تبیان، دستیار زندگی
le در  قسمت های قبل  آموختید كه از اشیاRigial body ( بدنه سخت ) در محیطReactor برای مدلسازی متحرك سازی اجسام دنیای واقعی استفاده می كنیم . این اشیا طی متحرك سازی هرگز تغییر شكل نمی دهند. اما اگر بخواهیم اشیایی را شب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بدنه های Deformable

در  قسمت های قبل  آموختید كه از اشیاRigial body ( بدنه سخت ) در محیطReactor برای مدلسازی متحرك سازی اجسام دنیای واقعی استفاده می كنیم . این اشیا طی متحرك سازی هرگز تغییر شكل نمی دهند. اما اگر بخواهیم اشیایی را شبیه سازی كنیم كه طی متحرك سازی تغییر شكل می دهند ( مانند مو یا لباس ) چه باید كرد ؟ در محیطReactor از نوع دوم اشیا یعنیDeformable bodiess یا بدنه های تغییر پذیر برای شبیه سازی موارد فوق استفاده می كنیم . شكل هندسی ( كنجهای ) این اشیا را در بستر زمان می توان تغییر داد .

می توانید اشیا كاملا" سخت را از تركیب بدنه های سخت و بدنه های تغییر پذیر ایجاد نمایید .

از بدنه های تغییر پذیر برای جلوه های محیطی نیز می توان بهره گرفت . روال عمومی كار آن است كه ابتدا یك مش یا باریكه مطابق شكل اصلی مورد نظر ایجاد می كنید . سپس یك تغییر دهنده خاص را بر آن اجرا می كنید . سپس خصوصیات اضافی فیزیكی را به شی نسبت می دهید

در محیط Reactor چهار طبقه بندی اصلی از بدنه های تغییر پذیر در اختیار شما قرار دارند :

یك مش مثلثی دو بعدی تغییر پذیر استCloth

یك مش مثلثی بسته سه بعدی و تغییر پذیر استSoft body

یك زنجیر تك بعدی تغییر پذیر از كنجهاRope

یك مش تغییر پذیر كه كنجهای آن قبلا" متحرك سازی Deforming mesh

شده باشد ( برای پوست یك كاراكتر استفاده می شود) .

بدنه های تغییر پذیر همانند بدنه های سخت باید به یك مجموعه اضافه شوند . البته هر نوع از بدنه های تغییر پذیر یك نوع مجموعه خاص دارد .


بدنه تغییر پذیرCloth

اشیا Cloth در محیطReactor در واقع بدنه های تغییر پذیر دو بعدی هستند .


تغییر دهندهCloth

تغییر دهندهCloth به شما امكان می دهد هر نوع شكل هندسی (Geometry ) را به یك مش تغییر پذیر تبدیل نموده و سپس رفتار اشیایی مانند لباسها و ورق های فلزی و پرچم ها و پرده ها را شبیه سازی نمایید . سپس تعدادی از خصوصیات را برای شیCloth تنظیم می كنید .

1– فایل جدید ایجاد نمایید . یكBox با ارتفاع 10 و طول و عرض دلخواه ایجاد نمایید .

2– بر روی شی كلیك راست نموده وConvert to editable را انتخاب كنید .

3– مولفهVertex را فعال نموده و این جعبه را دستكاری كنید تا به شكل پرده یا رومیزی شود. از حالت مولفه فرعی خارج شوید .

4– در نوار ابزارReactor دكمهApply cloth modifier را كلیك كنید .

5– پانلCreate و سپس پانلReactor را فعال كنید . دكمهCl collection را فعال كنید . داخل دیدگاه كلیك كنید .

6– دكمهAdd را كلیك كنید شیBox 01 را انتخاب نموده و دكمهSelect را كلیك كنید تا این شی را به مجموعهCl collection اضافه نمایید .

7– بترتیبReactor® create animation در نوار منو را كلیك كنید .دكمهOK را كلیك كنید.

8– متحرك سازی را اجرا نمایید . سپس پانلModify را باز كنید. نام تغییر دهندهReactor cloth را انتخاب كنید . پارامترهای آن پایین پانل آشكار می شوند.

9- سپس این فایل راdownloadکنید . شی لباس را انتخاب كنید . در نوار Reactor دكمهApply modifier cloth را كلیك كنید تا تغییر دهندهCloth را بر این شی اجرا نمایید .

10- سپس بترتیبReactor ®create object®cloth collection در نوار منو را كلیك كنید . داخل دیدگاه كلیك كنید تا یك مجموعهCl colletion را ایجاد نمایید .

11– پایین پانل دكمهAdd را كلیك نموده و شیBoxol را انتخاب نمایید تا در این مجموعه قرارگیرد .

12– بترتیبReactor ®create animation در نوار منو را كلیك كنید . متحرك سازی را اجرا نمایید .


اشیا Soft bodies

این اشیا در واقع بدنه های تغییر پذی سه بعدی هستند كه مانندCloth مش ها را تغییر شكل می دهند. تفاوت اصلیCloth وSoft bodies آن است كه اشیاSoft body سعی می كنند تا شكل اصلی را حدالامكان حفظ نمایند . از این شی برای شبیه سازی قطرات آب و بطری آب , ژله و امثال آن استفاده می كنیم .


تغییر دهندهSoft body

1– این فایلdownload کنید

2– شیSphere را انتخاب نمایید . در نوار ابزارReactor سمت چپ پنجره اصلی دكمهApply soft body modifier را كلیك كنید . تنظیمات تغییر دهندهSoft body را بدلخواه تغییر دهید .

3– بترتیبReactor ®create animation در نوار منو كلیك كنید .

4– متحرك سازی را اجرا نمایید .

مهدی بندری