تبیان، دستیار زندگی
بالا و پایین شدن های نرخ ارز در ماه گذشته این بار نیز می رود که محمود احمدی نژاد رییس جمهور را برای دومین بار جهت پاسخگویی به پرسش های نمایندگان به مجلس بکشاند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا مجلس بار دیگر از رییس جمهور سوال می کند؟


بالا و پایین شدن های نرخ ارز در ماه گذشته این بار نیز می رود که محمود احمدی نژاد رییس جمهور را برای دومین بار جهت پاسخگویی به پرسش های نمایندگان به مجلس بکشاند.

نمایندگان مجلس هشتم در واپسین روزهای سال 90 طرح سوال از رییس جمهور را مطرح کردند و احمدی نژاد را برای پاسخگویی به سوالاتشان به مجلس فراخواندند؛ اتفاقی که در طول دوران بعد از انقلاب بی سابقه بوده است. اما انگار این کار تابوی سوال از رییس جمهور را که تا پیش از آن صرفا ظرفیتی پیش بینی شده در قانون بود، شکست.

نمایندگان مجلس نهم نیز پس از بروز برخی مشکلات اقتصادی در کشور بویژه نوسانات قیمت ارز در بازارهای ایران خواستار پاسخگویی رییس جمهور به این موضوع شدند. حالا باید دید آیا طرح سوال از رییس جمهور این بار هم همانقدر جدی پیگیری می شود و رییس جمهور را به صحن علنی مجلس می کشاند یا نه؟

غلامعلی جعفرزاده، عضو کمیته منتخب سوال کنندگان از رییس جمهور ضمن تاکید بر ضعف عملکرد دولت در نوسانات اخیر ارزی، پیش بینی می کند که سوال کنندگان از رییس جمهور موضوع سوال را به گونه دیگر و در جلسات کارشناسی پیگیری کنند تا جامعه دچار التهاب نشود.

غلامعلی جعفرزاده

مشروح گفت و گوی تبیان با غلامعلی جعفرزاده را در زیر می خوانید:

-برخی نمایندگان با استناد به سخنان اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم ایجاد آرامش در فضای کشور، معتقدند موضوع سوال از رییس جمهور باید به دلیل شرایط خاص کشور منتفی شود، ارزیابی شما از این امر چیست؟

من بعید می دانم نظر مقام معظم رهبری بر این باشد که نمایندگان به وظیفه قانونی شان عمل نکنند و کسانی که این موضوع را مطرح می کنند صرفا استنباط شخصی شان را مطرح می کنند. ضمن اینکه سوابق قبلی نشان می دهد که رهبری معتقد به این هستند که مجلس به وظیفه قانونی اش عمل کند و به دنبال ایجاد ممانعت برای مجلس نیستند.

ما نیز معمولا از طریق هیات رییسه مجلس پیگیر این هستیم که نظر رهبری را درباره اقدامات مجلس بگیریم و کاری خلاف نظر ایشان نکنیم. اما درخصوص سوال از رییس جمهور به نظر مشخصی نرسیدیم.

-سوال از رییس جمهور این بار به موضوع نوسانات ارزی مربوط است، طرح سوال چقدر به حل این مشکلات کمک می کند؟

ما مترصد این هستیم که به پیمانی که با مردم بسته ایم، عمل کنیم. در این باره تعارف هم نداریم. دولت در ماجرای نوسانات ارزی واقعا ضعیف عمل کرد در حالی که می توانست قوی تر عمل کند.

پیش بینی من این است که همه به دنبال این هستند که اتفاق عجیب و غریبی در مجلس نیفتد چرا که مردم تحت فشارند و طاقت فشار دیگری را ندارند. ما قصد مچ گیری و دادگاهی کردن کسی را نداریم و اگر دولت به دنبال استفاده از نظر کارشناسی مجلس باشد ما هم حاضریم موضوع را در جلسات کارشناسی حل کنیم

-پاسخ نمایندگان رییس جمهور در کمیسیون های مربوطه به سوالات نمایندگان را چطور ارزیابی می کنید؟

نمایندگان رییس جمهور پاسخ چندانی برای سوالات نمایندگان نداشتند و تنها می گویند که این اتفاقات اثر تحریم ها بوده است. اما سوال اینجاست که آیا هرکس در این شرایط رییس جمهور و وزیر بود همین اتفاق می افتاد؟ آنها باید پاسخ دهند که در قبال تحریم ها چه کرده اند و بودنشان چه اثری داشته است.

متاسفانه آقای وزیر در این جلسه در حالی حضور پیدا کرد که کاغذش را حتی یک بار هم مطالعه نکرده بود. این خوب نیست و دولت باید اهمیت بیشتری برای این موضوع قائل شود.

-بنابراین پاسخ نمایندگان رییس جمهور به سوالات نمایندگان را قانع کننده نمی دانید؟!

آیین نامه به نمایندگان یک هفته فرصت می دهد که قانع شدن یا نشدنشان را از پاسخ های نمایندگان رییس جمهور اعلام کنند. البته که موضوع قانع کننده ای در پاسخ ها وجود نداشت و نمایندگان رییس جمهور صرفا گزارشی از وضع جاری ارائه دادند که ربطی به سوال نداشت. ولی با همه این اوصاف سوال کنندگان در جلسه مشترکی موضوع را بررسی خواهند کرد.

