تبیان، دستیار زندگی
«شیطان شلوار لی می‌پوشد» نام فیلم جدید علی عطشانی است. ابتدا عنوان شد حمید اعتباریان، تهیه‌کننده و لیلا اوتادی، بازیگر این فیلم هستند اما یکباره نام حبیب‌الله کاسه‌ساز جایگرین حمید اعتباریان شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیطان شلوار لی می‌پوشد؟


«شیطان شلوار لی می‌پوشد» نام فیلم جدید علی عطشانی است. ابتدا عنوان شد حمید اعتباریان، تهیه‌کننده و لیلا اوتادی، بازیگر این فیلم هستند اما یکباره نام حبیب‌الله کاسه‌ساز جایگرین حمید اعتباریان شد.

شیطان شلوار لی می‌پوشد؟

شکایت اوتادی از کاسه‌ساز و عطشانی

لیلا اوتادی هم در واکنش گفت: من از علی عطشانی و حبیب‌الله کاسه‌ساز شاکی هستم و این شکایت را به صورت رسمی به اتحادیه تهیه‌کنندگان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده‌ام. این بازیگر سینما و تلویزیون که فیلمنامه «شیطان شلوار لی می‌پوشد» را خریداری کرده است گفت: من از حبیب‌الله کاسه‌ساز و علی عطشانی شاکی هستم زیرا تحت فشار نامه‌ای دستی برای دریافت پروانه ساخت از من گرفتند. وی تاکید کرد: غیر از من هیچ صاحب و مالکی برای «شیطان شلوار لی می‌پوشد» وجود ندارد و من گفته‌های آقای اعتباریان را تایید می‌کنم که آقای عطشانی، حبیب‌الله کاسه‌ساز را برای تهیه فیلم وارد کرده و هیچ قراردادی وجود ندارد.

کاسه‌ساز: اوتادی خودش خواسته این فیلم را تهیه کنم

حبیب‌الله کاسه‌ساز درباره شکایت لیلا اوتادی، مالک فیلمنامه «شیطان شلوار لی می‌پوشد» از وی و علی عطشانی به دلیل رعایت نکردن حقوق مولف گفت: اوتادی شخصا طی دست‌خطی که موجود است، فیلمنامه را برای ساخت به بنده واگذار کرده‌اند. او همچنین گفت: من از شکایت ایشان کاملا بی‌اطلاع هستم و هنوز چیزی به ما اعلام نشده است. کاسه‌ساز در پاسخ به این مطلب که گفته می‌شود قبلا این فیلمنامه قرار بود توسط حمید اعتباریان ساخته شود، خاطرنشان کرد: بله، این فیلمنامه قرار بود توسط اعتباریان ساخته شود اما به دلایلی این کار انجام نشد. سپس اوتادی همراه عطشانی به دفتر من آمدند و درخواست کردند تهیه‌کنندگی این فیلم را انجام بدهم. البته پیشنهاد تهیه‌کنندگی مرا اوتادی به عطشانی داده بودند. من نیز پس از خواندن فیلمنامه این پیشنهاد را پذیرفتم. این تهیه‌کننده سینما در پاسخ به این مطلب که عنوان شده است «لیلا اوتادی تحت فشار دست‌خط انتقال فیلمنامه را در اختیار شما گذاشته‌اند»، تصریح کرد: متوجه اینکه ایشان تحت فشار چنین دست‌خطی را به ما داده‌اند، نمی‌شوم. خانم اوتادی با دست‌خط مبارک خودشان نامه انتقال فیلمنامه به بنده را دادند و هیچ فشاری در این زمینه وجود نداشته است.

