تبیان، دستیار زندگی
دبیر کل هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی روابط عمومی گفت: وجود جرات تنبیه یا اخراج افراد ناتوان از روابط عمومی یکی از ویژگی‌های برجسته در علم روابط عمومی است که باید به آن مبادرت ببخشیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باید جرات تنبیه یا اخراج افراد ناتوان از روابط عمومی‌ها را داشته باشیم

هوشمند سفیدی

دبیر کل هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی روابط عمومی گفت: وجود جرات تنبیه یا اخراج افراد ناتوان از روابط عمومی یکی از ویژگی‌های برجسته در علم روابط عمومی است که باید به آن مبادرت ببخشیم.

به گزارش روابط عمومی، هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی روابط عمومی صبح امروز دوشنبه اول آبان در مرکز همایش‌های بین‌‌المللی صدا و سیما آغاز به کار کرد.

هوشمند سفیدی دبیر کل هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی روابط عمومی در ابتدای  این برنامه گفت:‌ در علم روابط عمومی 4 ویژگی اهمیت زیادی دارد. یکی اینکه حرفه باید دارای منشور اخلاقی و بایدها و نبایدهایی باشد. آیا روابط عمومی به عنوان یک حرفه در کشور ما دارای منشور اخلاقی است؟ وقتی به این موضوع توجه می‌کنیم می‌بینیم که هنوز برای روابط عمومی در کشور ما منشوری تدوین و ابلاغ نشده است. البته منشور مورد نظر آماده شده و دبیرخانه سمپوزیوم تلاش کرده است تا کارهای آن پیش برود. در همین زمینه منشور تقدیم مجلس شورای اسلامی شده و هفته آینده هم با گروه پژوهش‌های مجلس در این زمینه جلسه‌ای داریم. مدعی هستیم و اصرار داریم تا طرح منشور اخلاقی روابط عمومی‌ها به سرعت عملیاتی شود.

وی افزود: ویژگی دوم این است که یک حرفه باید دانشمندان علمی و یک نظام آموزشی داشته باشد. در حال حاضر نظام آموزشی ما نمی‌تواند فارغ‌التحصیلان علم روابط عمومی را تربیت کند. در حال حاضر در علم روابط عمومی ما دانش فنی وجود دار د اما در زمینه دانش عملی باید تلاش‌های گسترده تری صورت بگیرد.

سفیدی ادامه داد: ویژگی سوم وجود جرات تنبیه یا اخراج افراد ناتوان از روابط عمومی‌ها است. این امر زمانی میسر می‌شود که دارای سازمان منسجم در روابط عمومی باشیم چون در حال حاضر روابط عمومی‌ها متولی مشخصی در کشور ما ندارند. ویژگی چهارم وجود آموزش‌های ضمن خدمت است. البته این موضوع به شکل پراکنده در روابط عمومی‌های کشورمان پیگیری می‌شود و سازمان‌های مختلفی در این زمینه تلاش می‌کنند اما نیازمند طرح آموزشی مدون و در کنار آن طرح توسعه تکمیلی برای آموزش ضمن خدمت هستیم. در این زمینه با آقای مهندس باهنر در مجلس مذاکراتی انجام نشد و در نتیجه به دانشگاه آزاد گفته شد تا مقطع دکترای روابط عمومی را راه اندازی کند چون در شان کشور ما نیست که مقطع دکترای روابط عمومی در آن تدریس نشود در حالی که کشورهای همجوار ما که هر کدام اندازه یکی از استان‌های ما هستند در دانشگاه‌های خود دکترهای روابط عمومی را تربیت کنند.

دبیر کل هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی روابط عمومی گفت: تخصصی شدن فعالیت روابط عمومی‌ها و سپردن امور به دست متخصصان روابط عمومی می‌تواند موجب جا افتادن این حرفه در کشور ما شود. به ما وعده داده شده که خواسته‌های این سمپوزیوم از طرف دولت به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ خواهد شد.

وی در پایان سخنانش گفت: روابط عمومی در ایران در مسیر حرفه‌ای شدن قدم برمی‌دارد ولی این امر زمان می‌طلبد و به نظر می‌رسد با وضع موجود زمان زیادی لازم است اما اگر همه NGOها با یکدیگر متحد شوند می‌توان به این موضوع تسریع بخشید. این نکته را هم اضافه کنم که روابط عمومی حرفه‌ای باید استاندارد باشد.

تنظیم: هومن بهلولی