احمدی نژاد در مجلس

-فکر می کنید طرح سوال از رییس جمهور به صحن علنی کشیده می شود؟

به نظر می رسد ما باید فضای سوال را عوض کنیم و جلسات ویژه ای برگزار کنیم تا سوال را به صحن نکشانیم تا جامعه دچار التهاب نشود.

پیش بینی من این است که همه به دنبال این هستند که اتفاق عجیب و غریبی در مجلس نیفتد چرا که مردم تحت فشارند و طاقت فشار دیگری را ندارند. ما قصد مچ گیری و دادگاهی کردن کسی را نداریم و اگر دولت به دنبال استفاده از نظر کارشناسی مجلس باشد ما هم حاضریم موضوع را در جلسات کارشناسی حل کنیم.

نهایتا با توجه به فضای موجود و فرمایشات رهبری-علیرغم اینکه معتقدیم نظر ایشان بر توقف سوال نبوده- شاید موضوع سوال از رییس جمهور را به گونه دیگری دنبال کنیم.

اما به نظر می رسد نمایندگان نظرات دیگری نیز دارند. برای مثال علی ایرانپور، از نمایندگان امضاکننده سوال از رییس جمهور که امضای خود را از پای سوال پس گرفته نیز در اظهارات دیگری با تاکید بر اینکه هدف از سوال مچ گیری نبوده و مجلس به دنبال حل مشکل بوده است، معتقد است که مصلحت کشور ایجاب می کند موضوع سوال از رییس جمهور فعلا متوقف شود.

مشروح گفت و گوی تبیان با علی ایرانپور را در زیر می خوانید:

-ارزیابی شما از طرح سوال از رییس جمهور در مجلس چیست و علت برخی تلاش ها در مجلس برای منتفی شدن سوال را چه می دانید؟

سوال از یک منظر جزء حقوق و وظایف نمایندگان است و در قانون اساسی به آن به عنوان اهرم نظارتی تصریح شده است. از سوی دیگر در هر شرایطی باید وضعیت خاص کشور، موقعیت نظام مقدس جمهوری اسلامی، شیطنت های خارجی و تهدیدات علیه نظام لحاظ شود.

من خودم جزء امضا کنندگان سوال از رییس جمهور بودم اما بعد از فرمایشات رهبری در روزهای اخیر و توصیه های ایشان به مسوولین معتقدم سخنان ایشان بخشی به دولت و بخشی دیگر به مجلس مربوط بوده و خطاب ایشان در واقع به کل مسوولین نظام بوده است. به همین منظور لازم است شرایط خاص کشور و مصلحت نظام در نظر گرفته شود

فرمایشات رهبری در روزهای پایانی سفر ایشان به استان خراسان رضوی در خصوص افزایش همدلی و تعامل بین مسوولین نیز اقتضا می کند علیرغم اینکه سوال جزء حقوق بدیهی نمایندگان و در راستای انجام وظایف آنان است، مصالح نظام در نظر گرفته شود و در این باره زمان سنجی و موقعیت شناسی صورت گیرد.

علی ایرانپور

شاید طرح سوال در شرایطی خاص ضرورتی نداشته باشد و به فضای تعامل و همدلی در کشور آسیب بزند.

-فضای مجلس را برای طرح سوال چطور می بینید؟

به نظر می رسد فضای سوال از رییس جمهور به سمتی برود که خیلی به مصلحت کشور و مردم نباشد و نتواند چندان مشکلات مدنظر نمایندگان را حل کند.

-پس شما شخصا قائل به توقف طرح سوال از رییس جمهور هستید؟

من خودم جزء امضا کنندگان سوال از رییس جمهور بودم اما بعد از فرمایشات رهبری در روزهای اخیر و توصیه های ایشان به مسوولین معتقدم سخنان ایشان بخشی به دولت و بخشی دیگر به مجلس مربوط بوده و خطاب ایشان در واقع به کل مسوولین نظام بوده است. به همین منظور لازم است شرایط خاص کشور و مصلحت نظام در نظر گرفته شود.

-در صورت انصراف نمایندگان از طرح سوال از رییس جمهور آیا این به معنای اقناع آنها خواهد بود؟

البته که انتقادات متعددی به ویژه در نوسانات ارزی اخیر به دولت وجود دارد اما به هر حال مصالح نظام اولویت بیشتری نسبت به این موضوع دارد.

-فکر می کنید موضوع سوال به چه شکل دیگری قابل پیگیری خواهد بود؟

ما با تعدادی از دوستان صحبت کرده ایم که تنها به دلیل موقعیت حساس کشور و فرمایشات رهبری برای اثبات حسن نیت مجلس در فضای تعامل و همدلی و دور از حاشیه ها مشکلات اقتصادی جامعه اعم از گرانی و نوسانات ارزی را حل کنیم چرا که در واقع هدف از سوال هم همین بوده که مشکلات حل شود و چه بهتر که بتوان از راهی سریعتر به این هدف دست یافت که نفع نظام، انقلاب و مردم نیز در آن دیده شود.

سارا کیان

بخش سیاست تبیان