌برد.

4- کاهش استرس

سعی کنید بین خودتان و دنیای اطرافتان تعادل به وجود بیاورید، به این ترتیب اتفاقات کوچک اعصابتان را به هم نمی‌ریزد و احساسات و افکار بد برای طولانی‌مدت در فکر و نظرتان باقی نمی‌ماند.

گرچه در دنیای امروز پیدا کردن محل و موقعیتی بدون استرس و فکر و خیال، کار بسیار دشواری است، اما غیرممکن نیست. کافی است سعی کنید عوامل استرس‌زا را از محیط کار یا خانه‌تان دور نگه دارید. کنترل اعصابتان را خودتان به دست بگیرید. فراموش نکنید که جز شما کسی قادر نیست اعصاب بهم ریخته‌تان را درست کند و حالتان را سر جا بیاورد.

معمولا هر کسی خودش بهتر می‌داند چه عواملی برایش آرامش‌بخش است. مثلا انجام حرکات یوگا، شنا، ماساژ، نقاشی و ... می‌تواند حالتان را بهتر کند؛ کافی است راه‌حل مناسب خودتان را پیدا کنید.

یادتان باشد که اگر خواب کافی و مناسب نداشته باشید، هیچکدام از این روش‌ها تاثیر نخواهند داشت.

5- اخراجی‌ها

بهتر است برخی موادغذایی را هم قبل از دوران قاعدگی به کلی فراموش کنید. البته حذف این خوراکی‌ها به طور کامل هم برای سلامت بدن مفید است و بدون این مواد احساس بهتری خواهید داشت.

نمک یکی از موادی است که باعث تشدید پف و ورم بخصوص در ناحیه صورت می‌شود. کافئین شما را تبدیل به یک خانم زودرنج و به شدت حساس می‌کند.

قند شما را چاق می‌کند و زیادی آن به شکل چربی در بدنتان ذخیره می‌شود و شما را از فرم می‌اندازد، اما مهمتر از همه اینکه در این دوران قند، شما را بیش از هر چیز دیگری پرخور می‌کند.

6- مسکن‌ها

از آنجایی که بسیاری از نشانه‌های پی ام اس (سندرم پیش از قاعدگی) انواع دردهایی مانند سردرد، شکم‌درد، کمردرد و امثال آن هستند، مصرف قرص مسکن می‌تواند این عوارض را کاهش دهد. یادتان باشد اگر دردتان تمامی نداشت و کلافه شده بودید برای اینکه بتوانید راحت‌تر بخوابید می‌توانید یکی از خانواده مسکن‌ها را مانند ژلوفن، بروفن‌ و ناپروکسن مصرف کنید. گاهی لازم نیست زیاد درد بکشید و خوردن یک مسکن ساده می‌تواند نجات‌تان دهد.

مصرف روزی یک لیوان جوشانده گل‌گاوزبان با نبات، یا یک لیوان چای‌دارچین در صبحانه به شدت روی آرامش و البته کاهش درد قاعدگی تاثیرگذار است

7- مکمل‌ها

برخی مکمل‌های ویتامینی یا معدنی مانند فولیک‌اسید، منیزیم، ویتامین E و کلسیم می‌تواند تا حد زیادی عوارض پی ام اس را کاهش دهد. فراموش نکنید قبل از مصرف هر کدام از این مکمل‌ها با پزشک‌تان مشورت کنید. البته جدیدا کپسول‌هایی هستند که تمامی این مواد را با هم دارند و شما می‌توانید با مصرف روزانه یک عدد، تمامی مواد مورد احتیاج بدن را که به میزان کافی از موادغذایی دریافت نمی‌کنید از این طریق به دست آورید، اما مشورت با پزشک را نیز فراموش نکنید.

8- گیاه درمانی

در بدن برخی افراد، گیاهان بیشتر از موادشیمیایی جواب می‌دهند و البته این به بدن فرد بستگی دارد که چقدر به استفاده از گیاهان عادت کرده باشد. از طرفی درمان‌های گیاهی معمولا در طولانی‌مدت جواب می‌دهند. شما نباید انتظار داشته باشید زمانی که درد شدید دارید، مثلا یک جوشانده گیاهی به سرعت دردتان را تسکین دهد، بنابراین درمان‌های گیاهی را باید به طور پیگیر و مداوم انجام دهید و البته صبور باشید.

مثلا مصرف چای و زعفران و نبات در طول یک هفته باقیمانده تا شروع عادت‌ماهانه، قاعدگی شما را تا حد زیادی بدون درد و راحت می‌کند.

مصرف روزی یک لیوان جوشانده گل‌گاوزبان با نبات، یا یک لیوان چای‌دارچین در صبحانه به شدت روی آرامش و البته کاهش درد قاعدگی تاثیرگذار است؛ البته قبل از مصرف دستورات گیاهی هم بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید. گاهی ممکن است این درمان‌های گیاهی با درمان‌های دارویی اختلال پیدا کند و تاثیر یکی را از بین ببرد یا عوارض جانبی داشته باشد.

9- داروها

برخی داروها مانند قرص‌های ضدبارداری با تنظیم هورمون‌ها، قاعدگی راحت‌تری را فراهم می‌کنند و به این ترتیب عوارض پی ام اس کمتری خواهید داشت. البته یادتان باشد که قرص‌های ضدبارداری انواع گوناگون دارند و در افرادی که از قرص‌های ضدافسردگی هم استفاده می‌کنند مصرف آنها ممنوع است. به هرحال قبل از مصرف هر نوع دارویی باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

بخش سلامت تبیان


منبع: برترین ها

مطالب مرتبط:

دردهای قاعدگی را دور بریزید

درد قاعدگی را تحمل کنید

علت دردهای زیر شکمی چیست؟

علایم و علل PMS در خانم ها

PMS ؛ از تشخیص تا درمان

خونریزی شدید قاعدگی در خانم‌ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.