شیطان شلوار لی می‌پوشد؟

عباسی: اوتادی تنها به فکر خودش است

پیمان عباسی، فیلمنامه‌نویس «شیطان شلوار لی می‌پوشد» هم عنوان کرد: روال عادی در ‌هالیوود این است که سرمایه‌گذارهای یک فیلم سوپراستارهای سینما هستند و با سرمایه‌گذاری در یک فیلم هم موجب فروش بالاتر فیلم می‌شوند و هم نقش دلخواه خود را بازی می‌کنند. من بنیانگذار این اتفاق در ایران بودم و با فیلم «توفیق اجباری» خیلی از استارهای سینما برای چنین تجربه‌ای به من مراجعه کردند. وی ادامه داد: لیلا اوتادی هم یکی از این استارها بود که به من مراجعه کرد و به دلیل تجربه‌ای که در همکاری با نیوشا ضیغمی و محمدرضا گلزار داشتم و فکر می‌کردم این بازیگر هم مانند 2بازیگر قبلی با توجه به تجربیات سینمایی‌اش به مقوله تهیه و رفتار حرفه‌ای در سینما آشناست، فیلمنامه را به این بازیگر فروختم اما اشتباه کردم زیرا اوتادی تنها به فکر منافع خودش است و با رفتار حرفه‌ای در سینما آشنا نیست.

لیلا اوتادی : من از حبیب‌الله کاسه‌ساز و علی عطشانی شاکی هستم زیرا تحت فشار نامه‌ای دستی برای دریافت پروانه ساخت از من گرفتند. حبیب‌الله کاسه‌ساز: متوجه اینکه ایشان تحت فشار چنین دست‌خطی را به ما داده‌اند، نمی‌شوم. خانم اوتادی با دست‌خط مبارک خودشان نامه انتقال فیلمنامه به بنده را دادند و هیچ فشاری در این زمینه وجود نداشته است.

عباسی درباره تهیه فیلم توسط حمید اعتباریان توضیح داد: به دلیل اختلافاتی که پس از فروش فیلمنامه میان من و خانم اوتادی وجود داشت دیگر پیگیر روند تولید فیلمنامه نبودم تا اینکه پس از 3 سال خانم اوتادی با من تماس گرفت و گفت با حمید اعتباریان مذاکراتی داشته است و من خیلی خوشحال شدم زیرا دوست داشتم با این تهیه‌کننده همکاری کنم. علی عطشانی به عنوان کارگردان پیشنهادی از سوی اوتادی معرفی و بازنویسی فیلمنامه با نظرات علی عطشانی انجام شد. وی افزود: در این مدت من تنها با علی عطشانی در تماس بودم و از طریق خبرگزاری‌ها متوجه شدم صحبت‌هایی با حبیب‌الله کاسه‌ساز برای تهیه فیلم انجام شده است. از اینکه فرصت نشد با اعتباریان همکاری کنم ناراحت شدم اما کاسه‌ساز را هم نمی شناختم و نظر منفی درباره ایشان نداشتم.

اعتباریان: انصراف ندادم

از آن سو حمید اعتباریان، تهیه‌کننده اولیه این فیلم عنوان کرد: با اینکه من به شورای پروانه ساخت درخواست داده بودم به دلیل اختلافات قدیمی که با بهروز افخمی داشتیم با صدور پروانه «شیطان شلوار لی می‌پوشد» موافقت نشده بود اما علی عطشانی درباره این مخالفت شورا حرفی به من نزده و با سرمایه‌گذار سراغ تهیه‌کننده دیگری رفته بود در حالی که من از تهیه‌کنندگی فیلم انصراف نداده بودم و اختلافاتم با بهروز افخمی برطرف شده است. وی تاکید کرد: متاسفانه به حدی ارزش تهیه‌کننده پایین آمده که یک کارگردان به همین راحتی تهیه‌کننده یک فیلم را تغییر می‌دهد. تا به حال تا این حد رفتار غیرحرفه‌ای در سینما ندیده بودم.

پاسخ عطشانی

علی عطشانی، کارگردان «شیطان شلوار لی می‌پوشد» هم توضیح داد: به عنوان کارگردان تنها به خواسته‌های تهیه‌کننده عمل می‌کنم. فیلم با تهیه‌کنندگی حبیب‌الله کاسه‌ساز پروانه ساخت دریافت کرده و من به صورت حرفه‌ای به قراردادم عمل می‌کنم. وی در پاسخ به اظهارات لیلا اوتادی و شکایتش توضیح داد: صحبتی در این‌باره ندارم و معتقدم این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های امسال جشنواره است.

فرآوری: احمد رنجبر

بخش سینما و تلویزیون تبیان


منبع : سینما پرس، مهر